Hej alle hønsefolk her på Forum.
Jeg har nu læst en del herinde og nyder meget at kigge og blive klogere på mine høns .
Jeg købte selv høns for et års tid siden. Jeg faldt for gul Orpington da jeg synes den ligner en rigtig hyggelig disneyhøne :)og tilmed er de rolige og hanen er meget børnevenlig.
Først havde vi kun 3 høner og 1 hane ( det vældig svært at finde nogen der vil sælge gule Orp), men snart blev flokken heldigvis udvidet med to høner mere og så havde vi 5 høns og 1 hane.
Det har vi så kørt med et års tid og har flere (mange) gange haft skrukhøns der har lagt sig på æg og vi har forsøgt at ruge kyllinger ud både ved at flytte skrukken til lille hus ved siden af ( dette har dog ikke lykkedes. Vi har også prøvet at lade hende ligge sammen med de andre i hønsehuset og jeg fjernede hele tiden de friske æg som de andre lagde oveni hendes ( her i flokken vil de kun lægge æg i det samme hjørne af huset og har ikke villet bruge de forskellige redekasser jeg har sat frem

Vi har også forsøgt os med 2 hold æg i rugemaskine, men der var heller ikke bid

Vi tror måske at hanen var for ung sidste år til at træde damerne ordentligt, så der derfor ikke var ordentlig befrugtning.
Her i august har vi igen udvidet vores flok med endnu 8 unghøner og 2 ekstra unghaner.
Vi håber der på den måde bliver en bedre befrugtning og at vi forhåbentlig snart kan komme igang med at avle kyllinger.
Mit spørgsmål er så:
Hvor sent på året kan jeg forsøge mig med at komme æg i rugemaskinen? ( er så utålmodig at jeg ikke kan vente til foråret

)
Hvordan får jeg bedst skrukhøner til at ruge kyllinger ud? Skal jeg blot spærre af med noget hegn omkring hende og lade hende ligge i huset med de andre?
Eller er der nogen som har en god idé til en måde, hvor hun kan være i fred uden jeg flytter hende? Synes det virker lidt bøvlet med hegn inde i hønsehuset som ikke er særlig stort i forvejen.
Vh Pnille
Emnet flyttet fra testrum til Høns.
Global Moderator
(Børge)