Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skal, Skal ikke????  (Læst 6399 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Skal, Skal ikke????
« Dato: 05 Oktober , 2011, 13:26 »
Jeg er i total dillema.... og hvor er det bedre at søge hjælp end her?

Min dejlige datter fylder jo snart 8 år.  Og hun har lavet en laaaaang liste over ønsker, øverst står der et ord på bare 4 bogstaver

HEST

Som den fornuftige mor jeg jo er, fortæller jeg jo barnet at det er helt fint at drømme og at jeg selv havde en ønskeseddel helt magen til hendes i mange år. Men desværre er det ikke altid at man får hvad man ønsker, men at drømme er gratis og dejlige.

Så kommer Yazmins gamle ridelærer og siger at hun kender en ældre mand som har to ponyer gående som han skal af med.... de er ca 110 cm i stg. 10 og 11 år gamle og manden har selv avlet dem. race vides ikke men ligner lidt wales (min ynglingspony) han skal have 3000 kr for dem (!)
Så var det lige her at der lige over mit hoved summede en lille hvid englefe og en lille rød fe med trefork.... den hvide med alle de fornuftige argumenter om at stoppe samtalen nu, den røde råbte og skreg i munden på den hvide og den råbte højest.... hmmmm

Så kom moren her i tænkeboks.  Ok vi har en hesteboks og de kan gå i den sammen. De skal have minimum af græs da den ene har været forfangen. ok, vi har en lille mark/stor græsplæne som kunne løse det problem. stolper og elhegn har jeg, mangler bare tråden. vores udlejer har malkekvæg = ensilage og halm i rå mængder en del står her i "min" lade.....
Vi har fået lidt penge i overskud fra ulykken som jeg har øremærket til noget helt særligt for os.

Så nu er de jeg skal have jeres hjælp. .... kom med alle jeres gode argumenter for at jeg skal købe en barbiedukke til hende istedet.
:)

Jeg har ikke haft hest i mange år og er helt på bar bund med hvad alt til hest koster for tiden. Smed, dyrlæge etc.... foder skal de heller ikke have ret meget af andet end hø og halm.

HJÆLP mig med at beslutte. 
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Sv: Skal, Skal ikke????
« Svar #1 Dato: 05 Oktober , 2011, 13:32 »
Hvis de begge er tilredet så kan jeg desværre ikke komme med nogen modargumenter for at du ikke skulle trække dem hjem i stalden.....desværre  ::) ::) ::) ;D ;D ;D
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 Oktober , 2011, 13:34 »
De er begge tilredet. Den ene (den smukke mørke) er sød og en rigtig kælepot elsker at blive striglet og hygget om. Den hvide er lidt mere sær....

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 05 Oktober , 2011, 13:48 »
Okay de skal vel også have lidt kraftfoder/mineraler.

Er de chippet, for ALLE heste skal være chipmærket senest den 31/12 i år. Så hvis de ikke er, så er det osse en merudgift.

En anden ting er at de kun er 110 i stg. så de bliver hurtigt for små, hvis ikke de allerede er det.

Endvidere skal man passe meget på en pony som har været forfangen, for de kan nemt blive det igen og det er ikke billigt at behandle en forfangen pony.

Smeden koster vel  en 200-300 kr. pr. beskæring, så det bliver en 400-600 kr. måske en gang i kvartallet eller alt efter behov.
Hove som har været forfangne kan kræve flere beskæringer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Laila

• Bruger
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
« Svar #4 Dato: 05 Oktober , 2011, 13:52 »
Desværre.... Ingen gode argumenter herfra, andet end de ville passe MEGET bedre her hos mig ;)

Det er et super tilbud!

Som Lene dog ganske rigtigt siger er en hest der en gang har været forfangen, noget mere sart...
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 Oktober , 2011, 13:54 »
Jeg ved ikke om de er chippet.... det er de nok ikke. hvad koster det.  Engangsudgifter er til at tage og føle på.  Jeg ved ikke hvor slemt den har været forfangen (det er den hvide, som umiddelbart blot skal med som selskab)

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

thorleif

• Gæst
« Svar #6 Dato: 05 Oktober , 2011, 14:24 »
En pony der har vaert forfangen er kun problemer og udgifter. Ikke rart han vil af med dem, den ex-forfangne kan let koste en god aarsloen. Hvert aar. NEJNEJNEJNEJNEJ.

