Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Så kom dog ud..  (Læst 6131 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Så kom dog ud..
« Svar #15 Dato: 26 August , 2008, 13:15 »
Har du fået fat i daggamle kyllinger?

Jeg bor ca. 30km nord for Randers - ved ikke om du synes, det er i nærheden? ???

Jeg har kyllinger, som klækkede i fredags/lørdags, hvis det skulle have interesse? kan i hvert fald garantere, at de er super søde.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Dorte Hee

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 26 August , 2008, 15:58 »
Hej Søs
Tusind tak for tilbuddet  :) Jeg har ikke fået fat i nogle kyller, men der er desværre lidt langt op til dig. Har også fået en anden henvendelse, men der er også langt  :(
Jeg synes måske det er lidt langt at køre 87 km x 2 for 2 små kyller, men kan godt mærke jeg ikke er helt færdig med at overveje det  ;D

Hej Ina
Så kan jeg roligt smide ægget ud, kan jeg høre  ;) Det er herligt med direkte besked  :) Men holder hønen så bare op med at være skruk, når der nu hverken er æg eller kyllinger  ???

Tusind tak for jeres hjælp.
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #17 Dato: 26 August , 2008, 18:38 »
@ Dorte
Nej desværre holder din høne ikke op med at ruge, det vil hun sikkert blive ved med længe endnu, i håb om at der alligevel sker noget, også selvom hun faktisk ikke ligger på nogen æg overhovedet.
Jeg ved godt det er længe for en høne at ruge i 6 uger, men du kan jo prøve at give hende nye æg, eller får fat på nogle daggamle kyller du kan give hende, så er problemet løst, og hønen er glad.
Dog vil jeg sige, at hvis du giver hende nye æg, så giv hende en ordentlig portion så der er sansynlighed for befrugtning, og alier dig med en rugemaskine hvis hun giver op på halvvejen.

@ Majs
Når jeg kritiserer vandprøven er det fordi der ikke er nogle af resultaterne der er entydige, og det synes jeg er uholdbart, og spild af tid, det er end ikke sikkert at æget ikke indeholder en levende kylling hvis æget går til bunds, bare at luftblæren ikke er stor nok til at holde æget oppe, men det forhindre ikke en kylling i at klække, måske ikke så tit, men alligevel.

Og når jeg ikke vil  lave hul på ægene, så er det fordi min grundholdning er, at en kylling der ikke selv kan komme ud af æget, ikke er så solid at den er værd at avle videre på, men jeg ved godt at det er svært at sluge, og jeg vil så hellere leve i uvidenhed,, Jeg smider ikke et æg ud der pipper, men lader det ligge i rugemaskinen til det er klækket eller ikke pipper mere, hønen hjælper jo heller ikke kyllingerne ud, det er ikke sundt for artens videreførelse.

Vi gør alle det vi mener er bedst  <D
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Majs

• Passiv bruger
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
« Svar #18 Dato: 26 August , 2008, 19:13 »
@Ina
Ja ja godt ord igen...selvfølgelig gør vi alle det vi finder bedst for vore dyr :D
Jeg er som i hønseri også ny i biavl og der har jeg også fundet ud af at der er ligeså mange meninger som der er biavlere ;) og vil i den forbindelse gøre opmærksom på at hvis i kender nogle biavlere i nærheden af jer, så skal der engang imellem fjernes dronetavler (nok ikke mere i år, men næste sommer) og det er hønsene altså også fuldstændig vilde med, det er virkelig guf :D

@Dorte
Jeg håber det lykkes for dig på den ene eller anden måde og ikke skal til det der med spanden :o
se indlæg under: Problemer og sygdomme > Jeg er verdens ondeste hønemor > side 1 ;)

Mvh.
Majs <S

Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #19 Dato: 26 August , 2008, 19:42 »
Vandprøven er lidt lala, for den giver kun svar på om der er en kylling i ægget, hvis det flyder og bevæger sig. Flyder det stille eller synker, så kan der være en kylling i. Til gengæld så er vandet med til at gøre det lettere for kyllingen at komme ud, hvis der ikke har været helt fugtigt nok til sidst. Så på den måde kan den være udmærket....

@Majs, er der så også et bi-forum :D..
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Majs

• Passiv bruger
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
« Svar #20 Dato: 26 August , 2008, 22:42 »
@Finn
Ja såmen er der så, det hedder: http://www.biavl.dk/
og min lokale http://www.nordvestsjaellandsbiavlerforening.dk/ og jeg kan kun anbefale at anskaffe sig bier ;D
man får da den mest fantastiske honning ;)

Mvh.
Majs <S
Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...

