Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: mon der er noget galt?  (Læst 4511 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lis V

• Passiv bruger
mon der er noget galt?
« Dato: 24 August , 2011, 13:09 »
Jeg har fem Australorps i forskellig alder. De fire høns stråler og er nysgerrige og spiser af hånden, sidder med ved havebordet og kommer alle springende/flyvende når jeg kommer ud. Den sidste er yngst, ca. 17-18 uger. De andre er ca. 18-24 uger og en enkelt ældre.
Den lille opfører sig lidt anderledes end de andre. Den er meget mere sky, kommer ikke med ud af hønsegården og kan ligesom ikke knække koden med udgangen hvor jeg fjerner hegnet. Den hukker maden i sig, men kun kortvarigt. Den går hurtigt igen og holder sig i perioder for sig selv. Når jeg kigger på den, ser den spidsbrystet, men ellers normal ud. Den har tynd mave hver anden gang den skider, men i næste øjeblik er det normalt. På et tidspunkt tænkte jeg, at det skisme nok blev en hane, men ved ikke hvornår man kan se forskel. Nu er jeg dog mere bekymret for om den fejler noget. Den er super effektiv når der skal fanges og spises insekter og er da livlig nok at se på.
Hønsene får alm foder, hvede, madrester og af og til knust kornblanding. De spiser meget grønt i haven. De har skaller og grus til rådighed. De har naturstrø i huset og jeg tømmer det helt hver anden dag og giver nyt. De har vand både inde og ude, såvel som foder.
Kan jeg med god samvittighed holde øje med den lidt endnu? Er også i tvivl om hvorvidt det bare er fordi den er den yngste....
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer
1.0 Dansk/svensk gårdhund
1.12.10 høns, race og bandingshøns

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: mon der er noget galt?
« Svar #1 Dato: 24 August , 2011, 18:27 »
Jeg ville se tiden an, det kan være den er lidt underhøne i forhold til de andre.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Klaus Arentoft

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 25 August , 2011, 21:39 »
Det er præcis sådan én jeg også havde, bortset fra at min ikke havde tyndskid  ;D
Den var, som Marianne også bemærker om din, underhøne men det gik desværre grueligt galt.

Se min tråd om det her:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=19769.0

Men det går sikkert ikke så slemt med din.  Den skal nok bare have lidt tid til at
hakke sig lidt op i hierakiet..

Held og lykke med den,

/Klaus

Offline Lis V

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 August , 2011, 14:51 »
De gik sammen der hvor jeg købte dem, men nu er de jo et nyt sted og fjernet fra den oprindelige flok, hvor der også var en hane til at styre trunterne.
Jeg har lyst til et par høns mere, men tænker nu om det er et dårligt tidspunkt eller i det hele taget en dårlig ide? <J
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 26 August , 2011, 19:53 »
Der kan siges både for og imod, Lis. Hvis du får nogle nye ind i flokken, rykkes magtbalancen, og det kan måske være godt for den underkuede, omvendt kan det også være, at hun får hak af de nye, det er ikke til at vide på forhånd.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Klaus Arentoft

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 28 August , 2011, 21:38 »
Jeg tror nu nok, at jeg ville kaste en hane ind i spillet.  :)
Det ville helt sikkert gavne, med lidt mere styr på tropperne.

Vores hane (Hassan) er meget opmærksom på hvem der hakker hvem,
og at det ikke tager overhånd - men nu er vores underhøne jo også væk,
så der er komet en langt bedre balance i flokken.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 28 August , 2011, 22:28 »
Hvis du har plads til det ville jeg også sætte lidt flere høns (og evt en hane) ind.
De nye er 'nye' og skal derfor indfinde sig. Det giver en mulighed for 'frøken sky' til at etablere sig over bunden af hierakiet.

Men, der er jo altid én der er lavest i hierakiet. Det kan vi ikke gøre så meget ved. Jo vi kan fjerne den, men det betyder jo blot at der næste dag er en anden der er lavest i hierakiet.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lis V

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 01 ſeptember , 2011, 21:41 »
Panikken aflyst  ;D

Den gamle høne, l i reden i dag og kom larmende ud, men dog uden resultat.
Irriteret blev jeg enig med mig selv om, at nu satte jeg den fornemme redekasse op som stod og ventede. Ventetiden kunne de ligeså godt bruge på at vænne sig til den.
Da jeg så kom ned en times tid senere lå der et flot ÆG!!!!! Så nu har de altså både fin redekasse og den oprindelige balje (nænner jo ikke fjerne den lige nu vel ;))

Men efter 52 dage fik jeg endelig mit æg, hurraaaaaaa <I
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 02 ſeptember , 2011, 07:52 »
Puha, super. Mine prinsesser har måske følt sig for fine til en balje *g *g *g
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Lis V

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 02 ſeptember , 2011, 14:45 »
Hehehehe, nej Helle, det var skam i baljen :D

Men nu har de to nye kasser hængende lidt oppe på væggen og baljen står neden under. Jeg tør jo ikke fjerne baljen nu ;) ;) ;) ;).
Nu må vi se om hun gør kunsten efter igen i dag. Det var jo lidt sent på dagen i går, men jeg krydser fingre og har været ude og drikke kaffe og fedte med lækkerier ;D
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer