Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Pip til omverdenen  (Læst 2070 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
Pip til omverdenen
« Dato: 26 August , 2008, 20:43 »
Kære hønse venner <C

Må lige efter en dag i total isolation, sønnerne på lejrtur og manden på forretningsrejse give lyd til omverdenen.

Denne vidundrlige sensommerdag har jeg tilbragt med at være hønesyg. Feber, ondt i halsen og snot i hele hovedet.  <W

Eneste lyspunkt har været et par ture ud til høns og kyllinger og så at få set søren Ryges "forfalden til fjerkræ". Jeg fik ikke set det da det blev sendt 1. gang. Kommentarene fra Forummet her lå også i baghovedet. Jeg var da også enig i jeres udsagn.

Min hønemor var ude med sine 4 små kyllinger for 1.gang i dag. <L
Det er faktisk sådan at jeg har pt. har høns og kyllinger i 4 hold. <A
-De store med hanen går i en fold i haven og kan gå ind i deres hus og ligge æg.
- En gruppe med teenagere går i den ene halvdel af voilieren.
- 3 stk. ca. 5 uger gamle kylliger i kaninens græssebur.
-Hønemor med de 4 nye kyllinger har den 2. halvdel af voilieren og kan gå ind i den 2. halvdel af hønsehuset.

Det er ret besværligt og jeg har da prøvet at sætte teenagerne sammen med de 5 uger gamle kyllinger. Men tennagerne hakker de små så skrækkeligt.

Hvordan fører i dem sammen ? ???
jeg tænker specielt når man har ruget ud fra kasse så har de jo ikke en omsorgsfuld hønemor der beskytter dem.

Jeg tør da slet ikke nævne at jeg har nogle og tredive æg i rugekassen til klækning om ca. 12 dage. Men på det tidspunkt må jeg slagte teenagerne.
De er bare ikke så store endnu. De er fra Maj måned.

Hvornår slagter I jeres hane kyllinger ?
Mine er af racen Fransk maran. Stor race.

Hilsner fra grevinde horn af snottenborg i det daglige kaldet Lene.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Pip til omverdenen
« Svar #1 Dato: 26 August , 2008, 20:59 »
Stakkels dig, Lene, god bedring. :D
Rødvinstoddy hjælper ikke, men det gør godt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #2 Dato: 26 August , 2008, 21:47 »
Tak Marianne
Må lige svare dig inden at Dorte fra skanderborg  :-* kommer dig i forkøbet. ;D ang. rødvinstoddyen.
Hun har trods alt kendt mig i 20 år og ved at det er kaffe med baileys der er min "ting". ::)
Gad egentlig vide hvor udtrykket hønesyg stammer fra ?
Måske er det fordi at en syg høne virkelig ser ynkelig ud.
Host Host fra Lene

Offline Majs

• Passiv bruger
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
« Svar #3 Dato: 26 August , 2008, 22:09 »
Rødvinstoddy eller kaffe med baileys lyder for mig som en god kur mod hvadsomhelst, hønesyg kommer af ordet hønefuld,  Hønefuld er en videreudvikling af udtrykket hønesyg. Det stammer fra Tyskland, hvor det hedder: Krank wie ein Huhn/viel essen und wenig tun! Syg som en høne/spise meget og gøre lidt. Det stammer fra en folkevise, der optræder i samlingen Des Knaben Wunderhorn, 1806-08. se link: http://www.soendag.dk/visbrev.aspx?b=5179&menu=smenu1&Ekstra=1821

Mvh.
Majs <S

« Senest Redigeret: 26 August , 2008, 22:12 Fra Majs »
Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #4 Dato: 26 August , 2008, 22:16 »
 ;D
Fed parat viden at have Majs...
Så lærte jeg også noget idag tiltrods for min isolation. Jeg har dog set naboen som jeg fik til at købe 2 L mælk til mig. Han kom med 1 L skummetmælk og 1 L fedt fattig !!! gad vide om det skal opfattes som en hentydning. <A
K.H fra Lene der stadig hoster af grin

Offline Majs

• Passiv bruger
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
« Svar #5 Dato: 26 August , 2008, 22:20 »
ja verden er vidunderlig ;D

Mvh.
Majs <S
Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...

Offline Dorte Hee

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 26 August , 2008, 23:13 »
Hvordan går det med Bailey'en Lene  ;) virker den ellers prøv en flaske mere  ::)
Rigtig god bedring  <-
Jeg får sådan et fantastisk billede af dig i din have, iført træsko og snotklud, 1 glas fedtfattig mælk  ;D væltende over hund, kat, høns og kyllinger  :o
Skynd dig ind i sofaen med Baileykaffen og strikketøjet.
Og nu du er alene hjemme, så minder det mig om udsagnet: en mor bliver kun syg de 15 min. hun ikke har noget andet at lave  <D

Ku også være du bare skal nyde, at der er fred i hytten  :D
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 27 August , 2008, 07:18 »
Lene god bedring, håber du snart kommer på toppen igen, men din humor har du dog beholdt  ;D

Håber at dine teenagere lærer at opføre sig ordenligt !
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 27 August , 2008, 07:58 »
Nå jamen når nu alle andre har svaret på det med forkølelsen vil jeg da godt svare på det omkring fjerkræene  :D
Mine hanekyllinger fra maj måned blev slagtet i søndags, de vejede omkring 1400-1700 gram, de var allesammen fra maj måned og så småt begyndt at gale - lyder altså superskægt. ;D

Når jeg ruger kyllinger i maskine kommer de ind i hønsehuset med det samme. Jeg har aldrig haft mine høns delt op i grupper. Jeg har en kyllingekasse i et hjørne af mit hønsehus og der kommer kyllingerne ind 24 timer efter klækning. (Se billede af kassen på min hjemmeside)
Når de så har været der en uges tid eller to åbner jeg for en lille lem i kassen så de kan komme ud til de andre høns og kan gå udenfor sammen med dem. Kyllingerne vover sig dog først udenfor når de er 3-4 uger, men muligheden er der. Denne ordning har fungeret super fint indtil videre. Ingen er blevet hakket ihjel. Bortset fra en meget svag kylling fra en skrukhøne.

Mht. skrukhøns så tager jeg dem ud af huset når de begynder at ruge, og når jeg så har fået lov til at se hendes kyllinger første gang, flytter jeg den lille familie tilbage i hønsehuset og så er det skrukmutters opgave at passe på dem.

Håber det kan bruges, og god bedring <-
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #9 Dato: 27 August , 2008, 12:42 »
Hej Lisbeth

Tak for hønse svaret. Jeg var inde på din hj.side. Sikken nogle dejlige billeder. Det ser smart ud med den kasse, tror også at jeg har set det hos en anden herinde.
Det må jeg prøve at arbejde hen imod.
Jeg har også haft usædvanligt mange "hold" af kyllinger i år. I flere af kuldene var der kun 2-5 stk og selvfølgelig haner ! <J
Nu har jeg købt ny rugemaskine og håber at få klækket lidt flere ad gangen.
Min hane virker også mere viril efter at han har fået større territorium. Trivsel kan måles på mange måder ;D
Det med de unge galende haner kan jeg godt gi dig ret i: Også der er teenagere en god betegnelse for ung høns. Det lyder fuldstændig som en stemme i overgang. ;D
Tak for kigget på din dejlige gård.
MVH Lene, der stadig skranter  :'(

helle skøtt

• Gæst
« Svar #10 Dato: 27 August , 2008, 15:19 »
Hej Lene,
Jeg gør vist meget som Lisbeth.
Forstået på den måde, at jeg har et hønsesovehus, hvor hanen og de ældre damer sover. Så har jeg et 'kyllinghus', som kan deles op i tre, afhængig af, hvor mange skrukker, der er. Et løst hus, der står på jorden og et hus mere, der står i sin egen lille gård.
Nå ja, og så en hønsegård mere med eget hus, hvor der går en anden flok damer - der indtil for ganske få dage siden havde opvartning...
Og de vælter ud og ind blandt hverandre. Lige så snart skrukken har lyst til at gå ud blandt de andre, gør hun det. Det er også der, hun er mest aggressiv, så kommer der større unger eller voksne på tværs, får de ren besked. På den måde får de små kyllinger lov til at være i fred, og de kommer samtidig med i flokken fra dag tre eller fire...
Jeg har aldrig problemer - bortset fra hvis jeg har mere end én voksen hane - de slås, når de kan se deres snit til det...
Prøv at åbne for hønemor med de nye kyller, så de kan gå ud til de andre... Hun vil garanteret tage de små med ud at hilse, men i øvrigt holde så meget afstand som hun har brug for, og hun vil hvile og sove i sit eget gemak med de små. Når kyllerne er store nok, holder hun simpelthen op med at sove sammen med dem. Så følges de ad om dagen, indtil hun heller ikke gider det mere...
Det har flere fordele - ungerne bliver en naturlig del af flokken, der ikke skal slås for en plads, - skrukken skal ikke tilbage til flokken og kæmpe for en plads, - du kan nøjes med én stor hønsehave...
Alle er glade... ;)

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 27 August , 2008, 17:00 »
Hej Lisbeth

Tak for hønse svaret. Jeg var inde på din hj.side. Sikken nogle dejlige billeder. Det ser smart ud med den kasse, tror også at jeg har set det hos en anden herinde.
Det må jeg prøve at arbejde hen imod.
Jeg har også haft usædvanligt mange "hold" af kyllinger i år. I flere af kuldene var der kun 2-5 stk og selvfølgelig haner ! <J
Nu har jeg købt ny rugemaskine og håber at få klækket lidt flere ad gangen.
Min hane virker også mere viril efter at han har fået større territorium. Trivsel kan måles på mange måder ;D
Det med de unge galende haner kan jeg godt gi dig ret i: Også der er teenagere en god betegnelse for ung høns. Det lyder fuldstændig som en stemme i overgang. ;D
Tak for kigget på din dejlige gård.
MVH Lene, der stadig skranter  :'(

Ja det er oprindeligt Susannes ide med kyllingekassen. Mener også hun har billeder af sin variant i sit galleri :)
Venlig Hilsen
Lisbeth