Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed  (Læst 29376 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Brahmadame

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 144
Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Dato: 16 ſeptember , 2011, 16:30 »
Jeg er så rasende, fusterede og ked af det!

Sidste år faldt jeg for denne fantastiske hobby, og meldte mig ind i DFfR samt et par lokalklubber. Jeg begyndte at avle seriøst, og for 2 mdr. siden lagede famillien i fællesskab sidste hånd på vores spritnye hønseanlæg til små 10.000 kr. Naboerne har været glade for at få kød og æg i ny og næ, og ingen har klaget. Jeg har samtidig gjort alt hvad der stod i min magt for at dyrene skulle være til så lidt gene som muligt. Hønsehuset er isoleret med tykkere isolering end huset, hønsene er ikke kommet ud før kl. 9 om morgen, og hanerne ikke før kl. 10 i weekenderne, møg er kørt på genbrugspladsen med det samme, fodret er opbevaret i tætlukkede beholdere, og der er aldrig efterladt foder i hønsegården pga. evt rotter.
Ergo, jeg har taget alle mine forbehold, og forinden undersøgt høseregulativet i kommunen, så alt var i skønnest orden ...troede jeg.

Idag spørger min mor så om jeg har læst lokal avisen om et nyt hønseregulativ, med forbud mod hanehold i byzone. Chokeret går jeg ind på kommunens hjemmeside og læser, og ganske rigtigt.
http://www.vordingborg.dk/Everest/Publications/Afdelinger/Fagsekretariat%20Milj%C3%B8/Milj%C3%B8afdelingen/20110905133458/currentversion/regulativ%20for%20hold%20af%20fjerkr%C3%A6%20og%20fugle.html Link rettet /Finn-admin

Jeg kan ikke se at der har været mulighed for at gøre indsigelser og et opkald til den lokale fjerkræklub, viste at de heller ikke havde hørt om det nye regulativ.
Havde jeg vist at dette vil blive vedtaget, havde jeg ALDRIG kastet mig ud i byggeriet og anskaffelsen af dyr.

Vi har længe talt om at flytte fra kommunen, bla. pga. afstand til gemalens arbejdsplads, men valgte at trøste mig med at vi nok kan holde ud et par år endnu, NETOP fordi vi lige havde bygget hønseanlægget og jeg fik mulighed for at dyrke denne fantastiske hobby. Nu er der så atter en grund mindre til at blive ....!

Om jeg FATTER hvordan en LANDkommune der er så økonomisk tiltrængt at den skærer så voldsomt ned på personalet, og samtidig har tid til at lavet et regulativ hvert 4 år!!! (Ja min kritik er velbegrundet, da jeg selv er ansat det pågældende sted).

Nu vil jeg gå ud i haven til de skønne dyr, og forsøge at køle temperamentet ned. :'(



« Senest Redigeret: 18 ſeptember , 2011, 13:47 Fra Inga »
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn

Offline Klausen

  • Bruger
  • Indlæg: 224
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #1 Dato: 16 ſeptember , 2011, 16:43 »
Ja,det er nok folk der ikke har dyr der sidder og laver alle de regulativer , for det lyder da ikke som om det har været sendt til høring blandt borgerne i kommunen.

Men det er der jo ikke noget nyt i, det er snart sådan man ikke kan have en kanariefugl inde i stuen uden man skal søge om det.

Håber da at den lokale fjerkræklub vil gøre indsigelser mod den.

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #2 Dato: 16 ſeptember , 2011, 17:04 »
Som jeg har hørt fra andre:Behold dine dyr og er der nogle der klager,så få sagen prøvet i retten.Det ville jeg gøre,uanset prisen.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #3 Dato: 16 ſeptember , 2011, 17:32 »
Jeg sidder her chokkeret og nu skal vi så af med vores kære Karuso og udsigten til kyller næste år er skudt i jorden.  :( :( :( :( :( :( :(

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #4 Dato: 16 ſeptember , 2011, 17:40 »
Jamen for helv.. Har de ikke andet at lave i kommunerne end at spilde tiden med det pjat...

