Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fjerkræ, jægere og deres hunde  (Læst 1921 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marita

• Bruger
Fjerkræ, jægere og deres hunde
« Dato: 17 ſeptember , 2011, 17:38 »
Nu er jagtsæsonen jo ved at være skudt i gang, jeg hørte i radioen i går, at det var dagen, agerhønsejagten skulle starte.  Det er noget, jeg har gruet for, lige siden vi lod vore dv. wyandotter rende frit hele dagen.

Hvor vi bor, er der ret langt til nærmeste hus - ca. 400 m til den ene side, 100 m til den anden, og på de to andre sider er der mark og skov.

Hvert år, siden vi flyttede ind, har der været drevet jagt på markerne omkring vores grund. Det første år bogstaveligt talt føg det med krudt og kugler omkring ørerne på os, da nogle af jægerne kunne finde på at skyde ind over grunden her. Jeg var ved at få en gren i knolden en gang, da de skød mod krager i et af vore store træer, og grenen knækkede.  De tidligere ejere boede i Spanien i vinterhalvåret, men efter (godset der udlejer jagten eller jægerne) vist har opdaget, der bor folk også om vinteren her, er de holdt op med det.

MEN vi har flere gange oplevet, at en eller flere jægere har sendt deres hund(e) ind på vores grund gennem bøgehækken. Sidste år hørte min mand, som gik uden for, kommandoen, og lidt efter så han hunden i den anden ende af haven.  Den var vist blevet sendt ind for at søge efter fasaner, der havde søgt ly i hækken.  Gudskelov var jeg ikke til stede, jeg tør ikke tænke på, hvordan jeg havde reageret, hvis jeg havde hørt kommandoen og efterfølgende havde set hunden i haven.

I år har vi - som nævnt - en flok dv.wyandotter løbende frit i haven hele dagen. De øvrige høns går i gård.   Desuden har vi en lille flok ællinger, der snart kommer til at gå i en mindre indhegning et andet sted i haven, en indhegning sådan et krapyl (hund) sagtens kan forcere, hvis den har fået beskeden at fange fjerkræet.

Jeg tvivler på, at vi kan nå at få hele grunden indhegnet, før de første jægere indfinder sig.  Jeg har overvejet at kontakte godset og bede dem om at få indskrevet i udlejningen af jagter, at jægerne ikke må affyre deres våben ind over vores grund, ligesom de heller ikke må sende deres hunde ind i vores have.  Men nytter det overhovedet, vil det mon blive respekteret?  Da vi flyttede herned, valgte vi, at vores kattes udeliv skulle foregå i en lukket kattegård. For at undgå, at jægerne skyder dem!

Og hundene - jægernes altså - de kan vel ikke kende forskel på tamme høns og ænder og vilde fasaner. 

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Fjerkræ, jægere og deres hunde
« Svar #1 Dato: 17 ſeptember , 2011, 17:57 »
Ej gud hvor frygteligt, i må kontakte godset og fortælle dem om jeres fjerkræ hold. Fortæl dem evt. hvad racefjerkræ som skal erstattes koster i forhold til forsikringsselskabernes tarif?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #2 Dato: 17 ſeptember , 2011, 18:36 »
Næh, jeg synes jo også at det er underligt at give ladte våben til folk, der er nødt til at binde et orange tørklæde om de sorte labradorer for ikke at forveksle dem med fasaner :o :o :o.
Her har vi også haft problemet med jægere, der dels selv trampede rundt i vores lille birkeskov, dels sendte deres hunde ind i vores have for at jage "vores" velfodrede og halvtamme fasaner ud til skydning. Det stoppede, da jeg fangede en af hundene og truede jægeren med at gøre kort proces med den, næste gang den truede mine høns! Jægerne fortalte at de havde en aftale med den tidligere ejer. Ha! Jeg har boet her i 22 år og har ingen aftaler. Til gengæld har jeg en boltpistol.....
Vores nuværende nabo (jorden blev solgt til en ansvarlig landmand for 5 år siden, heldigvis) går ikke meget på jagt og kender vores synspunkter. så jeg tror, du skal konfrontere dem når der er problemer. Men det skader da ikke at godset også er klar over din indstilling.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #3 Dato: 17 ſeptember , 2011, 19:19 »
er der ikke en sikkerhedsgrænse?  Jeg menes at have hørt at man ikke må skyde tættere end 300 meter fra bebyggelse.

Uanset hvad så er det ulovlig indtrængen på jeres grund....
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline søs1

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 17 ſeptember , 2011, 19:36 »
hej

Vi hade sammen problemer med de jæger som holdt til ved det gods hvor vi bor. Vi hade deres hunde inde på vores grund som jagtet vores heste samt jæger der gik på vores grund. Vi forsøgt at snakke med dem men ude held. Tilsidst ringet jeg til politiet og snakket med dem, som skrev en andmeldse til godsejeren. Siden har jægerne gået langt væk for vores og naboerne grund og alle deres hunde er der kontrol over.Godsejren fik af besked ibrevet at hvis der kom flerer klager vil han få jagt forbud.  ;D 

hl susanne

Offline preben r

• Bruger
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
« Svar #5 Dato: 17 ſeptember , 2011, 20:32 »
Der er desvære flere slags jæger
dem der overholder reglerne  /o dem der ikke gør /d
dem der drikker som svampe  /d dem der ikke gør /o
dem der skyder først og ser bag efter  /d dem der ser først og skyder bag efter /o
Næh, jeg synes jo også at det er underligt at give ladte våben til folk, der er nødt til at binde et orange tørklæde om de sorte labradorer for ikke at forveksle dem med fasaner :o :o :o.
desvære er der også dem der ikke kan se forskel på en hund og en fasan /d
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 17 ſeptember , 2011, 21:12 »
Der er desvære flere slags jæger
dem der overholder reglerne  /o dem der ikke gør /d
dem der drikker som svampe  /d dem der ikke gør /o
dem der skyder først og ser bag efter  /d dem der ser først og skyder bag efter /odesvære er der også dem der ikke kan se forskel på en hund og en fasan /d

Eller en hjort og en ko...  :o
Mvh Marianne

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
« Svar #7 Dato: 17 ſeptember , 2011, 21:27 »
Har selv haft mange problemer med jægere her.
Efter at have læst jagtloven og speciellt den del om etiske regler, kontaktede jeg jægerforbundet, da jægerne selv var ligeglade med hvad jeg fik sagt.
Nu er der ingen problemer længre.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 17 ſeptember , 2011, 21:34 »
Min kæreste er jæger og går meeeget op i regler, solnedgange osv, men har selvfølgelig også fortalt om det her, der skyder alt, der bevæger sig. Det er i princippet også OK, hvis det er inde for lovens rammer og IKKE over hovedet på folk. Jeg ville STRAKS anmelde generne, og da specielt de løse hunde... En veltrænet jagthund skal "dække", hvis den ser noget ELLER får besked på det og andre gange støve op.. Det nytter jo ikke, at jagthunden render forvildet rundt og jagter alt op fra jorden, ræve, harer, fasaner osv - det er jo først, når jægeren har skudt (hunden ligger musestille og klar imens), at hunden skal aportere og bringe byttet tilbage!! Ikke alle har gode jagthunde..de udnytter blot situationen til at lufte deres (somme tider) uopdragne hunde, som de skal gå og råbe og skrige efter, hvis de ikke hører, og...nå ja, så kan de jo prøve at ramme en fasan, hvis der skulle flyve én op. Ikke alle, der er sådan nogle fjolser..

Skriv en klage med det samme til lodsejeren..de fleste jægere er glade for deres jagt og vil ikke af med det, hvis de tilmed har det til en okay sum penge, det koster jo kassen sådan noget jagt, så skriv en klage til lodsejeren, og meld til politi, hvis hunden træder ind på grunden, den må jo ikke være til gene for andre iflg hundeloven!!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #9 Dato: 17 ſeptember , 2011, 22:43 »
Hej

Kontakt godset og hør om hvem der har jagten og så kontakt dem inde de kommer, det er lettere at forbygge en helbrede.

Hvis der sker skade er de forsikret i tilfælde det går ud over dine høns.

Fik skudt mine fritflyvende duer under en duejagt og jeg viste hvem det var og deres forsikring måtte pænt betale og jeg fik lidt ekstra for ikke at gå til pressen, da det var en af kommunens spidser og han sønner der havde inviteret til jagt.

Pris pr. due 500kr.

Tommy

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 17 ſeptember , 2011, 22:59 »
Det er da vist en ok pris for en due. ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Egon Lund Nielsen

• Bruger
« Svar #11 Dato: 17 ſeptember , 2011, 23:21 »
Jeg er selv jæger med Labrador hund(e) - og har selvfølgelig også truffet på "brådne kar". Selvfølgelig må man ikke give hunden komando til at søge på naboens arealer, det siger sig selv. Når det er sagt, så kan der være situationer, hvor det ikke er muligt at stoppe en hund på drev ( dvs. den følger et spor efter et dyr ) - der kan nogle hunde racer gå meget langt - det drejer sig især om støver racer, men også andre racer har evnen til at følge spor og gå meget langt.

Støvere og andre langtgående hunde bruges mindre og mindre, men især her i Vestjylland, hvor vi har store arealer med skov, bruges de stadig. En hund på drev bør man ikke "samle op" - når den vurderer at drevet er slut, vender den og følger sit spor tilbage for at finde sin ejermand.

At true med bolt pistol hører ingen steder hjemme - det er selvfølgelig ulovligt.

Og ja, jeg bruger også orange halsbånd på mine hunde - men selvfølgelig kan man kende forskel på en hund og en fasan eller agerhøne, det er ikke der faren ligger. Hvorfor ser man altid billedet af en havareret bil mod det eneste træ i ørkenen ? Fordi det er visuel styring - hjernen tager fejl - det samme kan altså ske i en jagtsituation - vi er også kun mennesker.

Når alt dette er sagt, så synes jeg, du skulle invitere dine nabojægere på en kop kaffe og en ostemad - få snakket om dine bekymringer - så går alting meget lettere.

Mvh Egon Lund Nielsen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 17 ſeptember , 2011, 23:49 »
Jeg er ikke jæger. Det interesserer mig ikke.

Men jeg har masser af jægere rendende rundt på markerne omkring mig (ikke mine marker).

Og i det store hele giver det ingen problemer. Både jægerne og deres hunde er for det meste 'velopdragne'. Det hænder at en skudt and eller fasan lander på min fold, men da sætter jeg pris på at jægerne sender en hund ind og samler dyret op. Jeg hører også somme tider hagl falde ned på mit område, men de er jo uskadelige, så jeg gør ikke indvendinger.

Det eneste 'problem' jeg har med jægere er at de ser 'forstyrrende elementer' overalt. De er pr definition intolerante overfor andres interesser.

Jeg ynder at fiske.

Spørg en jæger om du må fiske i vandhullet på det stykke jord han driver jagt på! Svaret er NEJ, du forstyrrer 'vildtet'.

Og der er jo ikke noget mere forkert/misforstået end at anklage en voksen lystfisker for at forstyrre. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #13 Dato: 17 ſeptember , 2011, 23:52 »
At true med bolt pistol hører ingen steder hjemme - det er selvfølgelig ulovligt.
Faktisk ikke ifølge den daværende politimester for området....
Hunden var på MIN grund, mindre end 30 meter fra min bolig - og lavede ravage i hønsegården. I øvrigt kan man jo med en boltpistol kun ramme, hvis man har fat i hunden, så vådeskudsulykker kommer jo ikke på tale. Orange halsbånd eller ej. Men jeg ville nok også have indleveret den til politiet i stedet. Det er jo ikke hunden, der er skyld i jægernes manglende popularitet rundt omkring..... Og ja, der er mange slags jægere. Kender da også et par fornuftige, der er temmelig irriteret på de "ukontrollerede".  Det lokale gods tjener formuer på jagt. Adskillige udsatte fasaner ender i halmfyret. Ingen gider ordne og spise dem. De er kun til målskydning. DET er dårlig moral set med mine øjne /d.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #14 Dato: 18 ſeptember , 2011, 23:07 »
det er forbudt og drive jagt mindre end 50m fra anden mands bolig , medmindre der ligger skriftlig aftale herom. Det er direkte krybskytteri og jage sin hund ind på anden mands areal(jeres have) Skulle det ske at hunden selv finder på og gå på anden mands jord er det god kotyme og ikke skyde efter noget, og ellers få kræet væk i en fart. Jeg ville hvis det var mig kontakte den lodsejer der lejer jagten ud, og fortælle ham jeres bekymringer. Ingen kan vel interesseret i uvenskaber der kunne være undgået. Efterhånden bliver det mere og mere brugt at der indføres i leje kontrakter at der skal vises hensyn til naboer, og at brud på dette vil medføre øjeblikkelig opsigelse.Det er såvidt jeg husker også forbudt og afgive skud så det giver haglnedfald på anden mands bolig.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk