Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: seriøs eller useriøs ??????  (Læst 2089 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

bly viol

• Gæst
Sv: seriøs eller useriøs ??????
« Svar #15 Dato: 15 ſeptember , 2011, 20:28 »
jo dyrene er det vigtigste . elsker hver a alle 500  :-* der er jo ingen grund til at være misundelig . det er jo frit for hvis man selv vil ha lige så mange . mit største dilemma lige nu er at jeg kun har plads til 46 stammer i det nye hus . ville jo gerne ha 100 . hehe . men min kæreste siger nej til et hus mere . ( lige pt hehe )

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #16 Dato: 16 ſeptember , 2011, 07:39 »
Jeg vil nu ikke kalde folk seriøse. "bare" fordi de passer deres dyr ordenligt, for dette burde være en selvfølge, og det uanset om de holder fine racehøns, hybrider eller blandinger...
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 16 ſeptember , 2011, 08:27 »
Det kommer da helt an på hvad man lægger i ordet seriøs.

Seriøs i forhold til hvad .... man kan jo på intet tidspunkt bruge ordes "seriøs" hvis man ikke definerer interesseområdet/målet.

Jeg er helt klart ikke en seriøs avler med henblik på udstilling osv.

Men jeg er meget seriøs omkring fjerkræhold ...jord til bord ..slagtning osv..og omkring min bevidshed om hvilken livskvalitet denne hobby bringer mig og mulighederne for at inddrage dette i mit arbejde med børn og unge.

I denne sammenhæng mener jeg da klart at seriøsiteten bland andet også ligger i at sætte sig ind i dyrenes behov og opfylde disse.

Jeg forstå godt Lene at dette burde være en selvfølge ..... desværre ser man bare ofte det modsatte mange steder. Og DET vil jeg så kalde useriøst og ubetænktsomt og en hel masse andet  ;)

Med venlig hilsen Søs

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #18 Dato: 16 ſeptember , 2011, 08:58 »
Jeg koder ordet seriøs sammen med min egen holdning til hvad MINE høns skal "bruges" til !
Mine skal levere æg, kød og være en hyggelig flok at pusle om ...hverken mere eller mindre  /o
Jeg er meget seriøs med at sørge for at mine dyr har de bedste betingelser som jeg har mulighed for at skabe, men total useriøs når det gælder udstilling, racestandard osv, for det er jeg slet ikke interesseret i  ;D
Hvis man gerne vil udstille osv så er det selvfølgelig useriøs at blande racer, men DET tror jeg altså ikke en avler kunne finde på......så er der i hvertilfald ingen medaljer der tynger bagagen ned når turen går hjemad  ;D
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline alma

• Bruger
« Svar #19 Dato: 16 ſeptember , 2011, 09:58 »
Som andre skriver kommer det jo helt an på hvordan man selv betegner disse ord.

For mig gælder det om at have nogle flotte og forskellige høns - endnu.
At mine høns og kyllinger har det godt i den tid de er her.
At give dem det de har brug for.
At der bliver sørget godt for dem også når vi ikke er hjemme
At få kød og æg til husstanden.

Vi vores hønsehold er seriøst for os da det overholder vores krav til det at have høns.

Den anden dag faldt jeg også over en debat på G&G om katte og avl.
Der var folk der mente at en kan kun er raceren når der er tavle på. Så selv om f.eks. 2 x norsk skovkatte uden tavle var parret med hinanden blev killingerne til alm. huskatte. Og ved unde må det jo så være blandings hunde selv om begge forældre måske er pudler.

Og det var fordi at folk var useriøse når de avlede med dyr uden tavler.

Malene

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 16 ſeptember , 2011, 10:48 »
Mener også helt klart I er seriøse med jeres hobby. (og heldige ;) Netop når I har så mange må der gå en del tid og en del penge i det. Det gør man jo helt klart kun hvis man er seriøs med sin hobby. Eller hvad?

Med heldig mener jeg (som andre har skrevet) at I kan være sammen om en altfavnende hobby er meget heldigt. At I har muligheden for at drive det så vidt er også heldigt. Håber jeg kommer så langt en dag. ;)
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #21 Dato: 16 ſeptember , 2011, 12:48 »
Den anden dag faldt jeg også over en debat på G&G om katte og avl.
Der var folk der mente at en kan kun er raceren når der er tavle på. Så selv om f.eks. 2 x norsk skovkatte uden tavle var parret med hinanden blev killingerne til alm. huskatte. Og ved unde må det jo så være blandings hunde selv om begge forældre måske er pudler.

Og det var fordi at folk var useriøse når de avlede med dyr uden tavler.
Jeg er til en vis grad enig her. Men det kræver en forklaring.
Der er desværre nogen, der lader deres hunkatte få det ene kuld efter det andet, og så sælger dem via DBA, G&G osv. Disse personer tager det heller ikke så nøje med om der er far-datter parringer osv.
Hvis man sælger sine killinger med stamtavle er man underlagt nogle regler, f.eks. må man kun lade sin hunkat få max tre kuld på to år.
Selvfølgelig kan killinger uden stamtavle være renracede, men med stamtavlen har du en garanti for, at de reelt er det, ligesom man har mulighed for at se, om der er indavl. OG selvfølgelig kan killinger uden stamtavle komme fra et hjem, hvor man tager det seriøst at undgå indavl.
Men sandsynligheden for at der er tale om et seriøst avlsarbejde er nok større hos en person, der melder sig ind i en klub og læser i klubbladet om diverse tiltag, sygdomme, arvelige defekter osv. osv.
Jeg kender ikke til hundeverdenen, men kan forstille mig at noget tilsvarende gør sig gældende der, jeg ved at for nogle racer er der krav om diverse øjentests og blodprøver i forbindelse med hvert eneste kuld, og jeg vil da tillade mig at stille spørgsmålstegn ved, om dette bliver gjort, der hvor man vælger at få hvalpe uden stamtavle.
Det er ikke min hensigt at træde nogen over tæerne. Så hvis nogen får de tanker, skal jeg beklage.
Mark, jeg synes, det er dejligt, du har mange slags høns. Jeg ville ønske, jeg havde plads og energi til flere end dem jeg har.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline napsigal

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 16 ſeptember , 2011, 13:53 »
hej nu bliver jeg også nød til at blande mig  :)for jeg har også mange racer også nogle der ikke er godkendt her hjemme i danmark >:( så om jeg er seriøs eller ikke tja  ;)men fik siste år mogle store wyandot ope fra mark og de er super fine  :)        :D  undskyld stave fejl :D

Susanne

• Gæst
« Svar #23 Dato: 16 ſeptember , 2011, 15:36 »
Jeg er helt klart ikke en seriøs avler med henblik på udstilling osv.

Men jeg er meget seriøs omkring fjerkræhold ...jord til bord ..slagtning osv..og omkring min bevidshed om hvilken livskvalitet denne hobby bringer mig og mulighederne for at inddrage dette i mit arbejde med børn og unge.

Jeg vil nu ikke kalde folk seriøse. "bare" fordi de passer deres dyr ordenligt, for dette burde være en selvfølge, og det uanset om de holder fine racehøns, hybrider eller blandinger...

Jeg synes, at Lene og Søs får begreberne gjort helt tydelige - og lidt senere gør Marianne det også i sin  forklaring omkring avl med racekatte.

Ordet "seriøs" bliver ofte brugt i forbindelse med raceavl til udstillingbrug. Altså "seriøs" i betydningen målrettet.  Og dermed indmeldt i f.eks hovedforening og specialklub og dermed igen underlagt standarder og diverse regler.

Og samtidig kan man sagtens være seriøs i sit arbejde med at give sine hygge-have-blandingshøns/dyr nogle gode leveforhold. Altså "seriøs" i betydningen at man tager sine dyrs trivsel alvorligt!

Egentlig to lidt forskellige betydninger af ordet. Og deraf måske misforståelserne omkring, hvad andre mener om ens måde at holde dyr på.

(og selvfølgelig kan man være seriøs i begge betydninger på en gang - det håber og tror jeg, de fleste seriøse avlere er )

:D  :D  :D
« Senest Redigeret: 16 ſeptember , 2011, 15:44 Fra Susanne »

bly viol

• Gæst
« Svar #24 Dato: 16 ſeptember , 2011, 22:46 »
napsignal . tak det glæder mig at du er tilfreds med de dyr du har fået . gør alt jeg kan ,og håber at de dyr jeg sælger er i orden . andet ville jeg da være ked a . sku jo gerne være så dem der får har glæde a dem .

til alle . tak for alle de gode svar og tiltro . det kan man da kun blive glad a .  /o mark

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #25 Dato: 16 ſeptember , 2011, 23:07 »
Jeg er til en vis grad enig her. Men det kræver en forklaring. ......
Hvis man sælger sine killinger med stamtavle er man underlagt nogle regler, f.eks. må man kun lade sin hunkat få max tre kuld på to år.
Selvfølgelig kan killinger uden stamtavle være renracede, men med stamtavlen har du en garanti for, at de reelt er det, ligesom man har mulighed for at se, om der er indavl. OG selvfølgelig kan killinger uden stamtavle komme fra et hjem, hvor man tager det seriøst at undgå indavl.
Dette får mig til at tænke på en jydsk katteudstilling for mange år siden, hvor en dame ønskede at få bedømt tre katte som "novicer" med henblik på at bruge dem til avl. Hun havde købt dem som racerene siamesere uden papirer. Kattene lignede robuste huskatte med siameseraftegninger (næsten) og lyseblå/grønne øjne. MEGET langt fra den slanke, langbenede siamesertype. De blev alle tre afvist og damen fik et hysterisk anfald fordi dommeren var "snobbet"...... Hun var dog godt klar over at hun kunne tage flere penge for killinger med papirer, det var jo derfor hun udstillede. Men der ligger jo et stort arbejde og mange udgifter i at opdrætte dyr, der både har type og farve og ikke mindst sundhed. Derfor koster det også mere at anskaffe et dyr med "papirer" eller i hvert fald med racepræget i orden. Men det er da også seriøst at opdrætte sunde, velpassede dyr med et godt temperament. Så er det bare det, man skal sælge dem på. Jeg blev selv snydt så vandet drev af mig med de første Araucanaer. De lagde hvide æg og manglede øretufter. Men de var sunde og håndtamme. Og faktisk lagde de mange æg, så skidt ;). Men det er aldrig rart at blive fuppet.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #26 Dato: 17 ſeptember , 2011, 16:14 »
Mark- vil i evt. vise jeres hønsepark frem en dag? Det lyder bare super spændende det i har gang i. Det lyder bare super spændende, og  fint at i holder liv i en masse sjældne racer :) hvis i altid avler med det bedste i har i hver race, så vil jeg kalde jer seriøse. Nej i bliver nok ikke danmarksmestre, da de opdrættere som bliver det som regel har 100 dyr eller mere i en race og samme farve. Det syne jeg personligt er lidt kedeligt- selvfølgeligt med mindre man er fuldstændig vild med en race?

Nej man bliver måske grinet lidt af i fjerkræ klubben- og skidt da med det så hvis bare man hygger sig. Og især da når i begge har interessen, det er der nok mange som misunder jer /o
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #27 Dato: 17 ſeptember , 2011, 16:43 »
Hvad med et par billeder eller 10 ?
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 18 ſeptember , 2011, 01:58 »
meget gerne af jeres Brahma  /o

Har hilst på jer ude hos Elise.I er nogle virkelig søde mennesker der virkelig brænder for fjerkræ  /o
mvh Jesper

bly viol

• Gæst
« Svar #29 Dato: 18 ſeptember , 2011, 04:33 »
til alle . hvor er i søde . tak for det . vi viser meget gerne frem til forår . så må jeg lave et åbent hus . hahahaha . men det ku da være hyggeligt . skal nok snart få sat nogle billeder på . har lavet en hjemmeside der skal fyldes op med alt vi har .

Rasmussen ja det kan jeg godt huske . og tak for det . det var lærerigt at tale med dig .

udover høns har vi ænder i alle racer . gæs . kalkuner duer og vagtler . ja kald mig bare hønsetossen . elsker alt med fjer på.

mange hilsner mark