Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp! Hvad fejler disse høns?  (Læst 12841 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

thorleif

• Gæst
Sv: Hjælp! Hvad fejler disse høns?
« Svar #15 Dato: 30 ſeptember , 2011, 23:14 »
@Metmus: Ved du ikke at det du kalder skab er en mid? Det er fagtisk IKKE foerste gang i verdenshistorien et dette sker.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 30 ſeptember , 2011, 23:20 »
@Metmus: Ved du ikke at det du kalder skab er en mid? Det er fagtisk IKKE foerste gang i verdenshistorien et dette sker.

Øhh.. Jeg forstår ikke lige dit svar, men hvis du spørger mig, om jeg ikke ved, at skab er det samme som mider!?!? Så jo..det er jeg godt klar over.. Nogle kalder det blot næbmider, som fx burfugle (undulater). Men om skab skal behandles på samme måde som kalkben!?-det skal jeg ikke gøre mig klog på  ;D
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

thorleif

• Gæst
« Svar #17 Dato: 30 ſeptember , 2011, 23:25 »
I am resting my case. Held og lykke MorMor.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #18 Dato: 01 Oktober , 2011, 06:30 »
Velkommen på forum, Kirsten :D
Det første jeg tænkte på, da jeg så billederne var også kalkmider, og senere læste jeg så, at Thorleif også er er den overbevisning.
Da det er hoveddelene, vil jeg ikke sprøjte, men smøre grundigt med vaseline.
Prøv at kikke på deres løb (ben), virker det som om de er meget "grove" eller knortede? Du skal også tjekke de andre høns.
Hvis de ikke har helt glatte løb, har de kalkmider på løbene også, her kan du sprøjte med Stald chock (i Matas kalder de der Flue Fri), og også her kan du smøre med vaseline.
Du skal gentage behandlingerne.
Thorleif skriver at du kan svitse siddepindene. Jeg plejer at "male" dem med lugtløs petroleum, det er et råd, jeg har fået af nogle erfarne avlere.
Held og lykke med dine høns.
Vi har et lille afsnit i vores leksikon
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #19 Dato: 01 Oktober , 2011, 07:23 »
Ivomec dryppes under vingerne og bruges også til at bekæmpe parasitter som fx kalkbensmider og skab. Der er tilbagehold på æggene, så det bruges vist kun til høns hvis andet ikke virker. Det fås kun på recept fra dyrlægen.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 01 Oktober , 2011, 10:29 »
Men hvad så med, at de ser lidt hævede ud i ansigtet??? Kan dette forårsages af kalkmider???
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #21 Dato: 01 Oktober , 2011, 10:30 »
Men hvad så med, at de ser lidt hævede ud i ansigtet??? Kan dette forårsages af kalkmider???
Det kan jeg ikke svare på. Jeg havde problemer med et meget hævet ansigt hos en høne sidste efterår, men det viste sig at være forkølelse og en penicillinkur tog hævelsen og øjenbetændelsen.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #22 Dato: 01 Oktober , 2011, 10:34 »
Tror måske de er hævede fordi huden måske er tyndere i ansigtet end på benene  ???
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Torbjørn Nielsen

• Bruger
« Svar #23 Dato: 02 Oktober , 2011, 22:50 »
Hej mormor

ja jeg kunne godt være bange for at det smitter !

Hvis det er mider af den ene eller anden art  ! kan man bruge en enkelt dråbe af det sammen midel som du bruger til din kat eller hund for at de ikke skal få utøj.
Vask så meget skel af som muligt evt. med lidt sæbe spåner i vandet, tør dem og smør med vaseline. ( jeg tør jo ikke sige nogen imod, men en ko patsalve blandet med lidt mad olie er også godt, det gælder om er at få kvælt de mider som lever i huden, kopat salven har samtidigt en helene virkning og olien trænger godt ind i huden)
jeg ville nu smøre alle mine høns for at fore bygge. Giv dine høns lidt hvidløgsolie på kornet, det forebygger mange ting, også mider og fjerlus.
Torbjørn
Yokohama stor hvid & rødsadlet
Legbar dværg
Rødsadlet og Guld farvet dværg Italiener
Orpington dværg sort

Offline MorMor

• Passiv bruger
  • Kirsten Nørregaard Jensen
« Svar #24 Dato: 09 Oktober , 2011, 20:03 »
   /o Tusind tak for de gode råd! Alle 10 høns og hanen er nu smurt med vaseline iblandet lidt lugtfri petrolium. Så har de alle fået et pust med Fluechok. Og det har allerede hjulpet. Sidepinden er dushet med lugtfri petrolium. Vi vil fremover holde bedre rent og chekke hønsene inden vi kommer derud igen. Endnu engang tak!! vh. MorMor

thorleif

• Gæst
« Svar #25 Dato: 09 Oktober , 2011, 20:13 »
1.000nd tak for at du rapporterer tilbage! Jeg er saa glad paa dine vegne, det bekymrer mig bestandigt at naar nogen beder om hjelp, saa kommer det hundreder af svar, der foreslaar saa meget forskeldigt at det kun forvirrer den der behoever hjelp. Jeg smider altid vek etpar siddepinder, hvad koster en siddepinde? De gaar paa baalet, saa er man helt trygg for at nogen faa mid-aeg overlever.
Muligt at jeg overdriver en smule, men......