Jeg har fem Australorps i forskellig alder. De fire høns stråler og er nysgerrige og spiser af hånden, sidder med ved havebordet og kommer alle springende/flyvende når jeg kommer ud. Den sidste er yngst, ca. 17-18 uger. De andre er ca. 18-24 uger og en enkelt ældre.
Den lille opfører sig lidt anderledes end de andre. Den er meget mere sky, kommer ikke med ud af hønsegården og kan ligesom ikke knække koden med udgangen hvor jeg fjerner hegnet. Den hukker maden i sig, men kun kortvarigt. Den går hurtigt igen og holder sig i perioder for sig selv. Når jeg kigger på den, ser den spidsbrystet, men ellers normal ud. Den har tynd mave hver anden gang den skider, men i næste øjeblik er det normalt. På et tidspunkt tænkte jeg, at det skisme nok blev en hane, men ved ikke hvornår man kan se forskel. Nu er jeg dog mere bekymret for om den fejler noget. Den er super effektiv når der skal fanges og spises insekter og er da livlig nok at se på.
Hønsene får alm foder, hvede, madrester og af og til knust kornblanding. De spiser meget grønt i haven. De har skaller og grus til rådighed. De har naturstrø i huset og jeg tømmer det helt hver anden dag og giver nyt. De har vand både inde og ude, såvel som foder.
Kan jeg med god samvittighed holde øje med den lidt endnu? Er også i tvivl om hvorvidt det bare er fordi den er den yngste....