Hej Lene,
Jeg gør vist meget som Lisbeth.
Forstået på den måde, at jeg har et hønsesovehus, hvor hanen og de ældre damer sover. Så har jeg et 'kyllinghus', som kan deles op i tre, afhængig af, hvor mange skrukker, der er. Et løst hus, der står på jorden og et hus mere, der står i sin egen lille gård.
Nå ja, og så en hønsegård mere med eget hus, hvor der går en anden flok damer - der indtil for ganske få dage siden havde opvartning...
Og de vælter ud og ind blandt hverandre. Lige så snart skrukken har lyst til at gå ud blandt de andre, gør hun det. Det er også der, hun er mest aggressiv, så kommer der større unger eller voksne på tværs, får de ren besked. På den måde får de små kyllinger lov til at være i fred, og de kommer samtidig med i flokken fra dag tre eller fire...
Jeg har aldrig problemer - bortset fra hvis jeg har mere end én voksen hane - de slås, når de kan se deres snit til det...
Prøv at åbne for hønemor med de nye kyller, så de kan gå ud til de andre... Hun vil garanteret tage de små med ud at hilse, men i øvrigt holde så meget afstand som hun har brug for, og hun vil hvile og sove i sit eget gemak med de små. Når kyllerne er store nok, holder hun simpelthen op med at sove sammen med dem. Så følges de ad om dagen, indtil hun heller ikke gider det mere...
Det har flere fordele - ungerne bliver en naturlig del af flokken, der ikke skal slås for en plads, - skrukken skal ikke tilbage til flokken og kæmpe for en plads, - du kan nøjes med én stor hønsehave...
Alle er glade...