Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mine høns er kloge...  (Læst 742 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Silver

• Passiv bruger
Mine høns er kloge...
« Dato: 23 ſeptember , 2011, 16:57 »
Var der nogle af Jer der så den udsendelse om høns på DR2 for et par mdr. siden  :)

- kom sådan til at tænkte på den i dag. De fortalte jo, at høns faktisk var enormt lærenemme og ligefrem kunne lære nemmere end en hund  /o

Vi har 2 flok høns. De består af 4 i hver flok. Der er et år i mellem dem. De bor i hver Deres gård og hus. Men når vi er hjemme bliver de lukket ud på græsplænen, hver dag, flere gange om dagen.
Når de skal lukkes ind, hvis der er før deres egen sengetid - lokker jeg dem ind med lidt guf.

Men de er slet ikke i tvivl om hvor de bor - de små ind i deres gård, og de store ind i deres... ja jeg syntes altså det er fantastisk. I andre har det sikkert på samme måde, men hvor ellers kan jeg dele min hønseglæde henne  /o

I starten troede vi, at de ville blande sig - men det gør de ikke. Og de har trods alt gået sammen i 3 mdr.. nogen gange går de store æglæggende høns ind i de smås hus og prøver redekasser - de lægger ikke noget, men de kan sagtnes bruge 5 min på at bygge og gøre det behageligt.. hehe de små står bare på trappen og ser nysgerrigt til  :D

Ihh hvor jeg bare nyder mine høns  *p
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 hvid/blå columbia Brahma
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline kaj

• Passiv bruger
Sv: Mine høns er kloge...
« Svar #1 Dato: 23 ſeptember , 2011, 18:37 »
 :)....det kan jeg nikke genkendende til....vores høns bliver lukket ud...ofte fra morgenen, og, så går de rundt i haven..både foran og bag huset, men, de går aldrig ud på vejen, eller ind til naboen....men, som du siger ... de skal lige vide det, så i begyndelsen skal man vise dem, hvor de må være og...ikke være.
...samtidig har vi en nabogård, hvor der er en del høns...og, de kender ikke grænsen, så pludselig stod der 25 !!! høns i vores have...og, det er ok en enkelt gang, men, man får nok...især da vi har små høns...og der så er invasion af store racer som møjer rundt, og hurtigt får det hele til at se "helt forkert ud" ....men, vi er så heldige at have fået en lille terrier (Australsk Silketerrier) .. og, han er virkelig lærenem....så når jeg spotter en fremmed høne...eller hane, siger jeg det til hunden, mens jeg lukker ham ud..og, 5 sekunder senere er samme høne/hane jaget hjem...og, det bedste er, at hunden stopper ved skellet, og, forfølger ikke yderligere.....det er vildt dejligt, og, han kan løbe lige forbi vores egne høns, og kun jage den fremmede væk....og, så er idyllen atter etableret her på matriklen.  /o
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Lis V

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 23 ſeptember , 2011, 18:43 »
Ja, jeg er meget misundelig. Mine høns var jo blevet næsten håndtamme da vi fik rævebesøg. Og fordi jeg har fanget den ene og renset sårene, er de IKKE tamme mere tværtimod. De vil ikke ud i haven, løber når jeg kommer eller gemmer sig under huset. Så trist og de er ikke til at købe for mad af nogen slags, har prøvet alle deres livretter. Hun lægger heller ikke æg igen. Så jeg ville nok lidt ønske at de ikke var helt ligeså kloge :-\
Men en spændende udsendelse der gav stof til eftertanke. /o
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer
1.0 Dansk/svensk gårdhund
1.12.10 høns, race og bandingshøns

Offline Mico

• Passiv bruger
  • Øvelse gør Mester
    • DeviantART profil
« Svar #3 Dato: 23 ſeptember , 2011, 20:36 »
Høns er ikke dumme, de er faktisk meget klogere end man skulle tro. Eksempel, har jeg lært min Wyanndotte-høne, Mosku, at hver gang hun hakker min lille pincet, så får hun en melorm. Hun er utrolig lærenem, pga, hun er den mest nysgerrige høne jeg har mødt og elsker melorme ;D

Vil gerne lære hende, at komme på kommando, hoppe, give klo og klukke/gokke på kommando. :P

Andet eksempel, mine høns vil nogengange rigtig meget udenfor, og grave i haven. Så når jeg vender ryggen til, og døren står halvt på klem, så smutter de ud. Eller når jeg går ind i hønsehuset, så går min ene hybrid, Perle, hen til døren, lægger hovedet på skrå og laver et kluk. Hun har lært at jeg bøjer mig for den kombi, så hun får mig altså til at give dem korn, selvom jeg ikke skulle have givet dem til at starte med :D ;D /o /o

Mico.
Ahem. Det er Mico, ikke Micro. Tak :)

Hilsen Mico.

Hønsetegninger og meget mere på --> http://miconutziri.deviantart.com/