Offline Dorte Hee

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 26 August , 2008, 23:00 »
Jeg opgav i dag og smed ægget ud. Og det var s.. noget af en oplevelse. Jeg smed det ind i skoven og det eksploderede med et BANG  :o, så det var vist i sidste øjeblik jeg fik hevet det ud under hønen.
Nu ligger hun med et marmoræg og jeg håber i løbet af nogle dage, at få fat i et par dag-gamle kyller (det er lige med at få tid til det hele...) - hvis hun altså stadig er skruk. Hun er jo ikke at bebrejde, hvis hun ikke gider ligge det mere  ;)
Den sorte af-skruknings-spand kommer ikke på tale, det kan jeg simpelthen ikke nænne  :-\
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #22 Dato: 26 August , 2008, 23:16 »
Jeg håber du finder nogle kyller dorte, det er nu at foretrække.
Man føler jo med sine høner når de har ligget der så længe og bare ventet.
Pøj med  det. ;D

Majs: Det var ikke min mening at korekse dig, jeg har det med at være meget ligeud, og det er svært på skrift, hvis man ikke vil fornærme nogen.
MHT Honning så har jeg netop i dag fået et glas hjemmedyrket honning fra min veninde, DET er en skøn gave, og der kom straks Honning på det ristede brød, men jeg vidste ikke at det er hønseguf, og det vil jeg lige forhører mig om, så jeg måske kan overtage lidt supernæring til flokken.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Majs

• Passiv bruger
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
« Svar #23 Dato: 26 August , 2008, 23:41 »
@Ina
Jeg ved godt det ikke var ment på den måde :D men tak alligevel :D
Jeg kan godt se du har det med at være meget lige ud (tidligere indlæg)  ;D hvilket jeg synes er skønt :D dejligt at nogen bare skærer igennem en gang imellem og du gør det på en god måde, jeg var bare lidt uenig der ;)

Mht. honning, så er det ikke så meget honningen hønsene er vilde med, det er mere de der "dronetavler" som er fyldt med larver, de kaster sig over, undersøg det og du vil finde at "hønsene elsker dronetavler" jeg ved ikke om jeg skal komme med en udredning her, men jeg vil gerne hvis nogen er nysgerrige på det?

Mvh.
Majs <S

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #24 Dato: 27 August , 2008, 09:45 »
@ Majs Jeg vil da gerne "kloge" mig på emnet om droner. Det er han-pupper, der ikke skal "klække" da hannerne kun æder og befrugter, så de skal ikke overvintre.

Jeg bruger vandprøven for at blødgøre skallen, men som Ina påpeger vil  en kylling drukne hvis der er hul i ægget.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

helle skøtt

• Gæst
« Svar #25 Dato: 27 August , 2008, 10:22 »
Hej.
Jeg er også godt træt af den der vandprøve. For nylig prøvede jeg alle æg i rugemaskinen - alle sank - hvorefter jeg gik ud med æggene for at smide dem ud. Nu er jeg jo anderledes nysgerrig end Ina  ;) så jeg slog på ægget, som hvis jeg har kogt et æg. Og ud kom jo så en kylling. Levende - men nu døende...  :'(
Resten havde jo ligget nogle minutter i vandet på det tidspunkt, og det har sikkert fået nogle til at drukne. At der overlevede tre er jeg nærmest overrasket over.
Jeg er altså én af dem, der er så træt af vandprøven. Jeg vil gerne lade dem svømme for at hjælpe dem, men ikke længere for at se, om der er liv i.
Og til Dorte - to gange 87 km kan sagtens være den letteste løsning.  ;D Jeg hentede bristefærdige æg hos Ina to gange denne sommer - og at se det skifte, der sker med hønen, når der er unger under hende er fantastisk. Det ene øjeblik er hun døsig og åndsfraværende - det næste er hun årvågen, har lys i pæren og glød i øjnene.
Det er det hele værd.  ;)

Offline Majs

• Passiv bruger
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
« Svar #26 Dato: 27 August , 2008, 11:13 »
Når jeg tester med vandprøven ligger æggene højst 10-15 sekunder i vandet, jeg sikrer mig igen ved at prikke hul i resterende æg når hønen har forladt reden med kyllinger ;)

Mvh.
Majs :D

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 27 August , 2008, 11:55 »
Hvis ægget ikke er språet (kyllingen hakket hul) drukner de ikke. Porerne i skallen er udformet sådan at der kan udveksles luft ind/ud. Men vand trænger ikke ind i forbindelse med et kort 'bad'.

Jeg bruger ikke selv vandprøven. Jeg lyser hvis jeg er nysgerrig. Men som regel så passer det sig selv. Og et par dage efter klækning af de fleste (i rugemaskine) ryger resten af æggene ud.
Og når skrukken vælger at hendes del af børn er ankommet og forlader reden, så ryger resten af hendes æg også ud.

Ingen livreddende foranstaltninger her.
Hilsen Susanne

Offline Dorte Hee

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 28 August , 2008, 20:55 »
Har nu et par dage søgt daggamle kyllinger i nærheden, sat kollegaer (som selv har høns eller kender hønsefolk) i gang  ::) Og så i dag blev jeg gjort opmærksom på en annonce i DBA og har lige ringet til manden. Og han har en masse daggamle kyller - Australops og Lys Sussex - han havde taget dem ud af rugemaskinen i går aftes, så de er kun et par dage  :D
Desværre kunne jeg ikke hente dem her til aften, men hvis ellers damen stadig er skruk i morgen, så sætter vi kursen efter kyller når sønnikes fødselsdag er holdt  :D
Da jeg kom hjem i dag, virkede damen noget mere vågen, var ude, æde og snakkede, men gik kort tid ind på sit marmoræg  ::) igen så jeg håber hun stadig ligger og er "punkteret" i morgen, når nu chancen for et par Australops er inde for rækkevidde.
Så kryds venligst fingre for at projektet lykkedes  ;D
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #29 Dato: 28 August , 2008, 21:29 »
Dorte jeg krydse alle mine finger for at det lykkes for dig  :D