Men først undersøg om I rent faktisk bor i landzone... Indtast adressen her
https://www.ois.dk//

Dernæst så har det tidligere været muligt at få regulativet lavet om, også efter at de er vedtaget. Men det kræver lokal opbakning, så det er godt at få fat i den lokale klub.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #5 Dato: 16 ſeptember , 2011, 17:53 »
Vi købte vores hus som før lå i landzone. Men efter udstykning og lokalplan blev vores grund til byzone. Jeg har lige fortalt min datter det og hun er bare så ked af det. Det er så uretfærdigt. Det må vel også betyde at den lokal fjerkræskoloni skal af med deres haner??? eller??

Hvor mange kommuner er der ialt som ikke tillader haner i hele landet nu? Det er uretfærdigt at haner kun skal være forbeholdt dem på landet.


Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #6 Dato: 16 ſeptember , 2011, 18:05 »
For pokker da også,hvor er folks selvbestemmelses ret blevet af?

De tillader høne med kyllinger..... jooooo men det kræver jo en hane, med mindre man skal ud og købe sig til rugeæg.....
Undersøg hvad der ligger til grund for dette regulativ. Du må have de lokale fjerkræ og fugle klubber på banen.... Og Finn! :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Kim Stenderup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #7 Dato: 16 ſeptember , 2011, 19:17 »
JEG GRÆMMES - IGEN  :(  :(  :(  /d
De bedste hilsner fra Kim.

Pt ejer af 0,4 Isa Warren, 1,1 (Vildtgrå) Franske Væddere, 1,1 (Zobelblå Dværg-væddere, Show Racer og Cauchois i forskellige farver og varianter, 1.0 skør Missekat Sputnik.

Offline Brahmadame

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 144
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #8 Dato: 16 ſeptember , 2011, 19:27 »
Jeg tudbrøvlede da manden kom hjem, og jeg fortalte ham det. Og jeg skal love for, at det første jeg gør mandag morgen, er at bede om skriftlig forklaring på hvorfor man har valgt at indføre det nye direktiv.
Vi er som bekendt en landkommune, med mange små landsbyer der har byzonestatus, og kun består af ganske få boliger, så om jeg fatter tiltaget.

Jeg har desværre mine tvivl om, hvor vidt jeg kan forvente hjælp fra den lokale fjerkræavlerforening, idet opfordringen var at jeg blot skulle forsætte med hønseholdet, til der kommer klager. Det bliver måske også den sidste udvej, hvis ikke de trækker forbudet tilbage, men det bliver bestemt ubehageligt at gå i konstant frygt for hvornår man må nedlægge sit avl, og skille sig af med sine dyr, hvilket i den grad også tager på motivationen.
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn

Offline Brahmadame

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 144
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #9 Dato: 16 ſeptember , 2011, 19:38 »
Finn: Desværre jeg bor i byzone, så der er ikke meget at gøre.

Louise: jeg vil råde dig til at undersøge om du dog stadig ikke hører under landzone. Mine forældre er også bosat i kommunen, og da de indførte byzonestatus, beholdte de deres landzonestatus, hvorimod naboerne alle kom ind under byzone, da de blev bygget 5-10 år efter. Desuden blev de ikke underlagt div. regler om forbud mod at bygge 1 sal m.m (hvilket nabohuset 10m vedsiden ikke må!!!!).
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #10 Dato: 16 ſeptember , 2011, 19:39 »
Jeg forstår det ikke, det er helt hul i hovedet. Man kan sku til en hver tid købe en hund og holde hund som enddog gør det meste af dagen uden at der laves regulativer.

Hvorfor skal andre bestemme hvilke husdyr andre skal have ret til, at holde. Og så må de ikke gå frit i haven osv. Det ligner noget en flok fanatiske anti hønse personer har bestemt sig for på kommunen måske fordi de selv bor i nærheden af nogle som har høns.

Her i Roskilde forsøgte de med et ligende forbud mod Haner med det faldt heldigvis til jorden. Jeg vil klart beholde dem og så ville jeg som andre skriver prøve den i retten. For du havde faktisk dine høns og haner inden dette blev vedtaget.

Og så ville jeg prøve at kontakte DFFR og høre dem hvad du evt. kan gøre. jeg ved, at de tidligere har skrevet til forskellige kommuner vedr. samme emne og dermed fået dem til, at tilbage trække dette horrible indgreb i den personlige bestemmelsesret.

Jeg håber det bedste for dig og din Hane og selvfølgelig også høns.

Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #11 Dato: 16 ſeptember , 2011, 19:48 »
Her er referatet fra mødet
http://kortlink.dk/9hpx
Det gamle hønseregulativ er vedtaget i 2007, og det har vist sig uhensigtsmæssigt at have haner i sommerhusområder og byzoner.

