Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed  (Læst 29221 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #15 Dato: 16 ſeptember , 2011, 22:18 »
Et slag er tabt, men krigen kan måske stadig vindes - som man siger.

Men der skal tænkes lidt alternativt, og der er brug for Finn's kendskab til diverse direktiver, regler og love.

Så vidt jeg husker er der nogle EU direktiver vedrørende bevarelsen af mangfoldigheden af dyrearter og racer. Er der ikke noget i disse direktiver der kan bruges til at forhindre kommunale forbud?

For som nogen skriver er det meget svært at avle racefjerkræ uden at kunne holde haner. Og der er ingen industrier der vil investere i racefjerkræ, da der ikke er penge nok i det. Så avlsarbejde for bevarelse af diverse racer er helt overladt til private avlere.

Nu griber jeg lidt efter selv de mindste strå  :) - kunne det tænkes at man nationalt eller på EU plan kunne 'søge om dispensation/tilladelse' til avl af racefjerkræ med henblik på bevarelse af førnævnte mangfoldighed. Grunden til citationstegnene er, at det bliver svært at adressere de højere instanser uden at henvendelsen bliver mere en klage over lokale forhold end en egentlig ansøgning.   
Mvh
Erik Andersen

Offline fru Andersen

  • Bruger
  • Indlæg: 208
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #16 Dato: 17 ſeptember , 2011, 08:16 »
Citat fra det nye regulativ:
 v     For at imødekomme klager bør du drøfte placeringen af hønsegård, voliere mv. med de berørte naboer.

Denne sætning betyder at de hilser klager velkomne

 De må da mene: For at imødegå klager........ (som betyder at de vil forhindre klager)
Med venlig hilsen
Lene

Offline Brahmadame

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 144
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #17 Dato: 17 ſeptember , 2011, 10:42 »
Tak for jeres moralske opbakninger, det trøster i den grad.

Jeg har desværre lagt mig med feber, og har ikke sovet det meste af natten, men imorgen vil jeg skrive og anmode kommunen om agtindsigt i antallet af klager, og samtidig tage fat i den lokale fjerkræklub, for at høre om de vil gå med ind i sagen, da deres deltagelse nok vil få en essentiel betydning.

Jeg lover at informere løbende om sagen.

1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #18 Dato: 17 ſeptember , 2011, 10:47 »
Held og lykke med kampen, Inga  /o Jeg ville godt nok også blive rigtig ked af det, hvis jeg stod i samme situation ...

 *t til dig og I andre, som berøres af det fuldstændig åndsforladte regulativ .... sgu' .....
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #19 Dato: 17 ſeptember , 2011, 11:56 »
Tak for jeres moralske opbakninger, det trøster i den grad.

Jeg har desværre lagt mig med feber, og har ikke sovet det meste af natten, men imorgen vil jeg skrive og anmode kommunen om agtindsigt i antallet af klager, og samtidig tage fat i den lokale fjerkræklub, for at høre om de vil gå med ind i sagen, da deres deltagelse nok vil få en essentiel betydning.

Jeg lover at informere løbende om sagen.

Inga, du har min opbakning/deltagelse. Men tror at første skridt må være at se hvad det er for klager de har fået....

Offline Marita

  • Bruger
  • Indlæg: 294
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #20 Dato: 17 ſeptember , 2011, 14:44 »
Kære Inga.

Hvor er jeg dog ked af at læse, at vores kommune har ændret regulativet for hold af fjerkræ og fugle, og jeg vil gerne være medunderskriver, hvis der bliver tale om en skriftlig henvendelse for at få det ændret igen.   Selv er jeg ikke ramt af det, da vi bor så langt fra alting, at det er landzone, men jeg føler med dig og andre, som bliver berørt af ændringen.

Jeg spekulerer på, hvad kommunen så har tænkt sig med fjerkrækolonien. Den ligger mig bekendt også i byzone.  Mon ikke klubben skal på banen?

p.s. rigtig god bedring, håber du snart er på benene igen.
« Senest Redigeret: 17 ſeptember , 2011, 14:59 Fra Marita »

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #21 Dato: 17 ſeptember , 2011, 22:48 »
Et slag er tabt, men krigen kan måske stadig vindes - som man siger.

Men der skal tænkes lidt alternativt, og der er brug for Finn's kendskab til diverse direktiver, regler og love.

Så vidt jeg husker er der nogle EU direktiver vedrørende bevarelsen af mangfoldigheden af dyrearter og racer. Er der ikke noget i disse direktiver der kan bruges til at forhindre kommunale forbud?

For som nogen skriver er det meget svært at avle racefjerkræ uden at kunne holde haner. Og der er ingen industrier der vil investere i racefjerkræ, da der ikke er penge nok i det. Så avlsarbejde for bevarelse af diverse racer er helt overladt til private avlere.

Nu griber jeg lidt efter selv de mindste strå  :) - kunne det tænkes at man nationalt eller på EU plan kunne 'søge om dispensation/tilladelse' til avl af racefjerkræ med henblik på bevarelse af førnævnte mangfoldighed. Grunden til citationstegnene er, at det bliver svært at adressere de højere instanser uden at henvendelsen bliver mere en klage over lokale forhold end en egentlig ansøgning.   

Finn.

Er der noget i direktiver, regulativer, love der kan bruges?

Eller skal vi spille de 'dirty tricks'?
Mvh
Erik Andersen

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #22 Dato: 18 ſeptember , 2011, 10:40 »
Ja, den er helt sikkert i strid med både RIO-konventionen og Interlaken-erklæringen. Specielt for Louse som jo bor på en gård hvor der "altid" har været holdt høns er det direkte i modstrid mod begge konventioner om at bevare gamle racer... Så den er faktisk klokkeklar.

Normalt er det også sådan at det er muligt at få dispensation, men her står jo direkte i regulativet at der IKKE kan gives dispensation til haner i by-zone.. Altså slet ingen mulighed. Det betyder jo en reel nedlæggelse af fjerkræ-kolonien i Vordingborg (hvis den ligger i by-zone som nævnt)

Det lugter ualmindelig meget af et ugennemtænkt skrivebordsarbejde, helt uden at tænke over konsekvenserne.

Det må iøvrigt også dække Møns Fjerkræklub?

Til opmuntring (og inspiration) så var Struer i lidt samme situation. Her lykkedes det at lave regulativet om. Se Thomas beskrivelse her
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=13177.0

Så det kan lade sig gøre, specielt hvis lokale klubber går ind i sagen.

Men første skridt vil være at få fat i den sag/sager som har ført til denne helt urimelige drastiske stramning. Så vi kan få noget at argumentere ud fra. Det er i gang og så må gode kræfter derefter forenes og få fat i politikerne først.

Det er Miljø - og klimaudvalget som står bag dette.
http://www.vordingborg.dk/cms/site.aspx?p=11286&ContactId=2367
Næste møde i udvalget er 27/9 så det vil være her at det kan tages op.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Brahmadame

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 144
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #23 Dato: 18 ſeptember , 2011, 12:19 »
Nu har jeg sendt anmodning til kommunen samt kontaktet formændene for de involverede fjerkræklubber (Vordingborg og Møn).
Begge formændene var meget positive og vil gerne støtte op om sagen, så næste skridt er at Finn og jeg afventer svar på hver vores anmodning fra kommunen.

Og ja, fjerkrækolonien i Vordingborg ligger i byzone, men der bliver vel næppe meget koloni over det med 15 høns ....!
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn

Offline Brahmadame

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 144
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #24 Dato: 18 ſeptember , 2011, 13:35 »
Det er disse 2 skønne herrer, der ikke længere er ønsket i Vordingborg kommune. :'(
« Senest Redigeret: 18 ſeptember , 2011, 13:45 Fra Inga »
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn

Offline Brahmadame

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 144
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #25 Dato: 18 ſeptember , 2011, 13:44 »
Spild af penge og arbejde?
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #26 Dato: 18 ſeptember , 2011, 17:05 »
ja lidt kort kan i jo oss tænke jer om næste gang i stemmer , og så stemme på nogle der ikk ønsker at begrænse borgerenes frihed, med pis og papir ;)

Offline Brahmadame

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 144
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #27 Dato: 18 ſeptember , 2011, 17:39 »
Jamen det gjorde jeg da også, jeg stemte på min kære nabo der stillede op, og som ikke har ladet sig mærke med mine høns ....men desværre kom han ikke ind.
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #28 Dato: 18 ſeptember , 2011, 18:11 »
ja lidt kort kan i jo oss tænke jer om næste gang i stemmer , og så stemme på nogle der ikk ønsker at begrænse borgerenes frihed, med pis og papir ;)

Ja, så er det jo interessant hvilke partier man så kan stemme på..
Jeg har oplevet udvalgsformænd fra Dansk Folkeparti, Venstre, Konservative, Radikale Venstre, Soc. Dem og SF i kommuner der ville indføre regulativer. Så det er vist kun Enhedslisten og Liberal Alliance tilbage. Men det er nok fordi der ikke er nogen udvalgsformand fra disse..

Det er nok desværre det største parti i Danmark der står bag dette, nemlig Embedsmandspartiet..
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Nyt regulativ - Mareridtet der er blevet til virkelighed
« Svar #29 Dato: 18 ſeptember , 2011, 18:35 »
Nu har jeg sendt anmodning til kommunen samt kontaktet formændene for de involverede fjerkræklubber (Vordingborg og Møn).
Begge formændene var meget positive og vil gerne støtte op om sagen, så næste skridt er at Finn og jeg afventer svar på hver vores anmodning fra kommunen.

 /o /o /o /o /o