Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ny race søges!!!  (Læst 19329 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Ny race søges!!!
« Svar #15 Dato: 31 August , 2011, 11:45 »
Mine fritgående høns sørger for, at vi har et minimum af snegle. Vores grund ligger eller ud til fugtigt grønt område, hvor der også er en å, så betingelserne er ideelle for sneglene.
I år har også været et fugtigt år, hvilket normalt også er godt for sneglene.
Jeg har min have delt op i to; i den halvdel, hvor maranerne går (ca 2500 m2) har jeg højst set tre snegle i år, i den del, hvor min lillebitte stamme MEDK går (4500 m2) er der lidt flere snegle, måske 3-8 pr dag.
Jeg er sikker på, at det er fordi hønsene går og roder alle steder, at der er så få (ingen) snegle, for de snegleæg, der er, bliver enten spist eller tørrer ud, kommer der små nyklækkede snegle, bliver de også spist.
De store snegle afliver jeg.
Inden vi fik høns, kunne jeg samle hundredevis af snegle pr. dag, og jeg gik simpelthen en morgen- og aftentur hver dag for at samle dem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #16 Dato: 31 August , 2011, 11:47 »
Hvis der er plads og høner nok, burde der ikke være det helt store problem med 2 haner, kun avlsmæssigt kan det få indflydelse.
Så en adskillelse vil være at foretrække.

Udenfor er der masser af plads, og huset skal udvides, når vi får tid. Men jeg kan ikke helt overskue adskillelsen, når de går ude. Det vil være træls at dele haven op med en masse hegn, så jeg er virkelig gået i tænkeboks. Og avlsmæssigt vil jeg i hvert fald gerne have rene maraner

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #17 Dato: 31 August , 2011, 12:53 »
Vi har ikke det helt vilde dræbersnegle men det har alle vores naboer derimod.
Hønsene spiser dem nu gladeligt når de slåser om en dræbersnegl her og så tager de også æggene når de finder nogen når de går fri ind imellem.  /o
Så har vi også nogen vinbjergsnegle og de syntes jo det er ren guf med dræbersneglenes æg  /o

Og så har vi jo asken vi smider udenfor som de heller ikke vil kravle igennem :)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #18 Dato: 31 August , 2011, 22:37 »
Det er meget pudsigt det med snegle og ensilage

http://www.landbrugsinfo.dk/Landmanddk/Kvaeg/Sider/Draebersneglevirkersomensileringsmiddel.aspx  ;D

Interessant lille studie.

Er der mange snegle i år???
Vi har faktisk færre end de senere år her.

Jeg kan godt sende dig et par hundrede tusinde, hvis du mangler.  ;D

Hvis man gerne vil af med sine snegle og få fat på flere på en gang, så smid agurk ud et bestemt sted ved aftentid eller et fad der ikke er så højt med øl i, efter en times tid vil den skiveskårede agurk og fadet være fyldt med snegle da de tiltrækkes af duften. I stedet for at klippe dem itu, hvilket er en dårlig ide da de er kannibaler, så skal du lave en lidt kraftig vandopløsning med kausisk soda og blot smide dem ned i spanden med soda opløsningen. En dag efter er sneglen fuldstændig opløst og du kan bruge soda opløsningen en uges tid. På denne måde kommer sneglene helt væk, og de andre kan ikke guffe deres venner i sig så de kan formerer sig endnu hurtigere.
Er godt klar over at det nok ikke er så humant, men de dør hurtigt. OG DET HJÆLPER

Både Danske Gartnerier og Tuborg melder at de er ude af stand til at levere de mængder agurker/øl jeg har behov for.  ;D

Iøvrigt er der ingen grund til at arbejde med kaustisk soda eller andre krasse midler for at slå disse dyr ihjel. Drys lidt køkkensalt på dem og de bliver til slimklatter på meget kort tid. Vi taler 1-2 timer.

Problemet er at det er meget besværligt at gå og samle alle disse satanner op. Jeg købte sidste år et redskab som kan bruges i opretstående stilling til opsamling af snegle eller andre ting (lidt som det de kommunalt ansatte rengøringsfolk bruger til opsamling af affald på gaderne). Man presser to håndtag mod hinanden og 'kæberne' for enden af redskabet griber om dyret/affaldet. Efter 4-5 dages brug havde jeg fået 'musearm' pga antallet af snegle og måtte stoppe den fremgangsmåde.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #19 Dato: 31 August , 2011, 23:09 »
Men vi har en masse såkaldte leopardsnegle.. Måske de hjælper mod bestanden. For jeg ved de er her i byen, altså dræbersneglene.  :)

Glemte at kommentere på ovennævnte. Der er enkelte beretninger om at Limax Maximus, som den store grå skovsnegl hedder, faktisk angriber dræbersneglene og forsøger at fortrænge dem, da Limax Maximus er territorial.

Men hvad stiller én Limax Maximus op mod 100 dræbersnegle?

Jeg har både Limax Maximus og vinbjergsnegle på ejendommen, men lige lidt hjælper det.

