Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mc Donalds moral overrasker mig ikke, men  (Læst 1968 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Mc Donalds moral overrasker mig ikke, men
« Svar #15 Dato: 24 ſeptember , 2011, 22:18 »
Ét godt råd.

Drop Nationen på EB.

Jeg meldte mig til tidligere i år og var aktiv i diskussioner, i måske 14 dage. Men det var klart at en meget høj procentdel af debattørerne var 'klaphatte'. Enten fordi de var uvidende, uerfarne eller dumme. Eller blot ønskede at provokere. Så at deltage på det forum fører formentlig kun til frustrationer.
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #16 Dato: 24 ſeptember , 2011, 22:28 »
Så gik vi!

Synes godt om!!!!!

Når min mor fortæller om hendes barndom på landet, så er det jo noget med kylling som blev behandlet som noget særligt, et fest måltid som f.eks. and er i dag. Men hvis vi forventer at spise kød til morgen, middag og aften så skal det selvfølgeligt være billigere end hvis vi kan leve med at spise det sjældnere og så få en større smags oplevelse. Jeg har selv valgt det sidste- i år er der ingen haner i overskud så i år får vi ikke kyllingesteg :'( men hellere undvære end at støtte industrien som den er i dag

Og her må jeg igen sige, at jeg godt kunne bruge knappen "synes godt om" igen!!! Det er nemlig (efter min ydmyge mening) den rigtige måde at tilgå problemerne med dyrevelfærd...at spise mindre kød, og komme tilbage til sådan som det var engang, nemlig at f.eks. kylling var et festmåltid! /o

Der er jo heller ikke nogen ernæringsmæssig grund til at spise kødpålæg på rugbrødsmadderne til frokost, og så igen kød om aftenen. Det ville endda være en sundhedsmæssig gevinst at spise kød f.eks. 2 gange om ugen (hvis ikke mindre ;)) /o

Nå, skal nok lade være med at gå helt i selvsving...men jeg er helt enig med dig, Johanne  <:

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 24 ſeptember , 2011, 22:44 »

Jeg er ikke frelst, jeg indrømmer at jeg også køber de stakkels industrikyllinger (brystfilet ex) havde jeg haft plads til ca 100 slagtekyllinger på græs hvert år var det det jeg gjorde men det har jeg ikke og min pengepung rækker bare ikke til at købe økohøns hver gang. Og så skal vi lige huske at økologi ikke er paradis altid.... at fødevare produktion er industri, uanset om det er øko eller ej.  Det ultimative ville være små selvforsynende parceller over alt, men det kan jo ikke lade sig gøre.... desværre. og da slet ikke så længe kommunerne er så fjerkræforskrækkede at de laver regulativer fordi de ikke har andet at give sig til

Jeg dømmer absolut ingen.. Jeg vil blot fortælle, at kylling her hos mig ER et festmåltid. Jeg købte nemlig 24 slagtekyllinger i slutningen af april (én uge gamle), og 12-14 uger senere ligger de i min fryser på mellem 2500 gram og 3500 gram (jeg har nemlig slagtet dem løbende...selv!!!). De seneste kyllingefiletter vejede 400 gram stykket - det er altså kylling til laaang tid! Så er det selvfølgelig lige det, at de spiser riiiigtig meget, imens de vokser, og det koster selvfølgelig, og så optager de en del plads i fryseren, men har man ikke pladsen, kan sådan én skaffes billigt, brugt på nettet, det har vi ihvertfald gjort. Men de har altså ikke kostet så meget pr stk. til trods for, at de bla har fået økologisk voksefoder. De har haft 1000 m2 at gå på til dagligt, men til gengæld et lille bitte hus, hvor de både har klumpet sig sammen i om natten plus sovet på pind, så de har altså ikke krævet meget plads. Jeg har ikke haft benproblemer eller noget andet med dem...og så er billig festmiddag, luksuskød i fryseren til RIGTIG lang tid - meget billigere end dyrplagerikødet i køledisken i supermarkedet - PRØV DET  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #18 Dato: 24 ſeptember , 2011, 23:14 »
Det er nemlig (efter min ydmyge mening) den rigtige måde at tilgå problemerne med dyrevelfærd...at spise mindre kød,

Kommer vel an på hvad man køber, når man køber kød! Det hjælper ikke meget, hvis man den sjældne gang man spiser kylling, køber en af de billige fra supermarkedet.
Så det har nok ikke så meget med mængden af kød man indtager at gøre, men mere 'kvaliteten'.

Der er jo heller ikke nogen ernæringsmæssig grund til at spise kødpålæg på rugbrødsmadderne til frokost, og så igen kød om aftenen. Det ville endda være en sundhedsmæssig gevinst at spise kød f.eks. 2 gange om ugen (hvis ikke mindre ;)) /o

Det kunne jeg godt tænke mig at se dokumentation for fra uvildige instanser.

Misforstå mig nu ret. Jeg har ingen problemer med at nogen mennesker vælger at være vegetarer eller endda veganere (min yngste datter har valgt det sidste), men jeg har problemer med at dem, der har valgt 'den rette vej' begynder at prædike, for at omvende os 'syndere'.

Det bliver lidt ligesom religion (og politik). Og her er min holdning at folk må tro, tro på, hvad de har lyst til, bare de ikke absolut skal overbevise mig om at deres 'tro' er det eneste rigtige.

Undskyld Christina, men som du kan se er vi her vist ikke på bølgelængde. Men det er ikke noget personligt.   

Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #19 Dato: 25 ſeptember , 2011, 06:45 »
Jeg mindes også søndagsmiddage, fra da jeg var barn, mormors grydestegte kylling med persille, og vi fik lov til at dele en sodavand min søster og jeg.

Erik, nu har jeg hørt Christinas argument for at spise kød færre gange om ugen, og hun plejer altid i samme åndedrag at tilføje, at det kød, der spises, er i en god kvalitet, så man bruger det samme antal kroner på mindre kød, derfor har alle råd til godt kød i mindre mængder. Egentlig er det den vej, hun plejer at argumentere. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #20 Dato: 25 ſeptember , 2011, 07:44 »
Hej Erik, den væsenligste grund til at spise mindre kød, er at så er der plads til flere grøntsager i kosten. Grøntsager beskytter mod forskellige tarm og kræftsygdomme, hvilket en varieret kost i det hele taget gør. Her er en artikel fra en hurtig søgning på nettet http://www.news-medical.net/news/2005/01/12/13/Danish.aspx som sammenkæder et højt forbrug af kødprodukter med tyktarmskræft.

Selvfølgelig skal folk spise kød hvis de vil det, lidt kvalitetskød i kosten er bedre end en ren vegetarisk kost da man så ikke kommer i underskud af B12.

Her er også lidt fra fødevarestyrelsen- http://www.altomkost.dk/Inspiration/Tips_til_sunde_vaner/spis_varieret_naar_du_spiser_koed/spis_varieret_naar_du_spiser_koed.htm

Og mindre kød kan være gavnligt http://www.altomkost.dk/Services/Nyhedsrum/Nyheder/2009/Fakta_om_kostraad_koed_og_kraeft.htm

Mit argument er igen, spis mindre kød og spis noget bedre af slagsen- og nyd det!
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 25 ſeptember , 2011, 07:49 »
http://samvirke.dk/mad/artikler/spiser-roedt-koed.html puha sikke en artikel :o min mand har spist sit sidste stykke bacon har han!

;) ej bare rolig, men det sætter da tingene i perspektiv /d

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #22 Dato: 25 ſeptember , 2011, 08:27 »
Som ernæringssygeplejerske har jeg gennem mange år fulgt med i debatten om, hvad der er "det rigtige" at spise. Det er voldsomt kompliceret og jeg tror ikke på at løsningen ligger i en enkelt filosofi. F.eks. dør rigtigt mange af vores gamle fordi de spiser efter "kostrådene" og derved får for mange grøntsager og for lidt protein. Det giver mathed, muskelsvækkelse, svækkelse af immunforsvar, tendens til hævede ben og totalt mangel på initiativ, der ofte tolkes som depression eller demens. Et par måneder på proteintilskud og mange blomstrer op og begynder at gå til KROLF og square-dance /o.
Nu betyder protein jo ikke oksekød eller bacon. Ægge- og mælkeprodukterne, der i mange år har være forkætret (KOLESTEROL OG FEDT :o) er nemme at få ind i kosten og ikke så dyre.
Dette skal ikke være en længere afhandling men bare en opfordring til at følge den praktiske "gyldne middelvej" så man ikke ender i den ene eller anden grøft. - og det er der også nogle, der klarer, lige fra eskimoer, der i årtusinder har ernæret sig ved proteiner i fisk og kød - og til asiater og afrikanere, der i mange tilfælde klarer livet på kornsorter og grøntsager. Men det betyder jo ikke at de bliver GAMLE på den kost. Bare gamle nok til at føre slægten videre. Dén dimension skal man heller ikke være blind for: vi lever længere end nogensinde før. Ikke på grund af vores levevis men på grund af medicin, der kan afhjælpe mange onder ::).
Jeg læste for nogle år siden i et amerikansk, seriøst ernæringsblad en artikel, der beskrev nogle forsøg med "stresset mad" (industri-dyr og planter) sammenlignet med "organisk mad" (korn og grøntsager gødet med husdyrgødning samt gammeldags kødproduktion fra ekstensive bedrifter, altså fritgående dyr). Forskellen var signifikant til fordel for det ikke-industrielle. Nu var undersøgelsen bekostet af fjerkræ-avlere og undersøgelsen blev aldrig offentliggjort da den viste "det forkerte" resultat. Så det var et par af forskerne, der havde skrevet artiklen og i øvrigt senere fik problemer med det.... Tankevækkende, ikke - kan stressede fødevarer stresse vores krop til fejlreaktioner som f.eks. kræft og autoimmune sygdomme som diabetes, sclerose, allergi m.v.???
- nå, det blev alligevel en afhandling ;D. Beklager.....
« Senest Redigeret: 25 ſeptember , 2011, 09:47 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

GKV

• Gæst
« Svar #23 Dato: 25 ſeptember , 2011, 09:42 »
Sikken en masse gode indlæg der vækker stof til eftertanke.

Jeg mindes jo også dengang den første kylling var klar nogenlunde på samme tid som de nye kartofler. Det var et festmåltid.

Der hvor jeg synes vi virkelig har mistet noget er, at der i dag næppe findes et festmåltid, med mindre man opsøger en fancy restaurant med lidt ukrudt fra marken som hovedret ;D Vi smovser i god mad hele året, selvom nogle vil påstå noget andet, hvis vi tænker på kvaliteten.

Koteletter var altså også søndagsmad og okse-kalvesteg var til fest.

Der hvor kontrasten i folk opfattelse er størst ang. dyrevelfærd er vel hos heste- katte-hundeejere. Intet er for godt intet er for dyrt og følger du ikke "reglerne" for hvad de skal have at spise eller hvilket udstyr de skal have ja, så er du ikke egnet som dyreejer.

Fortæl endelig ikke, at din hund spiser det samme som dig, at du rider din hest uden sadel eller med en gammel model du har haft i årevis.Det gik stærkt med at forbyde spiltov til heste, for det var bare så nemt, det er jo ikke industridyr.Det kniber til gengæld gevaldigt med grisen og mere plads til fjerkræet.

Det er en opfattelse at sækkemad er det eneste rigtige, som ligeså stille har gnavet sig ind via reklamer og som nu er opgraderet til at være det eneste saliggørende, selvom at de fleste animalske produkter er biprodukter fra industrien og at vi dermed også her støtter den.

Jeg tror ikke mere på, at det bliver bedre, dertil er opbakningen for ringe.Så er der kun for os "frelste" at glæde os over at vi i det mindste kan stå inde for at vores dyr har haft det godt, inden de endte på spisebordet.

Om inden ret lang tid havner der en 18 mdrs jerseystud i min fryser, den har haft det rimeligt, dog har den sammen med sin makker stået på stald de sidste måneder, da de var blevet lidt for voldsomme at gå ud til i marken, jeg vil jo gerne overleve så jeg kan sætte tænderne i den.

Jeg ved at jeg skal betone meget kraftigt overfor slagteriet, at jeg vil have både komaver, ben med klove med tilbage til mine hunde.

VH Gunni.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 25 ſeptember , 2011, 19:51 »
Kirsten- det er godt i tager hånd om vores ældre medborgere /o og sørger for at de får noget ordentligt at spise.
 Men jeg går dom hovedregel ud fra at kostrådende gælder sunde, raske voksne mennesker og ikke de ældre medmennesker som har brug for små, energitætte måltider :) med masser af protein og fedt.

Den sunde, raske, gennemsnits dansker spiser godt dobbelt så meget kød som anbefales

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #25 Dato: 25 ſeptember , 2011, 20:47 »
Du har helt ret - kostrådene gælder sunde og raske unge mennersker. Det har man bare glemt at fortælle såvel pensionister som madleverandører..... Så længe maden indtages i "eget hjem" gælder reglerne for institutionskost (der bør tage højde for de småtpisendes behov) IKKE ::). Og efterhånden er selv plejecentre "eget hjem" hvor beboeren lejer en lejlighed af et boligselskab og så selv skriver kontrakt på madleverance fra et-eller-andet køkken...
Men det er da rigtigt - de fleste af os kunne fint nøjes med mindre kød. Efterhånden kan man jo også købe hurtig-mad på ethvert gadehjørne og meget af det er kød.
« Senest Redigeret: 25 ſeptember , 2011, 23:00 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 25 ſeptember , 2011, 21:48 »
Det er faktisk rigtigt svært at købe vegetar mad i dk /d det er blevet bedre de sidste par år, men man kan stadigvæk ikke engang købe en sandwich med æggesalat eller andet i kioskerne. Da jeg var yngre spiste jeg en pose chips eller peanuts hvis jeg var desperat.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 25 ſeptember , 2011, 22:28 »
ÅH dilemma.. Hvad er definitionen på kød så?? Jeg er af den overbevisning (ligesom vægtkonsulenterne), at man skal spise kød og grøntsager, kød og grøntsager og så lige lidt mere kød og grøntsager, dvs meget lidt brød, ris, pasta, kartofler. Jeg vil ikke sige, at jeg udlever det...men jeg ville gerne! Men hvad er kød??? Ja, danskerne og mange andre for den sags skyld spiser alt alt for meget kød, men det er jo ikke en helstegt kylling eller en oksebøf med løg eller helstegt makrel, de spiser for meget af.. Det er pizzaen med fx skinke, franske hotdogs, mc donalds "fantastiske" nuggets osv osv, men det er jo fordi den slags kød er blevet alt alt for billigt...og nemt! I mine øjne er det slet ikke kød...men det er DET, vi spiser for meget af.. Jeg kan stadig kun anbefale egne slagtekyllinger...åh en drøm at spise...ikke kun dyrevelfærd og smagen og MÆNGDEN, men det mætter bare så meget, og det ligger bare så godt i maven, som om at kroppen kan mærke, at det her, det er bare guf - super gode proteiner for kroppen  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Mico

• Passiv bruger
  • Øvelse gør Mester
    • DeviantART profil
« Svar #28 Dato: 28 ſeptember , 2011, 13:36 »
Tilbage til McD.

Dem der skriver sådanne.... De skulle prøve at holde høns. Så meget livsglæde, lykke, kald det hvad i vil, men høns er det jeg lever for. Denne følese man får af hønsene kan ikke beskrives. Den er så stor, så rummelig, den gør mig fri. Høns er ikke bare høns. Der er race-høns, industi-høns og så videre. Men én ting de alle de høns har tilfælles er at alle,jeg gentager ALLE høns er fyldt med livsglæde, personlighed og ikke mindst følelser <. <. <.

Når jeg er nede i Føtex og så ser en person købe buræg, knytter jeg hænderne og bliver vred indeni. For burhøns har det mindt lige så frygteligt som industri-høns, end ikke værrere /d >:( >:(

Dem der skriver sådanne,de skulle prøve at være disse industri-høns i den ene måned de lever i. Så skulle de nok få en anden mening om indutri-landbrug >:( >:( >:( >:(

Mico
Ahem. Det er Mico, ikke Micro. Tak :)

Hilsen Mico.

Hønsetegninger og meget mere på --> http://miconutziri.deviantart.com/

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #29 Dato: 29 ſeptember , 2011, 06:47 »

Når jeg er nede i Føtex og så ser en person købe buræg, knytter jeg hænderne og bliver vred indeni.
Jeps, sådan har jeg det også. Var lige ved at sige noget til et meget gammelt ægtepar i Aldi forleden, der lagde et glas sild, en pakke rugbrød og 15 buræg på båndet... Meeen, det er jo folks eget valg, så jeg sagde ikke noget, selv om jeg måtte bide mig lidt i tungen ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"