Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilke rugerier sælger høns til private?  (Læst 1894 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Hvilke rugerier sælger høns til private?
« Dato: 01 ſeptember , 2011, 13:41 »
Kære alle, der er så frygteligt tomt i haven uden de små gokker, men ih hvor har vi brug for hvert enkelt minut til at slå græs, klippe hæk, gøre rent, researche bryllups dit og bryllups dat /o
Som min kommende mand siger, the Devil is in the detail! ;D

Men når det er overstået har han, min far samt Dianas mand lovet at give en hånd med, med mit hønsehus så jeg forhåbentligt kan få søde gokker igen inden vinter. Jeg har bestemt at jeg gerne vil kunne sælge æg til venner og bekendte, lovligt vel at mærke, og regner med at starte en blandet flok op, jeg vil nemlig gerne have høns som lægger æg i forskellige farver og hønsene må da også gerne have lidt farver og kigge på.

Gunni har jo stadigvæk nogle araucana for mig i sikker forvarring, og maran kan jeg ikke undvære, så hvis jeg får nogle hybrider som lægger almindeligt brune æg og nogle som lægger hvide så kan jeg jo sagtens kende forskel på avls og spiseæg :)

Men hvor kan man købe andet end Easa Brown og Hellevad? Går ud fra at Hellevad hønsene kan godkendes til staldørssalg?

Og så vidt jeg kan læse mig frem til, må godkendte høns godt gå sammen med ikke godkendte høns eller hvad?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Sv: Hvilke rugerier sælger høns til private?
« Svar #1 Dato: 01 ſeptember , 2011, 14:10 »
Og så vidt jeg kan læse mig frem til, må godkendte høns godt gå sammen med ikke godkendte høns eller hvad?

Det tror jeg faktisk desværre ikke de må Johanne. Synes det har været nævnt i en tidligere tråd - og at det er derfor det pr definition er umuligt at blive godkendt hvis man holder racefjerkræ.

Men 100% sikker er jeg ikke.
Med venlig hilsen Heidi

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
« Svar #2 Dato: 01 ſeptember , 2011, 14:47 »
hej, jeg har også en blandet flok og har undersøgt sagen - det er ikke racen som sådan der er afgørende for om man må sælge; du skal kontakte fødevarestyrelsen for dit område, de kan så sende dig en tilmeldingsblanket til salmonellakontrol og hvis du vil betale hvad det koster (skulle være 600 kr. 3 gange om året) og sende æg og gødningsprøver ind til kontrol, skulle du kunne godkendes til stalddørssalg!
Jeg tænker stadig - 1800 kr. + udgiften til at sende æg (kan ikke huske antallet :( ) pr år
Det er en del når man ikke har mange høns... og dermed mange æg... ;)

men jeg vil MEGET gerne høre fra dig hvad du gør dig af erfaringer på området, jeg VED at der er nogle her på forum, som er igang med hele møllen og så dermed godkendt til salg - jeg kan bare ikke huske HVEM  *r

mange hilsner
Grethe
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
« Svar #3 Dato: 01 ſeptember , 2011, 15:25 »
Prøv at læse denne tråd igennem

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=5429.105

Og nej det er ikke racen men kravet om at ALLE dyrene skal komme fra godkendte rugerier der udgør et problem for de fleste af os.
Med venlig hilsen Heidi

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 01 ſeptember , 2011, 18:55 »
Jeg tror heller ikke på at de godkendte høns må holdes sammen med ikke godkendte høns, for så kan der vist ikke rigtigt holdes styr hvis æg der sælges !

Men hvis man tester sine racehøns for salmonalla i et år eller to og så dernæst laver kyllinger, så er kyllingerne fra testede høns. Eller ??

Ellers er jo det helt umuligt at kunne få tilladelse til at sælge æg fra racehøns. Men det er sikkert nok også meningen med denne regel..
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 01 ſeptember , 2011, 20:55 »
Lene jeg mener jo så sagtens at jeg vil kunne se forskel, araucana lægger blå æg, maran lægger mørkebrune æg og de hybrider jeg overvejer lægger lysebrune eller hvide æg. De skal også mest bruges til "fyld" hvor jeg måske har 1.1 araucana eller maran til at gå, så kan hanen godt passe lidt flere damer og jeg behøver ikke drukne i æg hvis jeg må sælge dem eller forære dem væk.

Hvis jeg skulle få race høns som lægger æg i de forkerte farver, så kan de jo ikke gå sammen med hybriderne, men det er jo ligeså meget fordi jeg så ikke kan tage rugeæg fra. Så det er skam ikke fordi jeg har tænkt mig at snyde og sælge raceæg til blødkogte æg, de rugeæg jeg solgte i foråret tog jeg 10kr pr. stk. for ;D det gider folk ikke betale for deres spejlæg. Men jeg vil gerne kunne sælge lovlige æg til venner og bekendte.

Og hvis jeg får de "lovlige" æg kontrolleret, så kan jeg også være 90% sikker på at racehønsene er salmonellafri og så kan med rimelig sikkerhed bruge æg til råcreme osv.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 03 ſeptember , 2011, 10:25 »
jeg syns og kunne mindes at kyllinger skulle komme fra godkendt rugeri, og desværre ikke kunne være nogen man selv havde ruget ud. Hvis du bare vil forære æggene væk var det nok de var salmonella kontrollerede,  der var der ingen krav om hønseart eller oprindelse.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 03 ſeptember , 2011, 10:33 »
Jes- det er også derfor at jeg efterlyser rugerier som sælger høns til private, så jeg kan sælge æg lovligt og ikke bare forære dem væk :)

Offline Allan Jørgensen

• Bruger
« Svar #8 Dato: 03 ſeptember , 2011, 13:07 »
Hej Johanne der ligger en ikke så langt fra dig (Løkken ) der sælger det hele han hedder Raunsmed fjerkræ.
Raunsmed.dk
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 03 ſeptember , 2011, 14:04 »
hellavad hønen gør osse og de har vareture hvor der kan samles op på udvalgte steder. det står på deres hjemmeside
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 03 ſeptember , 2011, 14:47 »
Uden at have undersøgt reglerne så tror jeg heller ikke at du må sælge æg hvis du har godkendte og ikke-godkendte høns gående. Også selvom du evt. kan kende deres æg. Man må eks. heller ikke have økologiske dyr gående sammen med ikke økologoske dyr. Eller dvs.: at det må man godt men så er der ikke noget som helst af produktet (æg, kød, mælk eller andet) der må sælges som økologisk.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 03 ſeptember , 2011, 15:25 »
Jeg prøver at høre fødevarestyrelsen på mandag. Jeg behøver jo i princippet ikke fortælle dem at jeg har lovlige høns gående sammen med ulovlige. Og tak for tippet om Hellevad og Raunsmed, de sidste har dog for det meste bare brune lohmann- lidt kedeligt synes jeg :)

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #12 Dato: 03 ſeptember , 2011, 17:31 »
De må ikke have kontakt med andre høns...

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=122271
"Enhver, der producerer æg fra et konsumægshønsehold, skal sikre, at hønsene stammer fra konsumægshønsehold registreret i Det Danske Fjerkræraad og fødevareregionen, jf. § 4, stk. 1, og at de kun har haft kontakt med sådanne opdræt"
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 03 ſeptember , 2011, 22:25 »
Jeg har bestemt at jeg gerne vil kunne sælge æg til venner og bekendte, lovligt vel at mærke,

Fordi du er ved at blive gift behøver du vel ikke at blive kedelig. ;)

Lidt civil ulydighed skal der stadig være plads til. :)

At prøve at få æggeproduktion fra hobbydyr godkendt til salg synes at være en uoverkommelig/umulig opgave.

Jeg ved godt at vi har en enkelt undtagelse iblandt os (Christina).
Men det er vel lidt lige som Lotto. Selvom det er svært at vinde er der stadig én vinder (næsten) hver uge.
Mvh
Erik Andersen

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #14 Dato: 04 ſeptember , 2011, 15:01 »
Hej Johanne

Jeg ved ikke med Raunsmed, om han er godkendt, men jeg tror det.

De har trods alt, været 55 år i branchen...

Hellevad er helt sikkert godkendt, da han jo har fået sin selvopdrættede race anerkendt... " Hellevad Hønen " Så den burde være sikker nok...

Men ring og spørgs dem, det er flinke mennesker begge steder... Og jeg har købt Isa Brown ved Raunsmed, og Rød New Hampshire ved Hellevad... Sidstnævnte, ville dog ikke lægge æg her ved mig, men det er jo nok ikke hans fejl.  ;D  ;D  ;D

Jeg kan kun sige, jeg er blevet godt behandlet begge steder, men med bedst resultat fra Raunsmed... Men som sagt, det skal ikke lægges Hellevad til last..

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))