For de som ikke kender Limax Maximus er her et link med billeder:

http://www.google.dk/search?q=limax+maximus&hl=da&rlz=1R2GGHP_daDK421&biw=1920&bih=915&prmd=ivns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=m6JeTom0CqPm4QTj4-X9Dw&sqi=2&ved=0CDoQsAQ

Mvh
Erik Andersen

Offline Lolland

• Passiv bruger
  • En have uden høns, er som et akvarie uden fisk.
« Svar #20 Dato: 01 ſeptember , 2011, 00:05 »
Pilegaarden
Sådan en som du linker til havde jeg i hønsehuset i går, under en af redekasserne. Troede det var en fejlfarvet dræbersnegl, og smed den ud til hønsene.
Jeg har dog (7-9-13) ikke haft dræbersnegle her endnu, så har ikke brug for sådan en fætter. Men troede oprigtigt det var en dræbersnegl, i lidt forkert udgave. ;D
Hilsen Britta

0.4 høns (alverdens blanding af gode æglæggere) 0.2 fodbefjerede dværghøns( sabelpoot) sort guld porcelæn.
0.1 Dogue de bordeaux
4.5.10 kanariefugle
1.0 grå jaco
0.1 voksen datter

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 01 ſeptember , 2011, 06:24 »
« Senest Redigeret: 01 ſeptember , 2011, 06:31 Fra Bjørn Nielsen. »

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #22 Dato: 01 ſeptember , 2011, 07:06 »
"Vores" krager, råger, alliker og husskader har lært at spise snegle!!! /o - og så er der jo et pindsvin, der snøfter dem op i mørket også. Ingen snegleproblemer her ;D.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #23 Dato: 01 ſeptember , 2011, 09:25 »
Jeg har drysset salt på 1 mio. snegle og der bliver ved med at komme 2 mio nye og friske hver dag, jeg gider ikke mere.
Jeg havde i den bageste del i min have et par sorte gammeldags skovsnegle, men nu kan jeg se at der på den anden side også er kommet dræbere, så nu er de rare sorte nok væk,,,,  :(

De er godt nok ulækre, og jeg synes de bliver mere ulækre efterhånden som sommeren er gået,,, jeg tror det skyldes de store mængder
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline kaj

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 01 ſeptember , 2011, 09:29 »
Mit aftenritual....
Ud til døren til hønsegården, bevæbnet med en spade, går jeg ind i Hønsegården, og så dræber jeg de, snegle som mener de skal spise hønsefoder og rester som ligger i hønsegården. Det giver mig en pervers tilfredsstillelse, så jeg fortsætter rundt i haven med "dræberspaden" og, da det er en stor grund, når jeg let at slå en ca 20 stykker ihjel....og, det har de sgu godt af....ingen dårlig samvittighed der.  :)
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #25 Dato: 01 ſeptember , 2011, 11:13 »
Jeg synes ikke, man skal bruge salt. Selv om sneglene er ækle, skal de aflives på en ordentlig måde, og det tager faktisk nemt 20 minutter for en snegl at dø under store pinsler, når man drysser salt på den. /d
Jeg hakker selv de få snegle over, som vi har i haven, så dør de på stedet, ligene  graver jeg lige lidt ned.
Men som jeg skrev tidligere i tråden, tror jeg, at vores høns er med til at antallet er meget beskedent til trods for en god sommer for sneglene i år - det kræver selvfølgelig, at hønsene er fritgående, og det er jo ikke alle, der ønsker det.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lone Knap

• Bruger
« Svar #26 Dato: 01 ſeptember , 2011, 11:25 »
Mine høns går frit, men dræbersnegle står bestemt ikke øverst på deres mebukort. æggene vil de gerne have. Og jeg er enig i det med salt. Udover at de dør langsomt (og det ER trods alt levende væsner), er salt heller ikke godt at smide rundt med. Salt er natriumclorid og kan udvikle sig til nitrat og nitrit.Der hvor jeg sidst boede, havde jeg millioner af dræbersnegle og købte til sidst en sæk vejsalt, jeg dryssede rundt om hele matriklen. Det slog sneglene ihjel. ALLE snegle!!! og noget af min hæk døde også. Men så lærte jeg da det. Det med asken vidste jeg ikke, men det er jo kallisk, så det vil jeg prøve i yderkanterne. Det med øl, agurker og lign. virker vist kun på mindre matrikler.

Offline Morgaine

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 01 ſeptember , 2011, 14:09 »
Ved godt det ikke er høns, men Indiske løbeænder skulle være rigtig gode til sneglespisning. Men om de tager de helt store snegle ved jeg ikke  ::). Men må erkende at jeg også først prøver med høns og afventer så et par år for at se om det ikke hjælper. Og så er jeg jo bare så vild med æg i alle tilberedte udgaver ;)
Med Venlig Hilsen Kari

1.0 Prins
0.2 Prinsesser på 1 og 2år
2.1 Dværgfønix
0.1 Dværgwyandotter
3 fønixkyllinger
11 dværgsilke kyllinger

Offline Lolland

• Passiv bruger
  • En have uden høns, er som et akvarie uden fisk.
« Svar #28 Dato: 01 ſeptember , 2011, 14:44 »
Jeg sidder her og tænker på, at da dræbersneglene rigtig tog deres indtog i DK. var der meget skriveri om at de smittede  hunde og katte med hjerteorm. Hvis man har fjerkræ som æder dem, og man selv spiser fjerkræet, kan man så ikke risikere de er infikseret med hjerteorm? Og kan hjerteorm evt smitte mennesker?
Hilsen Britta

0.4 høns (alverdens blanding af gode æglæggere) 0.2 fodbefjerede dværghøns( sabelpoot) sort guld porcelæn.
0.1 Dogue de bordeaux
4.5.10 kanariefugle
1.0 grå jaco
0.1 voksen datter

Offline Jan Markus

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 01 ſeptember , 2011, 16:54 »
Problemet med dræbersnegle tror jeg skyldes, at der ikke er balance i naturen, for sneglene er mad for nogen. Jeg har tit set frøer og skruptudser der hvor dræbersneglene er, så jeg tror de spiser dem, og det gør fugle og pindsvin også.
Et problem er at ænder og måske også høns også spiser frøerne. Hvis man indretter sin grund, så der er plads til en større variation af dyr, så vil problemerne med snegle mindskes.
JMO