Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp! Hvad fejler disse høns?  (Læst 12840 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MorMor

• Passiv bruger
  • Kirsten Nørregaard Jensen
Hjælp! Hvad fejler disse høns?
« Dato: 30 ſeptember , 2011, 20:11 »
Vi har 2 høns i en flok på 10.
Henholdsvis Brakel og Welsumer.
Det er som om der er løse og faste skæl i hovedet på kammene og omkring øjnene, de er  synligt irriteret af det.
Kan det smitte? Hvad stiller vi op?
Se billederne i vores album
« Senest Redigeret: 09 Oktober , 2011, 20:07 Fra MorMor »

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Hjælp! Hvad fejler disse høns?
« Svar #1 Dato: 30 ſeptember , 2011, 20:23 »
Hej Kirsten og rigtig velkommen ;)

Puh ha...må jeg sige...jeg ved ikke, hvad der kan være galt med dine høns, men det ser grimt ud og jeg kan godt forstå, at hønsene er mærkede af det...svamp...utøj????

Jeg håber..og er også sikker på, at du nok skal få nogle gode og brugbare svar i løbet af aftenen.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #2 Dato: 30 ſeptember , 2011, 20:26 »
Velkommen på forum :)

Er de gamle?

Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #3 Dato: 30 ſeptember , 2011, 20:52 »
Øh  ??? Er det bare mig der ikke kan finde billederne eller r de fjernet  ???
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline todda

• Bruger
« Svar #4 Dato: 30 ſeptember , 2011, 21:12 »
jeg er også igang med at lede ;) ;D
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 30 ſeptember , 2011, 21:18 »
Øh  ??? Er det bare mig der ikke kan finde billederne eller r de fjernet  ???

I kan finde billederne under "seneste billeder" i højre side....jeg tror, at d ligger som billede 5-6
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

thorleif

• Gæst
« Svar #6 Dato: 30 ſeptember , 2011, 21:57 »
Jeg har aldrig set magen, men jeg er temmelig sikker paa at det er Kalkben. Er de angrebet paa benene ogsaa? Jeg har dog laest om at Kalkben kan etablere sig i hodet, paa kammen, ja hvorsomhelst, selv om det begraenser sig til benerne som oftest. faa fat paa Vaselin. Petroleumen i Vaselin vil draebe de smaa midderne, og det lindrer med en gang. Du maa smoere hovedet og benerne ind med et tygt lag, slig at vaselinen dekker det hele. Saa kommer det ingen luft til, og alle aeg bliver drebt (kvalt). Dette MAA du goere sent om aftenen, etter at de har sovet en time eller tre, behandle dem, og set dem tilbage paa pinden til at sove, slig at de ikke begynder at forsoege at blive kvit al den Vaselin. IKKE tend lyset, men behandle dem udenfor det moerklagte hoensehuset. Et tykt lag paa benerne ogsaa. Dagen efter er det bedst at BRENDE sittepinnen paa et baal, ny siddepinde,gentag behandlingen etter 24 timer, etter en uge, og etter nog en uge, selv om det ser ud som om det ikke er noedvendig. Neste morgen, etter den 4.de og sidste behandling smider du sittepinden paa baalet igen, ny sittepinde igen, saa er du ganske tryg. Foerste behandling givet du kun til de to vaerste, og de foelgende behandlinger giver du til ALLE. Selv om der INGEN symptomer findes. Miderne er der. IKKE forsoeg nogen billigere salver, det SKAL vaere Vaselin. Den VIRKER. Billigere salver virker MAASKE.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #7 Dato: 30 ſeptember , 2011, 21:58 »
Billederne ligger nu i MorMors eget galleri
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #8 Dato: 30 ſeptember , 2011, 22:01 »
Jeg tænker også kalkmider, men om det er rigtigt ved jeg ikke.

Hvis det var mig ville jeg tage en lille pensel og pensle deres kam/kinder med olie og se om det ikke hjælper. Hvis det gør er det næsten helt sikkert kalkmider.
- og det kan ikke skade hønsene
« Senest Redigeret: 30 ſeptember , 2011, 22:09 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #9 Dato: 30 ſeptember , 2011, 22:04 »
Prøv at spørge din dyrlæge om noget der hedder Ivomec. Det tager miderne, hvis det er det dine høns lider af. Jeg fik Ivomec til min undulat som led at næbmider for nogle år siden.

Ring evt. til Bjarne Rasmussen fra Hårlev Dyreklinik. Han er hønseerfaren og tager ikke noget for et par spørgsmål over telefonen. Held og lykke med at få hønsene raske igen.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

thorleif

• Gæst
« Svar #10 Dato: 30 ſeptember , 2011, 22:52 »
@Tanja: Ivomec er en orme-kur, faaes i pasta-form, kan bruges som salve/krem og vil nog hjelpe, men believe me, VASELIN er det bedste. Nu skal vi holde op at forvirre MorMor, hun har et problem, det ser verre ud end hvad det nog er, men begyn behandlingen nu i aften, hvids du kan skaffe lidt Vaselin. Og MorMor, naar skjaellene begynner at loesne, og falder af, IKKE hjelp til med at pille de af, naturen goer det selv naar midderne er doede. Hvids nogen af hoenerne skulde legge et aeg eller to, ikke vaer bange, de er ikke inficerede. Ingen panik, mends jeg var fraverende lesede jeg endel om de mider, du skal nog blive kvidt dem. V.a.s.e.l.i.n.     Genta efter mig:  V A S E L I N .

thorleif

• Gæst
« Svar #11 Dato: 30 ſeptember , 2011, 23:00 »
Oh, jeg glemte at sige: Ja, en dyrlege vil nog foreskrive Ivomec, mends Vaselin faar du  nog paa Brugsen. Dine dyr bliver gode som nye, no problem.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #12 Dato: 30 ſeptember , 2011, 23:01 »
Vaseline kan helt sikkert også bruges /o /o
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 30 ſeptember , 2011, 23:07 »
Jeg synes, det ligner skab!!! Min undulat havde skab for maaaange år tilbage, nogle kalder det vidst også næbmider, som én nævner her på tråden, men de er jo hævede i hovedet samtidig. Jeg har pt en høne, som virker ganske frisk og spiser godt osv, men den er er hævet op i hovedet. Ikke noget med skæl eller at den skalder eller noget...bare hævet i hovedet. Så søgte jeg herinde og fandt for et par år tilbage en tråd om "hævninger i ansigtet". Her er vist et billede af en høne, der er hævet i ansigtet - der var dog ingen løsning på problemet på den tråd  :( Og min høne er stadig hævet i hovedet  :( men prøv at søge på gamle tråde, hvis du ikke får flere råd herpå denne.. Jeg tror nu stadig, at det er skab  :-\
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

thorleif

• Gæst
« Svar #14 Dato: 30 ſeptember , 2011, 23:10 »
@Jean: Petroleums-creme har vaert brugt imod kalkbensmid i mindst 150 aar, og det virker, haver ingen negative sider.
Nu maa i slutte at forvirre MorMor, hun behoever at komme igang og goere noget. Kalkbensmid, det er hvad det er, det er ikke noget jeg TROR nu, jeg er helt sikker.