Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skal, Skal ikke????  (Læst 6390 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
Sv: Skal, Skal ikke????
« Svar #60 Dato: 07 Oktober , 2011, 16:30 »
Der er masser af unge (og gamle) islændere på joras.dk ;)

De er ikke så dyre mere...
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #61 Dato: 07 Oktober , 2011, 17:44 »
forfangenhed vil altid vise sig som halthed . det ville jeg opdage med det samme . de går lige foran vinduerne så jeg kan se dem . har haft hest over 30 år . kan mærke med det samme hvis der er noget galt . kender dem ud og ind .

Helt ok. Jeg har også haft min pony i maange år, den var ikke halt, men særdeles akutforfangen  :(
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #62 Dato: 07 Oktober , 2011, 17:45 »
Helt ok. Jeg har også haft min pony i maange år, den var ikke halt, men særdeles akutforfangen  :(

Hehe var det ikke bare klogskab/dovenskab? ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #63 Dato: 07 Oktober , 2011, 17:50 »
Ina, så vidt jeg er informeret er der større sukkerindhold i wrappet hø med mindre det er wrappet knastørt! Så det synes jeg bestemt ikk er en misforståelse  ;)

og kowrap er alt for vådt til heste Wanda...islændere har en god evne til at omdanne halm, og de lever jo af det strideste græs på Island og er derfor meget nøjsomme.

Helt enig  /o Wrap er mere sukkerholdigt og dermed mere fedende...men mindre han løber/brliver trænet i trav og galop dagligt i 1,5 time, så er det selvfølgelig en anden sag, men hø, halm og vitamin og mineraltilskud er perfekt til sådan et mix som ham.. Han er i øvrigt vildt nice  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #64 Dato: 07 Oktober , 2011, 17:57 »
Hehe var det ikke bare klogskab/dovenskab? ;)

Det kunne man godt tro..men den var faktisk ikke halt, selvom den var så syg! Men ham her den brogede fætter er altså rigtig fin, og super idé med en plag eller lignende som selskab. Du har lidt at arbejde med, og han har én, der kan holde ham ung og give ham foldmotion  /o
Jeg kender godt den sadel, og den er super fin, men den skal strammes noget så frygteligt, hvis den skal sidde rigtig fast på hestens ryg. Til ham her, som er lidt rund, ville jeg klart anbefale en god kombi eller springsadel, der ligger rigtigt på ham, et godt råd er altid at få en sadelmager til at komme og tjekke at den ligger, som den skal osv. Det gør ham også meget nemmere at ride på for din datter og evt dig.. Lammeskindssadlen, som KAN sidde lidt løst, kan trille af maven på sådan en rund pony uden ordentligt sadelleje, og derfor kan det være nødvendigt at bruge halerem. Det kan være, du slipper for det med en rigtig god sadel - under alle omstændigheder er haleremmen ikke muligt ved lammeskindssadlen. Til gengæld er lammeskindssadlen super lækker til vinter, hvor man virkelig kan mærke hestens varme igennem, men puha, hvor skal balancen bare være i orden  ;)
Mette

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #65 Dato: 07 Oktober , 2011, 18:17 »
Nå ok, forstod det sådan at han ikke var syg, men spillede lidt på det :)

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline ulla

• Passiv bruger
« Svar #66 Dato: 07 Oktober , 2011, 18:26 »
hej wanda

hvis du er på udkig efter en sadel til badebolde og du godt kan lide at ride på ture og western , så er western sadler rigtig gode jeg har en RUND haflinger og min yngste havde en tøndeformet islænderkryds , dem har vi western sadler til og de bliver bare liggende på toppen af hesten ikke halvvejs eller under hesten som dressur sadlerne kunne finde på. ;D

og så sidder man så dejlig fast når de bliver lidt forårs kåde i sådan en sadel  /o
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline Fristed

• Passiv bruger
    • Fristedsgalleri
« Svar #67 Dato: 07 Oktober , 2011, 18:42 »
En lammeskindssadel...er en dejlig numsevarmer for en der gerne vil ride uden sadel men alligevel vil have følelsen af lidt støtte.. den er dejlig at sidde i... men man skal ikke ride letridning i den, da stigbøjlerne er hængt op så trykket går lige ned i ryggen på hyppen... det er nærmest bare en lang stigerem der ligger tværs over ryggen.. men fin som hygge/tursadel og fin til en drøn charmerende men tyk pony.. som du ikke skal købe bomsadel til før han har slanket sig..
men eller vil jeg anbefale en bomløs.....og de fås også i westernmodel
http://www.naturhesten.dk/barefoot-produkter-barefoot-bomloese-sadler-ponysadler-c-65_66_123.html?osCsid=4oiebjbnqlalktmn5iimi5mvb6
Hilsen Gitte Fristed

2,8 orpington, gule stor
1,3 guld-sortrandede wyandotter stor
1,2 dværgsilke, vildtfarvet
0,2 dværgsilke, hvide
1,3 Krøllet dværg Kochin
1,0 islænder Ari fra Sysselhaven
1,0 haflinger Nantino Hestvang
1,2 katte
1 cairn terrier
4 børn (17, 18, 21, 21)
Min mand hbp

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #68 Dato: 07 Oktober , 2011, 18:44 »
hej wanda

hvis du er på udkig efter en sadel til badebolde og du godt kan lide at ride på ture og western , så er western sadler rigtig gode jeg har en RUND haflinger og min yngste havde en tøndeformet islænderkryds , dem har vi western sadler til og de bliver bare liggende på toppen af hesten ikke halvvejs eller under hesten som dressur sadlerne kunne finde på. ;D

og så sidder man så dejlig fast når de bliver lidt forårs kåde i sådan en sadel  /o

Har også meget overvejet westernsadler.... men mon en 16-17 tommer kan ligger på ham? bliver den ikke for stor?
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Klausen

• Bruger
« Svar #69 Dato: 07 Oktober , 2011, 18:49 »
Har haft heste i over 30 år, men har solgt de sidste (grundet helbred), kun datterens vallak som hun har lånt ud, har vi tilbage og kan kun sige at det er den bedste hobby man kan have (selv om det kan være dyrt) især for ens børn det holder dem da fra det meste "skidt".
Men de sidste år er lovgivningen strammet op så de fleste skriver, så fandt lige denne side til læsning.
http://www.landbrugsinfo.dk/Heste/Sider/Lov_om_hold_af_heste.aspx
« Senest Redigeret: 08 Oktober , 2011, 09:12 Fra Klausen »

karina dj

• Gæst
« Svar #70 Dato: 07 Oktober , 2011, 23:20 »
Jeg vil lige indskyde her at de bomløse sadler har samme problem som lammeskindssadlerne hvad bøjletrykket angår. Min hoppe måtte stå ½ år fordi hun var blevet trykket af bøjlerne i den som Fristed linker til... Bomløse er fine nok, men ikke med bøjler på!

Og hvad westernsadler angår er de altså meget svære at finde til brede heste, og total umuligt at vurdere hvor godt de ligger uden en sagkyndig!

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #71 Dato: 08 Oktober , 2011, 08:42 »
så vidt jeg har forstået så kræver bomløse sadler specielle underlag med kile til rygsøjlen.
Men fedt link Fristed.... se hvad jeg hyggede mig med sådan en lørdag morgen http://www.barefoot-saddle.de/shop/index.php?lang=1&cl=saddleconfigcherokee :D

Status på Buster er at min udlejer og jeg ikke er heeeeelt enig om hvor marken skulle være... så måske forbliver Buster en drøm.... men han vil komme forbi og se om vi kunne finde et sted som kan bruges til mark.... krydser mine små fede fingre.... han kunne da godt lige afgive en kvart hektar af de mange 100 han har ....ik.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

karina dj

• Gæst
« Svar #72 Dato: 08 Oktober , 2011, 08:49 »
Jeg håber i finder en løsning Wanda...

Selv med trykfordelende underlag slipper du ikke for trykket fra bøjlen. Det gir jo i princippet sig selv, for nu du har en fast bom uden fleksibilitet trykker bøjleremmen der hvor hele bommen ligger (og så skal bommen seføli passe). Når du ikke har en bom, men et meget fleksibelt latexindlæg, ja så trykker bøjleremmen på det sted den er sat fast på sadlen. Det kan godt være du har rygsøjlefrihed, men du belaster ribben og muskelmassen. Ribbenene sidder jo fast på rygsøjlen  ;)

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #73 Dato: 08 Oktober , 2011, 08:58 »
Det er altså sært.... det føles som om jeg er helt nybegynder i forhold til hesteudstyr, og det er kun 8 år siden jeg havde hest, som jo så godt nok var en unghest og alt det der med sadel og hovedtøj syntes vi var noget pjat :D han blev trænet enten med rebgrime eller bare en snor om halsen.... jeg glemer aldrig første gang jeg sad på ham..... vi var gået i skoven, bare med snor om halsen.... vi gik og legede lidt ( jeg var jo højgravid så burde jo ikke begynde at ride ham) men så lige pludselig var der et væltet træ. det stillede jeg mig op på og stod og hoppede og hang som vi så tit har gjort.  Og jeg ved altså ikke hvordan det gik for sig, men pludselig sad jeg på ryggen af ham..... han drejede bare hovedet snusede til min støvle og lignede en der tænkte, "nå er du der nu.... ok, hvad skal vi så?"  vi red gennem skoven, helt uden sadel og hovedtøj, bare et træktov om halsen..... Jeg kunne flyve af stolthed... Da jeg kom hjem fik jeg skæld ud alle vejne fra fordi jeg havde gjort det (var vel gravid i 37. uge ca) men de kunne råbe og skrige..... Jeg havde haft et magisk øjeblik med min egen smukke araber... fantastisk.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

GKV

• Gæst
« Svar #74 Dato: 08 Oktober , 2011, 09:38 »
Så er det jeg spørger, hvorfor overvejer du ikke at få en Araber? Nogle af dem er jo omkring ponystørrelse. Min datter fik en New Forest pony som hun red i mange år, men lige så ofte var hun afsted på en af araberne som, når det kom til stykket, var mere reelle og alsidigt egnede end ponyen.

De dage hvor de kostede en bondegård er jo forlængst væk.

Det blev til et laaangt forløb med kærlighed der aldrig kølnede,
 til den smukke og helt igennem skønne race
VH Gunni.