Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ikke høns, men æbler!!  (Læst 1335 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mico

• Passiv bruger
  • Øvelse gør Mester
    • DeviantART profil
Ikke høns, men æbler!!
« Dato: 18 ſeptember , 2011, 17:03 »
Hej alle på forum.

Så er det æblesæson, og så skal vi da også nyde dem. Her er en måde at gøre det på, opskriften kommer fra min mors mor, spm så har fået den fra sin mor. Altså min oldemor.

Æblekage.

110g smørbart
125g mel
125g sukker
æbler
2-3 håndfulde rosiner, eller hvad du nu syntes om.
2-3 spsk sukker.

Æblerne skæres i både, som så igen skæres i "bidder".
De kommer i et ildfadst fad(Der skal så mange æbler til, så den laver en top i dit fad, æblemængden afhænger af størrelsen.)
Når du har fyldt fadet halvvejs op, kommer du de 2-3 spsk sukker, og rosinerne ud over.

Smør, mel og sukker æltes sammen med hænderne.
Dejen lægges så på æblerne, sådan at de ligger som "tagsten" og dækker alle æblerne. Vær opmærksom på at du måske har for lidt dej, og må lave noget mere, eftersom jeg ikke ved hvordan dine fade ser ud ;D.

Bages i varmlutftovn på 200 grader i 40-45 minutter. Severes med flødeskum el. creme fraice.
« Senest Redigeret: 18 ſeptember , 2011, 19:46 Fra MicoPigen »
Ahem. Det er Mico, ikke Micro. Tak :)

Hilsen Mico.

Hønsetegninger og meget mere på --> http://miconutziri.deviantart.com/

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
Sv: Ikke høns, men æbler!!
« Svar #1 Dato: 18 ſeptember , 2011, 18:58 »
ej hvor lyder det bare lækkert.... jeg gør sådan her med æblerne til kage :-)

3-4 skrællet æbler i tern
125 g smør
125 g sukker
2-3 kop havregryn
lidt kanel

æblerne ligges i bunden af et ildfastfad. sukker,smør og havregryn røres sammen og smuldres over æblerne, drys med kanel

bages i ca. 25 min..

severes med flødeskum

velbekommen
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 18 ſeptember , 2011, 19:08 »
Min ynglingsæblekage kommer her:
Et fladt ovenfast fad fyldes med groftrevne æbler.
Smør høvles og lægges over, så æblerne er dækket, der drysses med et tæt lag rasp og sukker.
Bages i ovnen indtil overfladen er sprød og gylden.
Serveres varm med flødeskum, creme fraiche eller (hjemmelavet) flødeis.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tommy1

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 18 ſeptember , 2011, 20:46 »
her er vi osse vilde med æblekage, men har søgt lidt på nettet, efter noget nyt, m æble og er nået frem til at æblegelé eller sirup af vilde æbler lyder skønt også en æblesnabs lavet på skrog og skræl  ::)
Med venlig hilsen Tommy

www.La-bresse.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 19 ſeptember , 2011, 09:27 »
Æblegele er et stort hit her i huset. Jeg lærte at lave det af min nu afdøde mormor, så jeg bliver altid lidt småsentmental når jeg laver æblegele. Min gymnasie-kæreste besøgte mine bedsteforældre i mange år efter vi ikke var kærester mere. Bare for at guffe madder med mormors æblegele.  :D (Og nok også fordi de godt kunne lide hinanden).
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #5 Dato: 19 ſeptember , 2011, 09:45 »
Æblegele er et stort hit her i huset. Jeg lærte at lave det af min nu afdøde mormor, så jeg bliver altid lidt småsentmental når jeg laver æblegele. Min gymnasie-kæreste besøgte mine bedsteforældre i mange år efter vi ikke var kærester mere. Bare for at guffe madder med mormors æblegele.  :D (Og nok også fordi de godt kunne lide hinanden).

Hvaaa  ;) kunne man måske tilsnuske sig en opskrift  <+
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #6 Dato: 19 ſeptember , 2011, 10:10 »
Den er altså lidt "lidt af det og lidt af det", men ca. sådan her. ;)

Skær sure/lidt umodne evt. vilde æbler i tern. Behold kerner og skræl på, men fjern gerne stilk og blomst. Kog dem til mos i lidt vand. Hæng dem til afdrypning i en saftpose natten over. (endelig ikke presse eller mose æblerne i posen, for så bliver geleen uklar).
Så skal saften måles op. Til hver liter saft skal der 800-1000 gram sukker i. (Det er meget, men man spiser jo ikke så meget gele). Saft og sukker koges til saften skifter farve og begynder at gelere/blive tykkere. Normalt et kvarters tid. Det er godt at tilsætte en flækket vanilje-stang under kogningen, men ikke nødvendigt. Hvis man er heldig gelerer saften nu af sig selv. Det kommer an på hvor meget pektin der er i æblerne. Hvis det ikke gelerer af sig selv må man tilsætte gele-pulver efter anvisning på poserne. Så skal det bare på atamon-skyllede glas (eller sprut-skyllede) og lukkes i. Jeg har altid gele-pulver i baghånden, for jeg er ikke helt sikker på den der naturlige geletering. Synes det er svært at bedømme. :-[
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #7 Dato: 19 ſeptember , 2011, 10:43 »
Takker  *o
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 19 ſeptember , 2011, 12:28 »
Henriette, det er præcis sådan, jeg laver paradisæblegele, jeg har aldrig haft brug for geleringspulver.
Men det er vigtigt, at man i første omgang bare dækker glassene med et rent viskestykke, og først skruer lågene på næste dag.
Smagen er vidunderlig og farven helt ubeskrivelig flot.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #9 Dato: 19 ſeptember , 2011, 12:50 »
Og hvis skidtet nu ikke stivner i glassene, så bare tilbage i gryden og koge op igen og putte gelepulver i. Det har jeg måttet gøre et år, hvor det bare blev sådan halvflydende, men det hele endte godt.  :D
1 Dansk Landhøne. Stor.

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 19 ſeptember , 2011, 14:25 »
Hvor er det dog godt, at man ikke har en sød tand  *r *f

Jeg koger æblesirup efter denne opskrift:

1 liter frisk æblesaft (jeg rev æblerne på den grove side af rivejernet og klemte saften ud over en sigte (brugte 16-18 æbler til at få 1 liter saft)
750 gr. rørsukker
1 vanillestang eller 1 spsk. go' vaniliesukker

Æblesaften hældes i en gryde. Vanillestangen flækkes og kornene skrabes fri stang og korn tilsættes (hvis du bruger vaniliesukker kommes det i sammen med resten af sukkeret). Sukkeret tilsættes og det hele koger, indtil siruppen er tilpas tyk.

Brug en stor gryde, så damper vandet hurtigere af...

Det smager super på pandekager eller yoghurt eller ...... uhmmmmmm ....

Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Lis V

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 19 ſeptember , 2011, 15:09 »
Pæresirup er en vældig god smagsforstærker til sauce mm og ligeså god til desserter og yoghurt. Et must her i huset.
Alle vores discovery æbler ryger lige lugt i saftpresseren og bliver til den dejligste juice, flot og rød. Fryser det meste ned i plastflasker. Tager så bare op i løbet af vinteren. Holder en uge i køleskab. Det er supernemt. Fjerner hverken kerner eller noget så det går snapt og er den mest fantastiske drik man kan tænke sig...
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer
1.0 Dansk/svensk gårdhund
1.12.10 høns, race og bandingshøns