Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår er solceller økonomiske rentable -efter din mening ???  (Læst 1770 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Karinath

• Passiv bruger
Hej

Som overskriften siger:
Hvor lang må tilbagebetalingstiden være på et solcelleanlæg?

Er 5 år grænsen?   10 ? eller 15 år?

Kom med et bud!
Med venligste hilsener
Lykkelig indehaver af 0.0.12 maran, 1.4 dværgwyandotter, 0.1.1 araucana, 1.4 engelsk araucana og 0.1 blanding
0.2 dalmatiner
1.0 marsvin
2.1 børn
1.0 ægtefælle

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Hvornår er solceller økonomiske rentable -efter din mening ???
« Svar #1 Dato: 17 ſeptember , 2011, 13:25 »
Jeg mener man har sin investering hjemme efter ca.15 år.Det er på et anlæg til ca. 150.000,-.Sælger man overskudsstrøm,giver el-selskaberne kun ca. 60 øre pr. Kw/t , mens vi giver ca. 1,80 kr. <A
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Karinath

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 17 ſeptember , 2011, 14:59 »
Jeg kender tilbagebetalingstiden på de nye anlæg fra Kina ;)

Det jeg spørger om er, hvornår vil du investere?

Skal det være betalt tilbage i strømbesparelse i løbet af 6 år?
8 år? 10 år?

(15 år er længe siden :D)

Man må lade måleren løbe tilbage med 5500 kwh i løbet af et år.
Altså "opspare" 5500 i løbet af dagen/sommeren som bruges om aftenen/vinteren.
Med venligste hilsener
Lykkelig indehaver af 0.0.12 maran, 1.4 dværgwyandotter, 0.1.1 araucana, 1.4 engelsk araucana og 0.1 blanding
0.2 dalmatiner
1.0 marsvin
2.1 børn
1.0 ægtefælle

Offline Søren

• Bruger
  • ER CHR registret.
« Svar #3 Dato: 17 ſeptember , 2011, 17:16 »
Husk den værserende sag med a-kassen
det regnes som at være selvstændig når man sælger strøm
og kan derved kun få dagpenge i nedsat tid
det er en overvejelse man skal gøre før man investere
Søren
Søren
 Gul Orpington , 25 Aberdeen-Angus kødkvæg
Tårnfalke og en sneugle

Offline Karinath

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 17 ſeptember , 2011, 17:39 »
Hej Søren

Er der en verserende sag om nedsat dagpenge fordi en person laver strøm til eget forbrug???
Med venligste hilsener
0.2 dalmatiner
1.0 marsvin
2.1 børn
1.0 ægtefælle

Offline Søren

• Bruger
  • ER CHR registret.
« Svar #5 Dato: 17 ſeptember , 2011, 18:38 »
JA, og den er i folketinget
og hvad der så kommer til at ske
er meget uforudseligt
og da specielt efter denne regering
Søren
Søren
Tårnfalke og en sneugle

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 18 ſeptember , 2011, 07:33 »
Det er da fuldstændigt sindssygt, så der modarbejdes vedvarende energi, for man kan jo aldrig vide om man en gang i fremtiden måske bliver arbejdsløs ???
Det ligesom den mand, der havde nogle få får, han blev arbejdsløs og blev trukket i sin understøttelse, fordi man sidestillede hans hobby-får med arbejde.
Jeg kan da kun grue for hvilke misundelsesskatter vi bliver udsat for med den nye regering.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline johnny_k

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 18 ſeptember , 2011, 09:05 »
Hejsa

Tilbagebetaling på 10år for 130000kr er lang tid, især når prisen man får for strømmen er politisk bestemt.
Tror man på at det ikke ændre sig i de næste 10år?
Og tror man på at anlæget vil køre uden fejl i 10år?

Jeg ville ikke inverstere i det hvis ikke tilbagebetalingstiden var nede i nærheden af 6-7år. Skulle prisen ændre sig derefter er skaden ikke så stor, det er jo betalt hjem  :D

Jeg ved godt at man lover en levetid der er meget lang, (for de enkelte solceller?) men hvad med det samlede anlæg.
Vores telefon/internet installation eksploderede sidst der var tordenvejr, ville et solcelle anlæg overleve det? Eller et vildt haglvejr? eller en orkan der river tagplader af?

Nej, 6-7år max :)

Mvh Johnny

Offline Karinath

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 18 ſeptember , 2011, 10:34 »
Johnny - Tak for dit svar.

1. bud 6-7 år.

