Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vil gerne prøve at lave kyllinger på mine gule orpingtons  (Læst 3826 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pnille11

• Passiv bruger
  • har en flok gul orpingtons samt 6 silker
Vil gerne prøve at lave kyllinger på mine gule orpingtons
« Dato: 14 ſeptember , 2011, 12:43 »
Hej alle hønsefolk her på Forum.

Jeg har nu læst en del herinde og nyder meget at kigge og blive klogere på mine høns .
Jeg købte selv høns for et års tid siden. Jeg faldt for gul Orpington da jeg synes den ligner en rigtig hyggelig disneyhøne :)og tilmed er de rolige og hanen er meget børnevenlig.

Først havde vi kun 3 høner og 1 hane ( det vældig svært at finde nogen der vil sælge gule Orp), men snart blev flokken heldigvis udvidet med to høner mere og så havde vi 5 høns og 1 hane.

Det har vi så kørt med et års tid og har flere (mange) gange haft skrukhøns der har lagt sig på æg og vi har forsøgt at ruge kyllinger ud både ved at flytte skrukken til lille hus ved siden af ( dette har dog ikke lykkedes. Vi har også prøvet at lade hende ligge sammen med de andre i hønsehuset og jeg fjernede hele tiden de friske æg som de andre lagde oveni hendes ( her i flokken vil de kun lægge æg i det samme hjørne af huset og har ikke villet bruge de forskellige redekasser jeg har sat frem ???
Vi har også forsøgt os med 2 hold æg i rugemaskine, men der var heller ikke bid :-[
Vi tror måske at hanen var for ung sidste år til at træde damerne ordentligt, så der derfor ikke var ordentlig befrugtning.

Her i august har vi igen udvidet vores flok med endnu 8 unghøner og 2 ekstra unghaner.
Vi håber der på den måde bliver en bedre befrugtning og at vi forhåbentlig snart kan komme igang med at avle kyllinger.

Mit spørgsmål er så:
Hvor sent på året kan jeg forsøge mig med at komme æg i rugemaskinen? ( er så utålmodig at jeg ikke kan vente til foråret :D)

Hvordan får jeg bedst skrukhøner til at ruge kyllinger ud? Skal jeg blot spærre af med noget hegn omkring hende og lade hende ligge i huset med de andre?
Eller er der nogen som har en god idé til en måde, hvor hun kan være i fred uden jeg flytter hende? Synes det virker lidt bøvlet med hegn inde i hønsehuset som ikke er særlig stort i forvejen.

Vh Pnille

Emnet flyttet fra testrum til Høns.
Global Moderator
(Børge)
« Senest Redigeret: 14 ſeptember , 2011, 13:07 Fra Børge Bech Jensen »

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Vil gerne prøve at lave kyllinger på mine gule orpingtons
« Svar #1 Dato: 14 ſeptember , 2011, 13:12 »
Du kan sådan set ruge kyllinger ud hele året, MEN kyllingerne skal vokse op i forholdsvis tørre omgivelser uden træk og helst heller ikke for koldt. Det er det jo lidt svært at tilbyde udenfor i efteråret, så derfor er det smartest at ruge kyllinger ud om foråret og om sommeren. (Denne sommer glemmer vi lige  ;) ) Hvis du har et hjørne af en lade eller staldbygning hvor din høne kan ruge, så kan du godt ruge kyllinger ud nu. Men er de unge haner klar til noget befrugtning af æggene? Din gamle hane er jo muligvis steril og nok bedst tjent som suppehane alligevel, så de unge skal være klar til at tage over. Når du nu har en del høner kan du godt prøve at se om de to unge haner ikke kan finde ud af at deles om hønerne. Det har jeg gjort med god succes, og høj befrugtning, men de kan jo være nogle jaloux typer hvor den slags ikke går. Det kan du kun selv finde ud af ved at kigge på hvordan de omgås.
Jeg bruger selv kattekasser som redekasser. Det betyder at når en høne lægger sig skruk kan jeg tage kassen med æg og høne og flytte den hvorhen det nu passer mig. Tit indhegner jeg et hjørne af hønsegården (igen forår/sommer) med net og et par hegnspinde, lægger lidt pressenning over kassen med et par sten i hjørnerne og lader hønen ruge ud i indhegningen. Så kan hun gå der med kyllingerne det første stykke tid, indtil jeg synes det er passende at de bliver ført sammen med resten af flokken. De har så kunnet se og høre hinanden hele tiden, og der plejer ikke at være problemer med sammenføringen med resten af flokken. Samme metode med maskinudrugede kyllinger. De kommer ud i indhegningen når de er klar til at undvære varmelampen. Så har de deres egen lille kasse at sove i, og når jeg fjerner hegnet finder de sig hurtigt til rette i flokken.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #2 Dato: 14 ſeptember , 2011, 13:51 »
Hej Pnille.

Først: Jeg flyttede lige dit emne, da det ikke bør ligge i testrum.

Men, med hensyn til dine Orpington's, kunne det måske være fordi at netop Orpington sommetider har svært ved at reproducere sig selv, fordi de er meget befjerede i gumpen.
Flere gamle opdrættere foreslår her, at man plukker dem for fjer i gumpen i ynglesæsonen.
Husk, at på hønerne fjernes der fjer oven for kloakken, og på hanerne neden for.

Hvis du ikke snart får held med det, så prøv ovenstående.

Hvis du har gode forhold, altså indendørs forhold til kyllinger, burde der ikke være problem med at forsøge nu, med kyllinger, de skal jo selvfølgelig have varmelampe i mindst 5 uger.

Du kan med held bruge en transportkasse til katte, som rugerede til hønsene. Dette er nemt, hønsene kan lide det, og de er nemme at flytte. (Rengøring efter brug er også nemt) Bare husk, at den skal stå et sted uden alt for megen lys.

Dine unge haner er nok først klar til næste forår, Orpington er ikke de hurtigste til at vokse.
« Senest Redigeret: 14 ſeptember , 2011, 13:56 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #3 Dato: 14 ſeptember , 2011, 14:25 »
Hæ hæ. Glemte helot det der med bikini-wax-en for orpintoner. Mine racer behøver heldigvis ikke den slags. ;D
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline pnille11

• Passiv bruger
  • har en flok gul orpingtons samt 6 silker
« Svar #4 Dato: 15 ſeptember , 2011, 16:38 »
Tak for jeres svar.

Jeg har helt klart tænkt mig at "bikiniwaxe" de befjerede damer :D

Det ku da godt tyde på at det er det, der er problemet.

Der er en af hønsene som er lidt pillet bagi og hanen hopper mest på hende, så måske er de blevet slidt af i brug. Ihvertfald så er der flere af æggene ( som jeg bruger i madlavning) der har den brun/sorte plet. Måske er disse fra denne høne, hvor det er lettere at ramme plet for hanen.

Jeg vil prøve det med kattebakken også og se om jeg kan lokke en til at lægge sig skruk i denne næste gang.
men kan det ikke blive svært, når nu de så længe har valgt at lægge sig i det ene hjørne og " knurre"? Men det må jo forsøges- blot har alle andre kasser jeg har sat ind ikke været i brug nogensinde.....skøre høns jeg har :-\

Så samler jeg æg til maskinen igen og ser om det kan lykkes denne gang....

Vh Pernille

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #5 Dato: 16 ſeptember , 2011, 08:32 »
Du kan nu ikke se på æggene om de er befrugtede før der er ruget på dem. Men held og lykke med projektet.
1 Dansk Landhøne. Stor.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 16 ſeptember , 2011, 08:37 »
Hvis du sætter kasser i deres yndlingshjørne bliver de vel NØDT til at lægge sig der  ;)
Med venlig hilsen Søs