Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad er det for en svamp og kan den spises?  (Læst 2338 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mzi

• Passiv bruger
Sv: Hvad er det for en svamp og kan den spises?
« Svar #30 Dato: 04 ſeptember , 2011, 10:25 »
Tragtkantareller kommer først senere i store mængder. Oktober tænker jeg?? Og her ved Give. Her de vokser *GGG*

Der er tragtkantareller på Sjælland nu  ;)

Så det er måske det ide at tjekke ved Give - måske påvirker den våde sommer tidspunket   :)
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline KEW

• Bruger
« Svar #31 Dato: 04 ſeptember , 2011, 13:34 »
 /o jeg skal sgutte ud og plukke svampe selv og da slet ikke uden kendskab til dem. jeg er klar over man skal sætte sig godt ind i tingende inden men det var faktisk et natur program for nu nok flere år tilbage der kom med den tommelfingeregel.

men bare rolig jeg smutter sgut sårn lige i skoven efter bær!! ;D
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline *Christie*

• Passiv bruger
« Svar #32 Dato: 04 ſeptember , 2011, 15:27 »
jeg har lært en lille tommelfinger regel angående svampe.
har de lameller på undersiden er de spiselige. der er så selvfølgelig nogle undtagelser men generelt set er det sådan.
problemet er bare de få undtagelser der er, er temmeligt giftige :P
mener fluesvampe har rør på undersiden.

:D Du har vist fået reglen baglæns ind.
Dem med rør er næsten alle spiselige ( rørhatte som fx. Carl Johan ) pånær 2 - hvoraf den ene smager grimt og den anden er giftig.

Lamel svampe er en jungel, der er mange giftige, bl. a fluesvampe i forskellige kulører.

Heldigt at kantareller er så lette at genkende. Det er den eneste lamelsvamp vi tør spise, når vi selv har fundet dem.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #33 Dato: 04 ſeptember , 2011, 16:45 »
Min nabo fortalte mig igår om en familie i Lunde, hvor hele familien døde, undtagen en lille dreng og hans bedstemor. De døde af svampeforgiftning, af svampe som de selv havde samlet, så man skal altså være på vagt. Det er så over 50 år siden, men svampene har formegentlig ikke ændret sig siden da :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #34 Dato: 04 ſeptember , 2011, 17:17 »
Den mest giftige svamp vi har herhjemme er grøn fluesvamp. Kommer man ikke straks til behanling efter indtagelse af denne fætter, så dør man af leversvigt.
Svampen er en egentlig ret fin og sart udseende svamp og meget udbredt, som hvert år..igennem mange år.. herhjemme har kostet menneskeliv.
Den ligner utrolig meget en delikat svamp, som er almindelig i østen, og det er især vietnamesere bosiddende i DK, det er gået ud over.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #35 Dato: 04 ſeptember , 2011, 23:27 »
nu er hvid fluesvamp også dødelig giftig, og giver de samme symptomer som grøn. Og der er flere giftige derude. Og Mikkel: ja, der dør folk hvert år af svampeforgiftning, men set fra min side, er det fordi de er dumme. Og det er IKKKE lig med at haha i kunne bare lade være. Jeg har den holdning, at jo flere af os der lærer at bruge naturen som spisekammer, jo bedre. Men vi skal lære!! jeg har haft børn med på svampeture fra 3-års alderen og aldrig været nervøs. Påskeliljer er giftige. Lathyrus er giftige. OSV OSV. De røde bær på pebertræet kan du dø af at spise, men du må gerne spise ribs. Min datter -- og nu mine 3 børnebørn putter aldrig noget nyt i munden uden at spørge først om det er ok. Når vi starter med at plukke svampe skal vi starte med at kende de DØDELIG giftige. Og de er ikke ret mange. Så er der mange, der kan give ondt i maven, eller smager grimt, men de er mindre vigtige. Lær de farlige at kende og så idiotsvampene. Og dem er der masser af. Og de smager himmelsk, så hvorfor eksperimentere??

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #36 Dato: 05 ſeptember , 2011, 00:41 »
mzi: vi har også tragtkantareller nu. Men de topper senere, og hvis man skal have "nye" folk med er det godt at vente lidt lige netop med de her. de blir dels større, og dels kommer de i større mængder

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #37 Dato: 05 ſeptember , 2011, 05:12 »
Tja... Man kan vel egentligt godt sige det på en lidt anden måde...

Start med at lære alle dem, man ikke skal plukke...

Så er der kun tilbage, at sortere efter smag.

Personligt leder jeg da også selv efter svampe... Ikke fordi jeg har planer om at plukke dem, og endnu mindre, spise dem... Men har set en vis fornøjelse i at fotografere dem...  8)

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #38 Dato: 05 ſeptember , 2011, 13:56 »
Kenneth, prøv at tjekke denne tråd:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=19370.msg173054#msg173054
Der er de rørhatte, man skal undgå, omtalt.
Violet Ametysthatte ser, efter min mening ret giftige ud, og de kan spises, dog uden at være specielt gode spisesvampe (man har dog fundet ud af for nylig, at der kan være stort indhold af arsen i dem, og derfor anbefales de ikke som spisesvamp).
Der er en ret fin pdf om skørhatte (m.m.) her.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk