Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Reddet mine høns igen  (Læst 1395 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Michael Flinker

• Passiv bruger
Reddet mine høns igen
« Dato: 26 August , 2011, 14:49 »
Jeg er ved at være godt træt af naboens og genboens hunde der kommer over i min have og jagter og fanger mine fritgående høns. Idag løb den efter en høne og fulgte efter den helt ind i hønsegården som stod åben, for derefter at bide den så fjerene på ryggen flyver over det hele. Jeg håber hun kommer over sine skrammer. Heldigvis søgte de andre høns tilflugt i min anden nabos have så de kom senere hjem igen inkl. mine 5 små kyllinger på 7 dage. :-[
Hilsen Michael Flinker
0.1 Wyandotter dværg
0.3 Isa Brown

Offline Joankinu

• Passiv bruger
Sv: Reddet mine høns igen
« Svar #1 Dato: 26 August , 2011, 14:52 »
Har du ikke snakket med hundeejerne om at du ikke vil have deres hunde på besøg - der er jo noget med at hunde ikke må være til gene og enten derfor skal være i indhegnet have/boks eller i snor hvis ikke andet er muligt.

Du kan nemlig ende ud i at du bliver nødt til at melde dem for løsgående hunde til politiet - og det kan give nabostridigheder
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Lolland

• Passiv bruger
  • En have uden høns, er som et akvarie uden fisk.
« Svar #2 Dato: 26 August , 2011, 15:17 »
Din nabo har pligt til at holde sin hund hjemme. Jeg ville helt klart gå ind og på en ordenlig men bestemt måde, fortælle at jeg ikke villle have hans hund på min grund. Du kan faktisk fange den og så aflevere den til politiet, og han vil få en bøde for at den færdes uden for egen grund. Lyder hårdt, men du kan ikke være tjent med hans hund skal jage i din have.
Hilsen Britta

0.4 høns (alverdens blanding af gode æglæggere) 0.2 fodbefjerede dværghøns( sabelpoot) sort guld porcelæn.
0.1 Dogue de bordeaux
4.5.10 kanariefugle
1.0 grå jaco
0.1 voksen datter

Susanne

• Gæst
« Svar #3 Dato: 26 August , 2011, 15:44 »
Ja, jeg har haft nøjagtig samme problem med min nabos hunde. Og d. 7. maj i år bed den ene af hundene min bedste maranhøne halvt ihjel.

Jeg gik over til ham, bankede på, og fortalte om hændelsen. Jeg fortalte også, at vi selv har valgt ikke at have hund, og at vi selvfølgelig ikke vil have andres hunde i stedet for. Samt at en fin racehøne nemt løber op i flere hundrede kroner.

Altsammen venligt. Men også meb bestemt besked om, at det skal stoppe. Fra nu af.

Han blev faktsik ked af det og lovede at holde hundene hjemme i fremtiden.

En uge efter var de i vores have igen, og jeg stampede straks hen og bankede på hos naboen.

Han blev lettere irriteret, men jeg fastholdt samme besked som sidst, og siden - det er ca tre måneder siden nu - har han overholdt sit løfte.

Og næste gang jeg møder ham, vil jeg sige tak for hans indsats og fordi han lyttede til mig.

Bare et eksempel på, at det godt kan lade sig gøre. (men jeg må indrømme, at jeg ikke har haft hønsene ude af hønsegården siden - for tænk nu hvis.....)

Jeg er helt enig i, at der ikke er nogen vej udenom en snak med hundeejeren.

Held og lykke!

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 26 August , 2011, 19:57 »
JA, tal med naboen, fortæl ham at dyrene i forsikringsager værdisættet til kr. 250 stykket.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Michael Flinker

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 27 August , 2011, 15:10 »
Jeg har heldigvis et godt naboskab så jeg talte med naboen med det samme det skete, og jeg havde hunden under armen imens  ;). Hun var klar til at betale hvis jeg havde bedt om det, hun spurgte selv. Jeg kunne på daværende tidspunkt ikke finde nogen af hønsene så jeg ville vende tilbage hvis der manglede nogen. Senere på dagen sagde hun at hun ville få et hegn op om hendes have fordi hun godt vidste at havde hunden først fået smag for høns så ville det ikke være nemt at holde den inden døre. Normalt går den altid i snor men den var smuttet ud uden de opdagede det. Hun sagde selv at hun vist skyldte en kasse rødvin...så det er heldigvis ikke naboerne jeg har problemer med bare deres hunde, som elsker hønsesteg. /o

PS: jeg tror hønen klarer skærene den er ihvertfald med ude på græsplænen igen som den plejer omend lidt tyndfjeret på hale og ryg.

Hilsen Michael Flinker
0.1 Wyandotter dværg
0.3 Isa Brown

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #6 Dato: 27 August , 2011, 15:19 »
Jeg mener at have læst i en tråd ( måske Finn ),at man ikke må have fritgående høns i en villahave.Er det tilfældet , overtræder i begge to reglerne. /d /d
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Michael Flinker

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 27 August , 2011, 15:49 »
Hvis du har nogle oplysninger som jeg ikke er bekendt med vil jeg gerne hvis du kan finde dem til mig. Hvis jeg søger rundt på internettet kan jeg se noget omkring fritgående høns er forbudt i Rudersdal kommune. Hvis du kender til generelle regler vil jeg meget gerne høre det. Hvis du ikke er sikker på om dine efterretninger gælder min kommune Hedensted bliver jeg ærligt talt lidt stødt på mancetten over dine to fingre /d /d. Dog ikke længere nu hvor det er sagt. /o
Hilsen Michael Flinker
0.1 Wyandotter dværg
0.3 Isa Brown

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #8 Dato: 27 August , 2011, 16:01 »
Der er ikke ment noget negativt med de to fingre.Det bliver nok lidt af en opgave at finde tråden.Jeg er dog ret sikker på det var Finn Andersen der skrev det i.forb. med nogle kommunale regler.Jeg prøver at lede.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Michael Flinker

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 27 August , 2011, 19:35 »
Hvis jeg ikke hører noget så vil jeg fortsætte med at lade hønsene gå frit i haven, de går nemlig ikke over til naboerne, og jeg kan ikke se noget i vores regler i kommunen, ej heller i lokalplanen /o
Hilsen Michael Flinker
0.1 Wyandotter dværg
0.3 Isa Brown

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #10 Dato: 27 August , 2011, 21:27 »
Det er altså kun i meget få kommuner at man ikke må have fritgående høns i sin egen have. Og jeg er faktisk meget sikker på at den ikke holder hvis det kommer for en dommer.... Så lad endelig dine høns gå frit i din egen have.

Det er nemlig sådan at kommunerne kan indføre lokale forskrifter af miljøhensyn. Men det SKAL være miljøhensyn, ikke bare fordi de synes.

Rudersdal som nævnt har end ikke gidet begrunde hvilke miiljøhensyn der ligger bag deres forbud mod fritgående høns. Holbæk er også en anden kommune. Her er begrundelsen at forbuddet mod fritgående høns skyldes hvis nu at naboen har fjerallergi...
Men som sagt, så tror jeg altså ikke at den holder hvis den kommer for en dommer.

Men Hedensted har ikke noge om det. Så det er helt klart hundeejeren og kun hundeejeren der er galt afmarcheret her.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #11 Dato: 27 August , 2011, 21:55 »
ALtså min uldgarns-pusher har en hund som også har det med at gå ture med sig selv. Den har ikke dræbt noget eller nogen, men den kom til at skide i naboens have.  Hunden (ejeren) blev meldt til politiet som brugte et hav af skattekroner på at starte en tjenestebil og proppe 2 betjente ind i den til ca 140 kr i timen på at køre ud til hundeejeren og fortælle at hvis der kom så meget som EN klage mere var de forpligtet til at sætte et 180 cm hegn op rundt om hele deres matrikel.  Og fremover skulle hunden være i snor, også i deres have  ::)

Hundeejeren ville have ønsket at klageren havde banket på hendes dør og på en pæn måde sagt at vedkommende var træt af hundelort i haven, men næææææ nej  konfliktsky som man er gemmer man sin anonymitet bag to mænd i firmatøj!

I øvrigt måtte jeg le da jeg læste Finns indlæg om kommunen der ville forbyde fritgående høns pga allergi. af en eller anden årsag tror jeg der er flere der har pelsdyrallergi end fjerallergi.... den sidste tåbe er endnu ikke født.

Det lyder til at lige din nabo faktisk angre sin hunds opførsel. Det er jo positivt :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #12 Dato: 28 August , 2011, 16:46 »
Vi har selv problemer med hunde som skider på fortov og i indkørsel.De satans hundeejere står og giver køteren snor som den har lyst til , alt imens de lader som om at de ikke ved hvad køteren er ude på.Jeg har samlet en hel del lort op som jeg har "afleveret" op af hundeejerens fordør.Så plejer svineriet at ophøre.Så finder man en anden morgenrute.Det med at gøre hundeejeren opmærksom på at man ikke er interesseret i hans ( hundens ) lort , må være helt unødvendigt.Hvis ikke han er hjernedød må han vide at ikke ret mange har lyst til en masse lort på sin matrikel.Jeg ville også i dette tilfælde melde svinet. /d /d /d /d
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 28 August , 2011, 16:58 »
Jeg synes, du lyder ret sur i flere tråde i dag, Leif. Hvis du har en dum dag, får du lige et klap på skulderen *t
Jeg er selvfølgelig SÅ enig med dig at hundeefterladenskaber er der nok ingen, der ønsker. Men derfor kan man da godt skrive det på en pænere måde.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 28 August , 2011, 17:43 »
I øvrigt måtte jeg le da jeg læste Finns indlæg om kommunen der ville forbyde fritgående høns pga allergi. af en eller anden årsag tror jeg der er flere der har pelsdyrallergi end fjerallergi.... den sidste tåbe er endnu ikke født.

..og har naboen endelig så voldsom fjer allergi, må han jo tage en daglig pille som os andre med det problem  ;). Han kan jo heller ikke forhindre de vilde fugle i at færdes i haven.
Mvh
Erik Andersen