Offline Anja kønig

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 05 Oktober , 2011, 14:42 »
Hej.

Jeg har 4 heste hvoraf 2 har været forfangen, de skal have smed hver 8 -10 uge og mange skal også have sko på p.g.a de har smerter, hvis de ikke kommer lige den 1/2 cm op fra underlaget især hvis det er hårdt underlag de går på.
Ang. foder skal man være opmærksom på de ikke får for meget græs, især forår og efterår men man kan aldrig bare lukke dem på fold med fuld adgang til græs.

Jeg giver 420,00 kr pr. hest til smed i sønderjylland.

og jeg vil også ligesom Lene sige de er lige små nok, din datter vil hurtigt blive for stor til dem og når man først har dem er det jo svært at skille sig af med dem ;).

Men der er masser af søde ponyer til gode penge.
M. V. H.

Anja

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #8 Dato: 05 Oktober , 2011, 15:16 »
Mit råd

HOLD DIG FRA EN FORFANGEN HEST. Det er frygteligt at se på, synd for hesten mm hvis du ikke har erfaringer med forfangne heste.

Man kan dog købe nogle vitaminpiller i godbidform der kan holde forfangenhed sådan nogenlunde væk (her helt væk) hos land og fritid, en pille pr 100 kg.

Husk nu bare at du kan få ponyer smidt i hovedet for tiden da folk ikke kan komme af med dem.....
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 05 Oktober , 2011, 15:47 »
Ponyer er meget kloge og kræver motion/aktivering, ligesom en hund skal have lufteture mv, hvis de skal bruges til en lille pige, så de er vant til at være i hænder. Jeg har selv en stor og en lille. Den lille har dog været akut forfangen 2 gange, og det har været meget smertefuldt for den, og nu går den med forsko...og mundkurv. Den er smertefri, men kan aldrig mere tåle græs!  (kun ganske lidt MED mundkurv). Det bedste for ponyer er en jordfold, hvor de skal søge efter et enkelt græsstrå, og du kan give dem en håndfuld hø på folden. De kan nøjes med halm som bundstrøelse (som de også vil spise af), hø som foder og et vitamin og mineraltilskud. Hvis de ikke bruges til andet end hygge dvs ikke skal præstere ved vogntræk eller dressur, spring osv er det nok med dette. De kan leve af meget lidt.
Jeg synes nok det lyder reeet billigt! Og en ældre mand?? Han har nok ikke selv redet dem, hvem har så? Og hvor tit? Her tænker jeg på sikkerheden for din datter.. Og hvis den er lidt uartig, det er ponyer jo tit, hvem skal så sætte den på plads som rytter, skal du? Eller skal du have én til at komme?? ($$$$).
Min lille pony koster i Sønderjylland hver 8. uge 800 kr for beskæring og to sko. Og dertil kommer alle udgifter ifb med forfangenheden.. Forfangenhed er en sygdom, der desværre er kommet for at blive, når først den har været dér.. Hermed ikke sagt, at den ikke kan trives med, for den kan min lille pony, men med en masse foranstaltninger og bøvl. Jeg betalte ud over flere dyrlægebesøg, medicin/smertestillende i flere dage også for et røtgenbillede, så jeg kunne se, HVOR meget hovbenet var drejet. Det er dét, der sker ved forfangenhed. Hovbenet, altså knoglen løsner sig fra hov kapslen og begynder at dreje nedaf. Lodret ned! Så en dag ender den med at knoglen stikker ud..ja!

Et par ponyer er en dejlig gave, hvis man gider at passe dem, og det er flere gange dagligt.. Men se jer hellere om efter en pony (plus en selvskabspony), der er blevet redet regelmæssigt, er sød og rar og evt tidligere elev-pony eller en pige, der er blevet for stor til den, som skal sælge. Min lille pony er en shetlænder på 104 cm, og den kan godt bære en 10 årig dreng, der ikke er alt for stor, så en pony behøver ikke umiddelbart blive for lille "lige om lidt". Hvis I finder en sød pony på min 120 cm, så kan du også sætte i respekt osv, hvis du skal op på den, uden at det ligefrem er synd pga dens lille størrelse  ;)

Held og lykke..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 05 Oktober , 2011, 16:20 »
Tak for alle jeres svar :)
Så vidt jeg er orienteret har manden haft nogle piger til at hygge/ride ponyerne.
en af de ting den lille hvide fe brølede om var også netop den forfangne af dem. Jeg aner ikke hvor slemt det er, men har haft med heste at gøre siden jeg var samme alder som min pige, så vil mene at jeg godt kan se om det er meget slemt. Jeg ville også helst se om ikke jeg kunne nøjes med at EVT købe den ene, og så se mig om efter en lille selskabspony som evt kan/kan lære at køre en lille vogn, det er nemlig også noget vi rigtig godt kan lide.
Jeg syntes faktisk 110 cm (det er målt meget usikkert med en tommestok, så målet skal tages med forbehold) vil være super passende til min datter. hun er jo stadig nybegynder, så det er en rigtig god størelse at blive fortrolig med og de er jo knokkelstærke de små, så den vil sagtens kunne bære hende i nogen år frem. Yazmin sidder rigtig godt på hesteryg, hun staartede med western ridning som to årig så hun har fået grundridningen ind tidligt ;) Selv har jeg en del erfaring med horsmanship og kan sagtens bidrage med træningen. Vores nabo har ridehal som jeg lidt håber på at vi kan få lov at låne af og til :) mest af alt skal ponyen være en god ven til Yazmin, ingen planer om store stævner.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Fristed

• Passiv bruger
    • Fristedsgalleri
« Svar #11 Dato: 05 Oktober , 2011, 17:16 »
ha ha Wanda....du har da vist bestemt dig  ;D
men det er også ok, nu du har fået et par gode råd om de ting du skal tage højde for... ::)

Held og lykke med familieforøgelsen  ;)

ps. har lige en enkelt ting du kan tage med i overvejelserne. det er den kolde, mørke og våde tid vi går i møde....det kan godt tage modet fra en ung rytter med forfrosne fingre og ridepauser pga møgvejr....
Hilsen Gitte Fristed

2,8 orpington, gule stor
1,3 guld-sortrandede wyandotter stor
1,2 dværgsilke, vildtfarvet
0,2 dværgsilke, hvide
1,3 Krøllet dværg Kochin
1,0 islænder Ari fra Sysselhaven
1,0 haflinger Nantino Hestvang
1,2 katte
1 cairn terrier
4 børn (17, 18, 21, 21)
Min mand hbp

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 05 Oktober , 2011, 17:38 »
Nå det blev til et Skal IKKE.... ponyerne er lige blevet solgt  :-[

Øv da også, nu havde jeg ellers lige sat mig op til at få vrinsk i stalden.
Men nu tror jeg da jeg vil prøve at kigge lidt rundt på Gog G og lign og se... de er bare så dyre derinde, eller det er de sikkert ikke, men mere end jeg har råd til.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
« Svar #13 Dato: 05 Oktober , 2011, 17:49 »
Ellers kan du jo efterlyse her i Forum? God jagt! May your dreams come true!
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #14 Dato: 05 Oktober , 2011, 17:56 »
Ihh Wanda, hvor er jeg glad på dine vegne over at de er solgt til anden side.
Du var tæt på at skaffe dig et problem der hurtigt kunne blive større end stort.
Som andre også har sagt, så er ponyer der har været forfangne en evig udgift, den skal have ordnet hove meget tit, da den gror mere hov end sædvanligt pgs. forfangenheden, og jeg kan da sige at min lille 3er pony også er 110 og bliver kun beskåret 2 gange om året. Frofangenhed der ikke er slem kan blive det som lyn fra en klar himmel.

Alle heste skal senest ved årskiftet alt efter alder, men senest nu i 2011 have papierne i orden, dvs de skal være chippet og være identificeret med hestepas med medicinsider, ikke at det er så dyrt, du kan selv printe attestene ud på landbrugcentret og så skal dyrlægen udfylde.
Hvis de er under 8 år skal det være i orden inden du køber.

Der skal nok være en pony eller to til jer, men du må love dig selv at købe velredet og fejlfri ponyer.

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn