Ponyer er meget kloge og kræver motion/aktivering, ligesom en hund skal have lufteture mv, hvis de skal bruges til en lille pige, så de er vant til at være i hænder. Jeg har selv en stor og en lille. Den lille har dog været akut forfangen 2 gange, og det har været meget smertefuldt for den, og nu går den med forsko...og mundkurv. Den er smertefri, men kan aldrig mere tåle græs! (kun ganske lidt MED mundkurv). Det bedste for ponyer er en jordfold, hvor de skal søge efter et enkelt græsstrå, og du kan give dem en håndfuld hø på folden. De kan nøjes med halm som bundstrøelse (som de også vil spise af), hø som foder og et vitamin og mineraltilskud. Hvis de ikke bruges til andet end hygge dvs ikke skal præstere ved vogntræk eller dressur, spring osv er det nok med dette. De kan leve af meget lidt.
Jeg synes nok det lyder reeet billigt! Og en ældre mand?? Han har nok ikke selv redet dem, hvem har så? Og hvor tit? Her tænker jeg på sikkerheden for din datter.. Og hvis den er lidt uartig, det er ponyer jo tit, hvem skal så sætte den på plads som rytter, skal du? Eller skal du have én til at komme?? ($$$$).
Min lille pony koster i Sønderjylland hver 8. uge 800 kr for beskæring og to sko. Og dertil kommer alle udgifter ifb med forfangenheden.. Forfangenhed er en sygdom, der desværre er kommet for at blive, når først den har været dér.. Hermed ikke sagt, at den ikke kan trives med, for den kan min lille pony, men med en masse foranstaltninger og bøvl. Jeg betalte ud over flere dyrlægebesøg, medicin/smertestillende i flere dage også for et røtgenbillede, så jeg kunne se, HVOR meget hovbenet var drejet. Det er dét, der sker ved forfangenhed. Hovbenet, altså knoglen løsner sig fra hov kapslen og begynder at dreje nedaf. Lodret ned! Så en dag ender den med at knoglen stikker ud..ja!
Et par ponyer er en dejlig gave, hvis man gider at passe dem, og det er flere gange dagligt.. Men se jer hellere om efter en pony (plus en selvskabspony), der er blevet redet regelmæssigt, er sød og rar og evt tidligere elev-pony eller en pige, der er blevet for stor til den, som skal sælge. Min lille pony er en shetlænder på 104 cm, og den kan godt bære en 10 årig dreng, der ikke er alt for stor, så en pony behøver ikke umiddelbart blive for lille "lige om lidt". Hvis I finder en sød pony på min 120 cm, så kan du også sætte i respekt osv, hvis du skal op på den, uden at det ligefrem er synd pga dens lille størrelse

Held og lykke..