Den anden dag faldt jeg også over en debat på G&G om katte og avl.
Der var folk der mente at en kan kun er raceren når der er tavle på. Så selv om f.eks. 2 x norsk skovkatte uden tavle var parret med hinanden blev killingerne til alm. huskatte. Og ved unde må det jo så være blandings hunde selv om begge forældre måske er pudler.
Og det var fordi at folk var useriøse når de avlede med dyr uden tavler.
Jeg er til en vis grad enig her. Men det kræver en forklaring.
Der er desværre nogen, der lader deres hunkatte få det ene kuld efter det andet, og så sælger dem via DBA, G&G osv. Disse personer tager det heller ikke så nøje med om der er far-datter parringer osv.
Hvis man sælger sine killinger med stamtavle er man underlagt nogle regler, f.eks. må man kun lade sin hunkat få max tre kuld på to år.
Selvfølgelig kan killinger uden stamtavle være renracede, men med stamtavlen har du en garanti for, at de reelt er det, ligesom man har mulighed for at se, om der er indavl. OG selvfølgelig kan killinger uden stamtavle komme fra et hjem, hvor man tager det seriøst at undgå indavl.
Men sandsynligheden for at der er tale om et seriøst avlsarbejde er nok større hos en person, der melder sig ind i en klub og læser i klubbladet om diverse tiltag, sygdomme, arvelige defekter osv. osv.
Jeg kender ikke til hundeverdenen, men kan forstille mig at noget tilsvarende gør sig gældende der, jeg ved at for nogle racer er der krav om diverse øjentests og blodprøver i forbindelse med hvert eneste kuld, og jeg vil da tillade mig at stille spørgsmålstegn ved, om dette bliver gjort, der hvor man vælger at få hvalpe uden stamtavle.
Det er ikke min hensigt at træde nogen over tæerne. Så hvis nogen får de tanker, skal jeg beklage.
Mark, jeg synes, det er dejligt, du har mange slags høns. Jeg ville ønske, jeg havde plads og energi til flere end dem jeg har.