Nu er jagtsæsonen jo ved at være skudt i gang, jeg hørte i radioen i går, at det var dagen, agerhønsejagten skulle starte. Det er noget, jeg har gruet for, lige siden vi lod vore dv. wyandotter rende frit hele dagen.
Hvor vi bor, er der ret langt til nærmeste hus - ca. 400 m til den ene side, 100 m til den anden, og på de to andre sider er der mark og skov.
Hvert år, siden vi flyttede ind, har der været drevet jagt på markerne omkring vores grund. Det første år bogstaveligt talt føg det med krudt og kugler omkring ørerne på os, da nogle af jægerne kunne finde på at skyde ind over grunden her. Jeg var ved at få en gren i knolden en gang, da de skød mod krager i et af vore store træer, og grenen knækkede. De tidligere ejere boede i Spanien i vinterhalvåret, men efter (godset der udlejer jagten eller jægerne) vist har opdaget, der bor folk også om vinteren her, er de holdt op med det.
MEN vi har flere gange oplevet, at en eller flere jægere har sendt deres hund(e) ind på vores grund gennem bøgehækken. Sidste år hørte min mand, som gik uden for, kommandoen, og lidt efter så han hunden i den anden ende af haven. Den var vist blevet sendt ind for at søge efter fasaner, der havde søgt ly i hækken. Gudskelov var jeg ikke til stede, jeg tør ikke tænke på, hvordan jeg havde reageret, hvis jeg havde hørt kommandoen og efterfølgende havde set hunden i haven.
I år har vi - som nævnt - en flok dv.wyandotter løbende frit i haven hele dagen. De øvrige høns går i gård. Desuden har vi en lille flok ællinger, der snart kommer til at gå i en mindre indhegning et andet sted i haven, en indhegning sådan et krapyl (hund) sagtens kan forcere, hvis den har fået beskeden at fange fjerkræet.
Jeg tvivler på, at vi kan nå at få hele grunden indhegnet, før de første jægere indfinder sig. Jeg har overvejet at kontakte godset og bede dem om at få indskrevet i udlejningen af jagter, at jægerne ikke må affyre deres våben ind over vores grund, ligesom de heller ikke må sende deres hunde ind i vores have. Men nytter det overhovedet, vil det mon blive respekteret? Da vi flyttede herned, valgte vi, at vores kattes udeliv skulle foregå i en lukket kattegård. For at undgå, at jægerne skyder dem!
Og hundene - jægernes altså - de kan vel ikke kende forskel på tamme høns og ænder og vilde fasaner.