Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan man pynte sig med lånte æg?  (Læst 1837 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Kan man pynte sig med lånte æg?
« Dato: 05 Oktober , 2011, 16:17 »
I foråret købte Majbritt nogle gråstribede maranhøner af mig, med i handlen fik hun nogle rugeæg som var med grünleger mor og gråstribet maran far, håbet var at der kunne komme olivengrønne æg.
Nu har Majbritt så lige sendt en del billeder af de første æg, mine egne høner fra samme blanding er nemlig ikke begyndt at lægge æg endnu.
Jeg bliver altså lige nødt til at prale med de flotte æg:

Foto: Majbritt
Nu glæder jeg mig endnu mere til at mine tøzer starter med at lægge æg *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Sv: Kan man pynte sig med lånte æg?
« Svar #1 Dato: 05 Oktober , 2011, 17:55 »
Lækkert! Ligner kæmpe store grønne oliven, kinderæg og snebolde :)
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 05 Oktober , 2011, 18:44 »
 Jeg synes også de er rigtig pæne <.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #3 Dato: 05 Oktober , 2011, 19:02 »
De er da pæne :)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Dimsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 Oktober , 2011, 19:57 »
Grønne? Hvordan?

Er de også grønne indeni?
Venligst Stella.

Silkehøner i blandede farver.
0.1 skæghøne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 05 Oktober , 2011, 20:14 »
Skallen er grøn.
Majbritt må svare på, om de er grønne på indersiden, lige som deres mors er gennemfarvede turkis
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Majbritt Ø. Pedersen

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
« Svar #6 Dato: 05 Oktober , 2011, 20:47 »
Ej nu opdagede jeg lige at mine fine nye æg var kommet på forum - det var da en dejlig overraskelse Marianne  :)

Jamen vi syntes også selv at de er så flotte - den anden høne er netop også begyndt og hendes er nøjagtig samme farve. Som sidegevinst er det simpelhen nogle af de sødeste høns vi har haft, de er så tamme at fra de var helt små har hoppet op og sidde på vores arme/skød (og det gør de stadigvæk). Den ene høne er iøvrigt næsten samme farve som gråstribet maran, bare mere lys på hals/hoved og den anden er fin blå randtegnet

Til svaret vedrørende farven på indvendig side er det pudsige at der er næsten samme farve som de oprindelig rugeæg (lyse turkisblå), dvs. det ser umiddelbart ud som om at de er gennemfarvet som ved feks Araucana. Jeg var jo lidt spændt på om der evt. var slået noget igennem fra deres far's Maran gener (at de blot var sprøjtemalet). Så de er altså fine olivengrønne udenpå og lidt lyse blågrønne indvendigt.

Mange Hilsner fra Majbritt

ps. jeg håber at dine også snart begynder Marianne og spændt på om det er samme farve
« Senest Redigeret: 05 Oktober , 2011, 22:02 Fra Majbritt Ø. Pedersen »
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 05 Oktober , 2011, 22:16 »
Nejj hvor er de flotte. Hvilken race har lagt de cremefarvet? og kan vi ikke se et billede af de oliven høns?

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
« Svar #8 Dato: 05 Oktober , 2011, 23:48 »
Hej Louise

Jeg skal forsøge i morgen om jeg kan finde et par vellignende fotos af grunleger x maran hønsene og så få dem overført til forummet, eller skal jeg gå ud og tage et par nye (hvis ikke vejret bliver alt for slemt  :)). Indtil videre har jeg kun fået mig taget sammen til at sætte fotos af dem i mit galleri fra de var helt små (det er den som nu er blevet blå med lidt randtegninger, der på kyllinge billederne ligner den sødeste lille pingvin).

De cremefarvede og hvide æg er fra vores små sabelpoot (fodbefjerede dværghøns) dem er der også en masse fotos af i mit galleri. De ligger små søde æg som kan variere lidt fra næsten hvide til lidt mere cremefarvet. De brune er fra vores dværg maraner, de er dog lidt lysere end de plejer da hun lige var startet op igen efter en pause - og derudover har vi lige hentet et par araucana'er som ligger lyse turkisblå æg og så i weekenden kommer der et par store maraner til forhåbenlig at ligge helt mørke brune, så det bliver nogle flotte æggebakker vi kan lave fremover.
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 06 Oktober , 2011, 00:27 »
Majbritt, har lige kigget i dit galleri. Skønne søde sabelpooter og skønt hus til dem  /o Det er da liebhaveri for fjerkræ må man sige.

karina dj

• Gæst
« Svar #10 Dato: 06 Oktober , 2011, 08:59 »
Hvor er de fine  /o

Jeg går osse spændt og venter på mine blandinger af maran og araucana (maraucanaer) skal begynde at lægge æg.

Gu' ve' om der er forskel på ægfarven om man krydser maranhane på araucanadamer og omvendt  <A

Offline Tanja2000

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 06 Oktober , 2011, 09:25 »
Hvor sejt  /o

Super godt billede, det er det jeg drømmer med mine høns, sjove æg i alle mulige farver. Min mand derimod vil have en æggebakke med helt ens æg.
Det kan være jeg kan vise ham billede, så kan det være han han se ideen.  :D
mvh

Tanja

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
« Svar #12 Dato: 06 Oktober , 2011, 10:25 »
Louise - jamen jeg elsker også vores små sabelpooter, det er vores "egenlige" race, dvs. den vi oprindelig gerne ville have og måske indimellem lave kyllinger på i 3 forskellige farvevarianter. Men derudover syntes vi det var sjovt at have nogle høns til at lave forskellige æggefarver. Jeg er også selv meget glad for det hønsehus min mand lavede, dog er billederne fra lige da det blev indviet og kun nogle få høns var flyttet ind - det er noget mere fyldt op i dag, men vi vil have lavet en afdeling til "farve-læggerne". Jeg skal iøvrigt nok senere idag forsøge mig med et par billeder af grunleger x maran'erne

Karina - jeg har lige netop disse dage tænkt nøjagtig det samme og overvejede at lave en "spørge-tråd" fordi når jeg har fundet høns som ligger grønne æg, så har det altid været maran farmand på én høne som lagde lyse turkisblå æg og det ville da være spændende at høre om nogen har gjort det modsat.

Tanja - selvfølgelig skal du da ha' så du kan lave æg i alle mulige farver, nu skal jeg nok tage et billede igen om ikke så længe hvor der er endnu flere farver i bakkerne, så må du vise ham det. Der går helt sport i at pakke æg og lave "mønstre" i bakkerne, min svigerfar var helt vild med hans sidste bakke og vores gamle nabo (landmand) troede nærmest ikke hans egne øjne
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 06 Oktober , 2011, 11:17 »
Majbritt, jeg tror at det er det skønne lysindfald der får en til at sige wauw  :D Min datter på 10 er helt vild med din hane på profil billedet. Hun er slet ikke i tvivl om at hun skal have Sabelpooter når hun bliver voksen  /o Vi har set dem på flere udstillinger og hun er helt solgt, jeg må selv indrømme at jeg er også blevet lidt varm på dem. Men må nok lige holde igen i denne omgang.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 06 Oktober , 2011, 11:29 »
For mit vedkommende er det også en kilde til glæde, at have æg i mange farver, det var derfor jeg gav Majbritt æggene, og det var derfor jeg valgte at ruge nogen selv. At jeg så også går vældig meget op i mine racer, er et andet kapitel i mit hønseliv, mine olivenfarvede æglæggere skal heller ikke indgå i nogen form for avl, de er kun "for sjov".
Noget, der har været ret sjovt i denne blanding, er at selv om alle disse blandinger er helsøskende, (de har med 110 % garanti samme mor og far), og så falder de så forskelligt ud: nogle er hvide med lidt sorte stænk, nogle er blå randtegnede og nogle er nærmest gråstribede, så der er en masse gemt i generne fra deres hvide med sorte stænk mor og deres gråstribede far. Jeg fik også en hvid med sorte stænk hanekylling, men han er forfremmet til fryseren.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk