Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skal, Skal ikke????  (Læst 6375 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
Sv: Skal, Skal ikke????
« Svar #15 Dato: 05 Oktober , 2011, 18:07 »
Uh der var jeg ikke hurtig nok  ::)
Du får lige mit svar alligevel, det kan du jo også bruge når du leder.
Vil lige sige du jo også kan søge på sådan noget som hestenettet efter ponyer, hvor du skriver helt specifikke krav ned. Ikke alle gider sætte deres hyggepony til salg, men vil gerne sælge hvis de ser en der har lidt kærlighed/opmærksomhed de deler ud af. Meeeen vær klar til at blive spammet, jeg prøvede sidste gang at få 50 henvendelser på 3 timer (max pris 5000)
...

Ok, lige den korte argumentation først...

DO IT - Dem kan Rex da ikke æde?!  ;D

Jeg æææælsker ponyer, og har været så heldig at ha haft mine egne siden jeg var 4. De er utrolig hårdføre... Har også haft en pony der på sine gamle dage blev forfangen. Men bare fordi den har været forfangen en gang er det ikke det samme som at den bliver det igen, jo sandsynligheden er meget større og især hvis man ikke er bevidst om det. Men i ved det jo, ergo er i også bevidst om at den ikke skal ha alt for kraftfuld foder især forårsgræs.
Jeg har ikke/kender ikke nogen der har haft ekstra udgifter/problemer bare fordi ponyen har været forfangen een gang, meeeen det kræver absolut ekstra opmærksomhed at undgå det igen.

Det lyder til at du selvfølgelig er klar over der følger udgifter med, de behøver ikke nødvendigvis blive specielt høje. De skal have hovsmed rimelig regelmæssigt, men der er altså kæmpe forskel på ponyer (som hos mennesker) på hvor tit det skal gøres, nogen kan slide deres egne hove rimelig ens så en finspudsning hvert halve år kun er nødvendig, andre skal ha det justeret hver 2. mdr. Desuden behøver du jo ikke bruge den dyreste i området...

Dyrlæge, tja... Den ene af mine ponyer havde ikke dyrlæge en eneste gang i de 25 år jeg ejede den, en anden kostede mig nok sammenlagt 10.000 på 5 år (uheld - tilfældigheder etc) Så man ved det jo aldrig. Så længe de ikke skal sammen med andre ponyer til stævne ell lign er vacc ikke nødvendig.

Du skal gøre op med dig selv, hvad det er Yasmin skal bruge ponyen til. For hygge/nusse er ingen problem men med 110 cm i stang er hun nok for tung til at ride den når hun vejer omkring de 50 kg, og skal hun så ha en større til den tid så kan man lige så godt købe en på 130 cm nu, den vil hun kunne ride i rigtig mange år. Så er det primært fordi hun skal ha glæden ved at kunne ride den så synes jeg ikke pengene er givet godt ud.
Men derfor vil hun stadig kunne få en masse glæde af ponyerne, ikke alt behøver foregå på ryggen af sådan een...

Lige en helt anden ting, så vil det altså være utrolig synd at skille de 2 ponyer ad nu, har set med egne øjne hvor tæt knyttet de kan være, og hvor deprimeret de kan blive af at blive skilt...

Yasmin har BARE den sejeste mor fordi du bare overvejer det  /o
« Senest Redigeret: 05 Oktober , 2011, 18:10 Fra Mai-Britt »
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #16 Dato: 05 Oktober , 2011, 18:16 »
@ Wanda

Hvorfor hører du ikke Mark (Bly Viol) ad. Han har da vist en masse ponyer til salg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #17 Dato: 05 Oktober , 2011, 18:33 »
@ Wanda

Hvorfor hører du ikke Mark (Bly Viol) ad. Han har da vist en masse ponyer til salg.

Ja, Marks er bare alle under 1 meter, det er måske lige klejn nok ;)

Tak for jeres gode og velmenende svar.... Det tager ikke lang tid at blive forelsket det ved jeg af alle, og så ligner den mørke min yngling da jeg arbejde som ung pige på et wales /DSP stutteri.
Og så var det da endnu nemmere at blive hed om ørerne.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 05 Oktober , 2011, 22:08 »
Hvad med at se efter et par Islænderer? Dem kan i jo få glæde af i mange år begge to.

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #19 Dato: 05 Oktober , 2011, 22:25 »
Wanda: Jeg synes også du skal se efter 2 heste / ponyer i kan ride på i mange år. Det er jo ikke kun vægten, men lige så meget højden, der er afgørende. Og når du selv har reddet meget, kunne det nok være hyggeligt at ride sammen med Yazmin....for jer begge 2. Så jeg tænker også islænder, men de er godt nok dyre, men en nordbakke kunne også gøre det, selvom nogle af dem kan være ret stædige.   Og helt ærligt...hvad pokker skal tøsen med en barbiedukke???  :D

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 05 Oktober , 2011, 22:46 »
Wanda: Jeg synes også du skal se efter 2 heste / ponyer i kan ride på i mange år. Det er jo ikke kun vægten, men lige så meget højden, der er afgørende. Og når du selv har reddet meget, kunne det nok være hyggeligt at ride sammen med Yazmin....for jer begge 2. Så jeg tænker også islænder, men de er godt nok dyre, men en nordbakke kunne også gøre det, selvom nogle af dem kan være ret stædige.   Og helt ærligt...hvad pokker skal tøsen med en barbiedukke???  :D

Jeg syntes ikke helt hverken islændere eller fjordheste er børne/begynderheste... jeg har været en del i fjordheste kredse og har arbejdet på en fjordheste rideskole/stutteri, de er absolut dejlige heste, men de kræver en rytter der kan lidt. Enten er de hamrende dygtige ellers er de tunge og dovne ;) Islændere kender jeg ikke meget til, men de er stærke. så er jeg mere til wales cob. Jeg kender yazmin godt nok til at det skal være en sød hest, men ikke en der går i stå hele tiden.
Og så er hun jo westernrytter ;) man rider bare ikke western på en islænder vel :D Hun startede sin ride karriere i western, startede endda sit første stævne som kun 2½ årig i en lead line klasse med amerikanske dommere und alles :D
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 05 Oktober , 2011, 23:18 »
Er vild med det sidste billede Wanda. Nej islænder western er vist aldrig set  <A Jeg havde selv en fjordhest og han var bestemt ikke nogen haj til dressur, men nøjj hvor kunne den lille hest springe. Men de kan godt være en hård omgang for en lille pige. Håber at du finder et par søde heste og kan hilse at sige at min datter ville være ellevild hvis det var hende der skulle have hest. Hun "må" nøjes med rideskolen....

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 05 Oktober , 2011, 23:28 »
Hold du dig bare til wales genren, de er næsten lige så stærke som fjord og islænder, og personligt er jeg absolut også mere til dens temperament end de 2 andre... Dog synes jeg virkelig du skal overveje lidt højere stang end kun 120 cm. Jeg er ikke høj, og alligevel voksede jeg allerede fra min 122 cm welsh mountain da jeg var 13, det var super ærgeligt for der begyndte jeg netop at ride en hel del med veninder m.m.

Super billeder  8)
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

bly viol

• Gæst
« Svar #23 Dato: 06 Oktober , 2011, 00:50 »
du SKAL . vi ved alle  hvordan det er at ønske sig noget . og så ik få det . men du har alle muligheder for det . for at opfylde din datters ønske ( og dit eget hehe ) . wanda . gør det . få en hest eller to . welsh . det er sagen . jeg har selv importeret 25 a dem købt på auktion i wales . det var det hele værd . og her er mange welsh til salg i landet nu . vælge sec c eller d . de kan begge rides a voksne . og er slet ik så ringe som western heste . mit liv med heste startede med en welsh pony . rikke . stædig ond og grim . hun smed mig a . bed mig og stak a med mig . men hun er mit bedste minde fra min barndom .køb sådan et par stykker . hvis ik jeg havde solgt alle mine havde jeg lånt dig et par stykker så du og din datter ku se pg prøve hvilke dejlige heste det er . men desværre kostede en skilsmisse mig mine heste . nu har jeg kun mini heste og de 3 store . men det er ik noget for din datter . der er mange der låner heste ud . prøv det hvis ik du vil købe . så får du se om interessen hænger ved din datter . det er jeg sikker på den gør . det er en del a livet hvis man først har den interesse . ville ik undvære mine . skal din datter det ???? . kram mark

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #24 Dato: 06 Oktober , 2011, 06:46 »
Welsh er bare sagen, skøn race  /o
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Anja Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 06 Oktober , 2011, 07:54 »
Hej Wanda  ;)

Det er da  lykken, at kunne opfylde sit barns aller største ønske her i livet  :)

Har selv været hele møllen igennem, og det har været nogle fede oplevelser, som vi ikke vil have været foruden. Se den glæde barn og hest imellem, det er bare guld værd  :)
Hvis du har mulighed for opstaldning hjemme, så kan jeg kun sige, gør det.....
Om det bliver de 2 du har fået tilbudt eller nogle andre, den beslutning kan kun du tage ;) men tror at de hurtigt bliver for små, og tro mig det griber om sig ;) det er ligesom med høns :D

Det koster alt sammen, der er smed, ormekur, dyrlæge ved sygdom, f.eks kolik eller andet, og det kommer mange gange lige i weekenden, så man skal huske at sætte lidt penge af til dette.

Men syntes det er en dejlig og sund fritids interesse :) og giver mange gode timer.
Ønsker held og lykke med at tage beslutningen /o

Med venlig hilsen

Anja

0.6      Lys Sussex (Stor )
1.1      Gul Sussex (Stor)
1.0      Amerikansk Collie
2.0      Misse-Mau

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 06 Oktober , 2011, 08:44 »
Ja wales er skønne og smukke, især er mountainerne fantastiske, mini arabere (har jo haft OX ;) )
Se lige ham her, det er en af de avls Hingste jeg passede hos Stutteri Bohemo som var ejet af Gerda Fredbo Larsen, en af Pony pioneerne i DK. Hun lærte mig stort set alt hvad jeg ved om avl og fremstilling. http://www.hestegalleri.dk/alb_vis.aspx?AlbumId=180939  se OGså den sorte hingst (billede 2)Yealand Vandel DSP har jeg trukket til hopper et utal af gange. Fantastisk tid.
Fulmar havde en meget fin stamtavle med linjer fra det kendte Coed coch stutteri i wales. Gerda havde også på et tidspunkt avlshingsten Coed Coch Leonard i sin stald, han blev Gerdas til alle tiders favorit.
Åhhh hvilke minder.
Vi havde jo sidste år en lille miniature hingst gående, Mickey, Ham og Yazmin var best buddies. Yazmin har ellers lidt svært ved at knytte sig til andre, og hun har om nogen været vidne til mange kæledyrs død, det har ikke altid påvirket hende specielt meget, men da Mickey pludsellig døde var hun sønderknust græd i en uge og stadig når hun ser op på nattehimlen i dag, så finder hun den klareste stjerne og siger,se mor, Mickey blinker ned til mig.
Mickey skulle kun hjem til ejeren for at blive kastereret et par dage efter skue han have været hjem til os igen, Han døde desværre under bedøvelsen. MEN Mickey så man ikke ihjel. den ene nat han gik hjemme hos ejeren brød hans egen datter ind til ham, hvilket resulterede i at han nåede at give sine gener videre til et lille hingsteføl som med rette hedder Fønix :) (ikke et ord om linje avl her vel ;) )
Vi nød hvert et sekund med Mickey også selvom han var hingst som bare pokker, mest når jeg havde ham i hænder, når Yazmin havde med ham at gøre var han sød, lige indtil han ikke gad mere, så vippede han hende bare af og gik sin vej :D (han var kun ca 95 cm i stg.) Vi kørte mange små ture i sulky med ham og det var fantastisk. Mickey var også den pony, der når han kedede sig ude i haven, bare kravlede ud af sit tøjr og gik ind og hilste på i køkkenet :D
Åhh så kom man da lige en tur ned af memory lane. :)
Jeg vil holde øjne og øre åbne for muligheder... en skønne dag kommer den rigtige pony nok :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 06 Oktober , 2011, 09:01 »
 ;D ;D ;D

karina dj

• Gæst
« Svar #28 Dato: 06 Oktober , 2011, 09:20 »
Der en nu pænt mange efterhånden der rider western på deres islænder... og der er mange westernfolk der går over til islænder og omvendt, så stilen går hånd i hånd  ;)

Offline Berit H.

• Passiv bruger
  • Rigtige kvinder har silker ;o)
« Svar #29 Dato: 06 Oktober , 2011, 10:12 »
Jeg har lige fået registreret min lille Bolette... dyrlæge+chips+pas = knap 1500,-
Bolette fandt jeg på G&G til bare 1000,-    en lækker lille 9 årig hoppe på 109 cm

Så de findes... nogle gange kan du ligge et bud - og så er det op til sælger om de vil sælge til den pris du byder..

Men anskaffelsen er jo det mindste, i et spil med dyr
Vi har lige været gennem "hele møllen" med en forfangen pony - hyppige dyrlæge og smede besøg - det blev faktisk til 6500 på 4 mdr.
Da hun endelig var ved at ha' det super godt igen... fik hun tarmslyng - dyrlæge besøg + aflivning + daka det blev så til 4600,- på en uge... så vores gamle pony der var næsten gratis da vi fik hende... kostede pludselig 11.000,- på bare 4½ månede...

NU har vi så Bolette... håber på mere held med hende..... måske du vil overtage hende til sommer..... vi får føl... som jeg jo gerne vil beholde... men 3 heste/ponyer i stalden... nahhh det er nok i overkanten

mvh BErit
Venlige hilsener fra
 Berit