Der er mange klagesager på området og de restriktioner det gamle hønseregulativ giver mulighed for, har vist sig ikke at være tilstrækkeligt til at løse klagesagerne.

Derfor har vi i dette nye hønseregulativ tilføjet en § 2 stk. 3, der forbyder haner i sommerhusområder og byzone. Vi ønsker, at regulativet træder i kraft pr. 1. januar 2012, og at der i regulativet er der givet en frist på 6 mdr. til at regulativet skal overholdes.

Nedenstående link giver mulighed for at se hvilken zone ens ejendom ligger i, hvis der under planlægning trykkes på ”zoneinddeling”.

 Link: http://netgis.vordingborg.dk/NetGISRuntime/basis/index.jsp?custid=502&custgrpid=100

Så det er den sædvanlige smøre med mange klagesager..

Det er direkte løgn at det gamle regulativ ikke gav mulighed for at gøre noget ved klagesagerne!

Der er mulighed for efter miljøoplysningsloven at søge aktindsig i de sager vedr høns som kommunen har behandlet. Der skal komme svar inden for 10 kalenderdage. Så må kommunen dokumentere deres påstand om at de har mange sager. Erfaringen er at det kan de ikke...

Anmodning kan sendes til post@vordingborg.dk
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #12 Dato: 16 ſeptember , 2011, 20:15 »
Louise: jeg vil råde dig til at undersøge om du dog stadig ikke hører under landzone. Mine forældre er også bosat i kommunen, og da de indførte byzonestatus, beholdte de deres landzonestatus, hvorimod naboerne alle kom ind under byzone, da de blev bygget 5-10 år efter. Desuden blev de ikke underlagt div. regler om forbud mod at bygge 1 sal m.m (hvilket nabohuset 10m vedsiden ikke må!!!!).

Inga: Jeg tror desværre ikke at det kan ændres. Da det stod i lokalplanen at vores grund ville blive gå fra landszone til byzone, hvis lokalplanen blev godkendt. Det har taget mange år før lokalplanen endelig blev godkendt og vi måtte vente lang tid på at kunne overtage huset. Der var mange som var imod den lokalplan. På vores side af vejen er vi det tredje hus inden der er landzone og vi har da en svinebonde på vejen længere ude og fra tid til anden kan vi da også lugte svin uden at det generer os.

Alle vores naboer har hunde, som gør så snart en bil køre op ad indkørelsen. Hvorfor har folk, så meget imod haner der galer?? Jeg kunne godt forstå hvis man havde en hane som galede konstant. Det kunne vi nok heller ikke selv holde ud.

Men ja, hvad er det lige der er sket siden det nu skal være forbudt?? Er der kommet en "overfold" af haner i byzonen?.

Jeg gør ligsom du Inga, mht. orden mv, dog er mit hus ikke lydisoleret (gammel stald). Men jeg holder dem også inde længere end det krævede.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #13 Dato: 16 ſeptember , 2011, 20:31 »


Jeg har desværre mine tvivl om, hvor vidt jeg kan forvente hjælp fra den lokale fjerkræavlerforening, idet opfordringen var at jeg blot skulle forsætte med hønseholdet, til der kommer klager.

Det undrer mig meget..... det regulativ er jo også en kilde til nedgang i medlemstallet til klubben... De skal, undskyld mig, fanme op med fanerne og bannere og propeganda så kommunen ikke er i tvivl om at de har med en gruppe entusiastiske mennesker....
Hvad tænker I det lokale fodboldklub ville gøre hvis deres baner kun måtte bruges fra kl 9-16 i hverdage? de ville hyle og skrige til et tåleligt alternativ var en realitet.... vores hobby er lige så meget værd som fodbolden. 

Nu må vi sq stå sammen og kæmpe i flok... og her burde klubberne altså være drivkraften,uden medlemmer dør de.... Ud og samle underskrifter, læserbreve i den lokale... oplysningsdage på byens torv.   

UD UD UD høns har (tror jeg) væreet i menneskets varetægt lige så længe som hunden.... se hvor langt de er nået ;)  det er menneskets natur at holde husdyr og selvforsyne sig...

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #14 Dato: 16 ſeptember , 2011, 21:30 »
Kæreste Inga, jeg kan bare græmmes på dine vegne, regulativet er helt hen i vejret.
*t *l
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk