Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skal, Skal ikke????  (Læst 6361 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Skal, Skal ikke????
« Svar #45 Dato: 07 Oktober , 2011, 08:09 »
@ Wanda

Og når I skal købe en mere, så køb en som du kan ride på... der er ikke noget bedre end at ride sammen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #46 Dato: 07 Oktober , 2011, 08:20 »
Ja han skal SÅ meget på kur.  korn skal han ikke have ihvertfald :)  tænker wrap kan gøre det + self.mineraler og vitaminer.
Nøste problem bliver at finde en sadel han kan bruge.... han har minus sadelleje.... svært at finde en der ligger godt på en badebold :D
Drømmer jo om en bette westernsadel :)
Mht til nr. 2.... så har jeg i nat drømt lidt om at finde et føl eller eller en plag.... til mig :D Jeg har arbejdet rigtig meget med ungheste og det gad jeg godt igen.... men nu ser vi...:)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #47 Dato: 07 Oktober , 2011, 08:49 »

Nøste problem bliver at finde en sadel han kan bruge.... han har minus sadelleje.... svært at finde en der ligger godt på en badebold :D

Har du overvejet en bomløs sadel ? Jeg er også den lykkelige ejer af en badebold med minus sadelleje og for hulen da, hvor er det svært at finde en sadel, der ikke skøjter fra side til side hele tiden  ::)
Jeg købte en bomløs fra Hooks i kolding til 2200 kr for at prøve om det var noget, inden jeg ofrede en formue på en dyr sadel og den ligger simpelthen perfekt på hende og er super dejlig at ride ture med !
Den duer dog IKKE som dressursadel, men er perfekt til turridning  /o
Jeg er faktisk blevet så glad for den, at jeg har droppet at købe en dyrere sadel  /o
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #48 Dato: 07 Oktober , 2011, 09:00 »
Har jeg faktisk lige siddet og overvejet, det giver jo også en rigtig fin balance .... Tak for tip
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #49 Dato: 07 Oktober , 2011, 09:04 »
En plag på 1½-2 år er fint, så kan man præge den. Og mange gange er de billigere end føl og 3 års. Fordi det er en lidt "dum" mellemalder.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

• Gæst
« Svar #50 Dato: 07 Oktober , 2011, 09:20 »
Wanda...wrap ville jeg bestemt ikke gi ham hvis du skal slanke ham! Det bruger vi til at fede op med... når han er den blanding kan hø og halm gøre det  ;)

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #51 Dato: 07 Oktober , 2011, 09:43 »
Han går alene nu, og det kommer han også til her et stykke tid, det giver lige lidt luft til at finde en lille sød ven til ham. han skal nok få en ven... ;)

Wanda tror du ikke du kan låne en ven til ham, så han ikke skal gå alene, indtil du selv finder en du har lyst til at have.
Hesten er jo et flokdyr, og det er ikke rimeligt at de går alene, og det bliver ikke bedre af at han gør det nu.
Desværre er loven jo ikke kommet på plads desangående, men du som brænder for dyrevelfær, er garanteret enig, så du må ud og låne en kammerat til ham hos en nabo elle i nabobyen.
Og når nu han går alene nu, så husk at forhøre dig hvorfor han gør det, det kunne jo være fordi han ikke kan enes med andre, man ved aldrig.

Jeg kan godt forstå du ikke kan finde modargumenter til ham, og jeg er sikker på I bliver glad for ham, og så må jeg give Lene ret i, at du da selv skal have en hyphest, så I kan ride sammen, det er så hyggeligt, og meget mere motiverende end altid at ride alene.
Dog jo større den er jo mere koster det, så det må jo med i beregningerne.

Det er da en misforståelse at wrap feder mere end hø, for det er afhængig af kvaliteten, men god wrap er der god energi i, og så skal han jo have meget lidt, men det er det samme med hø, dog er der ikke meget godt hø i år, så det kan være svært at finde, og de små wrap baller er dyre, og skal spises hurtigere end Buster kan alene, med mindre det er frostvejr, så det kan holde,,, du må undersøge hvad du kan købe i nærheden uden at blive ruineret, dog ved jeg godt at grovfoderet er billigere på din side af havet.

uhh hvor er det spændende alt sammen.  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #52 Dato: 07 Oktober , 2011, 09:59 »
Min husvært/nabo har jo malkekvæg i rå mængder og ensilage/wrap i lige så rå mængder. Så jeg har lige lagt en forespørgsel om jeg kan hente en trillebørfuld med jævne mellemrum.
Altså han går alene på fold, men har udsigt til andre heste hvor han går nu. Det er store jyske avlsheste.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

karina dj

• Gæst
« Svar #53 Dato: 07 Oktober , 2011, 10:12 »
Ina, så vidt jeg er informeret er der større sukkerindhold i wrappet hø med mindre det er wrappet knastørt! Så det synes jeg bestemt ikk er en misforståelse  ;)

og kowrap er alt for vådt til heste Wanda...islændere har en god evne til at omdanne halm, og de lever jo af det strideste græs på Island og er derfor meget nøjsomme.

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #54 Dato: 07 Oktober , 2011, 10:39 »
Jo jo, men det er jo igen afhængig af kvaliteten, tør wrap er jo anderledes i energi indhold end fugtig eller våd wrap, og våd wrap er jo mest til køer der kan tålde det, hvor heste nemt kan få meget dårlig mave,
Det er altså nemmere at give den en lille håndfuld, og så lade den æde halmen, eller give den lidt mere og lade den stå på spåner, så den ikke æder hele tiden.
Jeg ved ikke hvor meget hø, der er komet ind i jylland, men hø er sjældent ret godt efter jul, og i år ser det da rigtig slemt ud, og der er ikke mange der virkelig er lykkedes med deres hø.

under alle omstændigheder er det en skidt ide at give heste kowrap, da det er meget vand, og en hestemave kan blive meget tynd af den våde kowrap.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #55 Dato: 07 Oktober , 2011, 10:55 »
Nogen laver wrap light, hvor der er mindre sukker indhold i, ellers kan man også bruge lucerne, enten wrap eller tørret.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

karina dj

• Gæst
« Svar #56 Dato: 07 Oktober , 2011, 11:09 »
Her er der fint med hø...jeg har i år købt hø istedet for wrap fordi mine blev kuglerunde af tør wrap i vinters (ja, der det endda stadig til trods for slankekur, så man skal passe på  :-\) Men jeg har købt wrappet hø, og det er høstet præcis som de begynder at springe ud... det er vendt 2 gange, pakket tørt og alligevel dufter det herligt af wrap og jeg er ikke i tvivl om jeg skal passe på med mængderne ift alm. høballer.
Jeg ville ønske jeg havde råd at fodre med lidt tør lucerne, men det er altså noget dyrt stads når man har mange muler/munde/næb at fylde alt i alt  :D

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #57 Dato: 07 Oktober , 2011, 12:43 »
Hej Wanda - hvad med en part på en sød lille pony i nærheden? Fast pris, ingen bekymringer, og så kan man nemt komme ud af det igen hvis interessen eller økonomien svigter  :)

Jeg skal sige at det er SVÆRT at sælge ponyer og heste i det hele taget lige nu. Men det ved du nok godt. Har en plag til salg, den er set over 500 gange på gul og gratis og har haft 1 (én) henvendelse, som var useriøs. Han står til kr. 1600 kr. som vallak, og det er for dyrt som markedet er nu. Sørgeligt, ikke... Men jeg har sgi svært ved at sætte ham ned til 500 kr og så få ham ud som kastebold!! Hvis vi havde mere plads måtte han såmænd gerne blive her, men...

Til gengæld kan du jo så også være heldig at få meget for pengene, hvis du vælger at købe  :)
Mvh Marianne

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #58 Dato: 07 Oktober , 2011, 14:45 »
Jeg havde jo ikke tænkt at den skulle æde wrap i rå mængder.... bare sådan et par håndfulde om dagen. Hvad med rapshalm.... vil det du som underlag? og vil han æde det og hvordan virker det?
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #59 Dato: 07 Oktober , 2011, 16:02 »
nogen der kender den slags sadel her? http://www.hestegalleri.dk/mar_vis.aspx?MarID=632927
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.