Det er svært at spå, især om fremtiden ;)
Jeg har set på strømpriser, siden 1980 er prisen steget i gennemsnit 6 % hvert år.
Vil det fortsætte? Tja...
Med venligste hilsener
0.2 dalmatiner
1.0 marsvin
2.1 børn
1.0 ægtefælle

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #9 Dato: 18 ſeptember , 2011, 11:29 »
Vi anskaffede et jordvarmeanlæg da regeringen opfordrede til det - og hvad skete: endnu flere afgifter på strøm. Vi lukkede vores vandboring da kommunalbestyrelsen (VENSTRE) opfordrede til det - og hvad skete: afgift på kommunevand, afgift på kloakanlæg og afgift på spildevandsafledning. Vi har også overvejet solceller men helt ærligt: fremtiden er usikker uanset hvilken regering vi har. Ellers ville jeg mene at en afskrivningstid på 10 år er OK. Men der er grænser for hvor miljøbevidste vi kan være som offentligt ansat på deltid og førtidspensionist. Faktisk gik vi NED i månedlig udbetaling da skattelettelserne (for de bedst lønnede) trådte i kraft..... og det var en borgerlig regering, Marianne V.  ;). Det smarteste havde nok været at hæve personfradraget FOR ALLE. Der er jo grænser for hvor meget de bedst lønnede øger deres forbrug ved yderligere indtægt.
« Senest Redigeret: 18 ſeptember , 2011, 12:05 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

GKV

• Gæst
« Svar #10 Dato: 18 ſeptember , 2011, 12:41 »
Er det bare mig der er ved at blive alt for gammel til denne verden? Jeg er bare så utilfreds med, at man i den grad er blevet afhængig af, hvad embedsmænd og dem på Borgen bestemmer sig for. Det er uanset om det er retten til at have høns eller retten til selv at bestemme, hvordan man ellers vil leve. Fedtafgift!!!!, hvorfor skal jeg betale fedtafgift? Jeg er ikke for tyk,tværtimod ville jeg blive sygeligt tynd, hvis jeg ikke fik mit fedstof, mit kolestoroltal er fint, selvom jeg spiser smør og elsker lidt fedt på mit kød og i mine frikadeller.161 høj og 54 kg og så må jeg ikke spise fedt!

At der så er et stort antal alt for trivelige ( ulækkert fede) mennesker er jo ikke min skyld, jeg fylder mig ikke med cola, sodavand og chips, ej heller med chocolade og andre søde sager, men spiser meget gerne mit eget syltetøj, når den søde tand råber op.

Vi er så sårbare når alle vore private vandboringer er nedlagt.Det blev de for at vandet skulle være mere kontrolleret og renere, godaw du, når der så sker noget er det tusindvis af mennesker det rammer. Et strømnedbrud og du har hverken vand  eller varme for pumpen i fyret er elektrisk.Der tales så meget om terrortrusler ( jeg går nu ikke i skræk og rædsel for det) tænk på hvor nemt det egentlig er at ramme netop el og vand.

Afgifter, afgifter afgifter, i mine øjne rammer de virkeligt skævt, det koster jo det samme, uanset indtægt, at varme din bolig op, OK de mere velhavende har råd til at efterisolere, få nye vinduer og bla,bla, men det gælder altså ikke, når vi taler om dem, der har en lille indkomst.

Sidste vinter lukkede vi den store stue af og der var blot slumrevarme på den, resten varmede vi op med brændeovn ikke desto mindre fik vi en ekstraregning på over 6000,- kr. selvom vi betaler 3200,- i kvartalet a´conto. Hvordan skal vi så kunne spare, så der er bare lidt til det sjove.Vi bor jo i et gammelt hus der bestemt kunne bruge lidt modernisering, men det får vi aldrig råd til for pengene dertil er har andre taget.

Jo vi kan sætte et brændekomfur op så er der varmt vand og varm ovn, for at lave lasagne og bage kager er jo også blevet en luksus idet ovnen skal tændes. Et karbad koster 100,-kr.et brusebad med hårvask nogenlunde det samme i hvert fald når man har naturgas.

Hvad med at sætte afgifterne 500% op på hårfarvningsmidler, sminke, rengøringsmidler, vaskepulver, tøj af kunstprodukter, cdér fjernsyn o.s.v. alt det som er så skadeligt for miljøet? Nå, nej det tør de ikke, for så fiser folk afsted til Tyskland eller Sverige og køber ind.

Jeg er bare så glad for at jeg bor på landet, at jeg har en køkkenhave, der kan forsyne mig med mange rare, sunde ting, samt at jeg har mine geder. Næste investering er en flødeseparator, så kan jeg nemlig separere fløden ud af gedemælken og lave smør, så bliver der ingen fedtafgift fra min side, hverken til olie, smør eller margarine.

Jeg ved godt at tråden handler om solvarme, men lur mig, de skal nok finde på et eller andet så man kommer til at betale ved kasse 1, uanset hvem der sidder ved roret.

Det skulle ikke undre mig, om der ikke en dag kommer afgift på at have en have, hvor man kan dyrke sine grøntsager, ligesom i det gamle matadorspil, hvor du fik et kort der hed: Værdi af egen avl fra nyttehaven 200kr.

Min søn har lige været i Ukraine, og selvom vi herhjemme nok synes at det er en udørk og det også er kommunistisk, hvilket jeg ikke er tilhænger af, j så fungerer det faktisk ret godt dernede. Well, du kan ikke eje fast ejendom, kun leje, men du kan sætte dig ud ved vejen med dine grøntsager, kyllinger what ever og deres markeder er ikke noget fi...fornemt noget, som det der nu er åbnet i KBH, med de allerdyreste fine varer for cafelattefolket. Kors jeg er bare træt af det.

Jeg er træt af, at skulle betale for at komme over broen, hvis jeg vil besøge min familie, den er jo betalt forlængst og vi blev lovet, at når det var sket, ville det blive gratis, og nu kommer der også en betalingsring og da mine børnebørn og søn bor dels på Østerbro og dels inde ved Holmen, bliver der ikke råd for nogen af os til at gøre det ret ofte.

Puh Ha sikken en smøre, men så fik jeg da lidt luft for mine frustrationer over det åndsvage samfund vi har fået skabt.

VH Gunni.

Offline Søren

• Bruger
  • ER CHR registret.
« Svar #11 Dato: 27 ſeptember , 2011, 22:30 »
Hej
Her er problemet
Søren
http://www.dinepenge.dk/bolig/husejer-s ... r-solcelle
Søren
Tårnfalke og en sneugle

Offline Karinath

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 27 ſeptember , 2011, 22:38 »
Jeg har bestilt mine solceller.
Skulle jeg blive arbejdsløs, må elektrikeren bare koble dem fra.

Hvis jeg altså vælger virksomhedsmodellen, hvor jeg trækker hele udgiften til anlægget fra over 4 år. Det havde de glemt at skrive... ::) ::) ::)
Med venligste hilsener
0.2 dalmatiner
1.0 marsvin
2.1 børn
1.0 ægtefælle

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #13 Dato: 28 ſeptember , 2011, 12:20 »
Den dag det kan betale sig!

- og med det tænker jeg netop på alle de afgifter der er lagt på, den verserende A-kasse sag, det er stadig for dyrt osv osv.....
Du skal endda betale for at have det siddende oppe på dit eget hus! Så nej ikke hos mig endnu.

Se bare på alle de andre miljørigtige ting som er blevet lavet. Er der noget at sige til at der ikke er folk der køber dem når de er så dyre, bare i indkøb? Som Gunni skriver kan det ikke svare sig endnu for "almindelige" mennesker. Vi har simpelthen ikke råd!!
Den eneste grund til at vores gulv blev efterisoleret i sommers var fordi min søns skole havde indberret os til kommunen over hans mange sygedage. Og da de så vores gulv flippede de helt ud! Tilgengæld gav de et tilskud til at får det lavet. Resten måtte vi selv betale og jeg kæmper stadig med at finde penge til regningerne efter at være kommet bagud på budgetkontoen p.g.a. det.
Vi har 26 punkterede termoruder i huset som jeg ikke kan finde penge til at få skiftet så solfanger-anlæg...næ ikke her, jo måske hvis jeg "fandt en check på 1 million i en pakke chokolade"
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline kaj

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 29 ſeptember , 2011, 11:36 »
Jeg vil så gerne investere i enten en vindmølle eller et solcelleanlæg....men, men, nu har jeg undersøgt markedet, og, desværre ser det ud til, at man (stadig) skal være vind- eller solentusiast for at kunne se fordelen ved at investere i anlæggene. Fornøjelsen ved at kunne få måleren til at køre baglæns, drukner,
...tilsyneladende...i "oversalg" af anlæggene....producenten, eller sælgeren lover simpelthen for meget.
Derudover er der lovpligtig statskontrolleret kontrol af vindmøller....ca 4.000 kr pr år.....osv. osv.
samtidig gælder tilbageløbsordningen kun i en begrænset periode....og, vil elselskaberne som skal lægge "net" til strømmen, skrue prisen for at opbevare strømmen op...??? Der er alt for mange ubekendte til at jeg vil smide 150-350.000 gode kroner efter enten et solcelleanlæg eller en husstandsvindmølle.
Desværre.
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals