Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Så kom dog ud..  (Læst 6109 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dorte Hee

• Passiv bruger
Så kom dog ud..
« Dato: 22 August , 2008, 16:17 »
Nu vil jeg for gud ved hvilken gang (inden for de sidste par dage) tage kameraet under armen og gå op og se om der er kommet en kylling.
Min Orpington ligger på 2 æg, og nu har hun ligget i 24-25 dage, så nu må der godt ske noget!
For en times tid siden var der en meget fin tynd revne i skallen, og det opdagede jeg først efter at have haft det i vand, så håber ikke det betyder noget...
Men ku der komme noget godt og levende  :) ud af de æg inden jeg skal afsted på weekend, ville det jo være nr. 1  :D
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Majs

• Passiv bruger
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
Sv: Så kom dog ud..
« Svar #1 Dato: 22 August , 2008, 16:27 »
Ønsker dig held og lykke og god weekend :D

Mvh.
Majs :)
Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #2 Dato: 22 August , 2008, 16:30 »
Ja vi krydser finger for at der kommer nogle kyllinger, og god weekend  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Dorte Hee

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 23 August , 2008, 08:53 »
Øv første nitte - fandt her til morgen et knækket ildelugtende æg med brun substans i og et lille foster  :(
Tog vandprøven i går og det ene æg bevægede sig, så håber da det gir noget. Men hun har godt nok ligget længe...
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington

StaldTobo

• Gæst
« Svar #4 Dato: 23 August , 2008, 08:58 »
Krydser fingre for en levende lille kylle!

Offline Dorte Hee

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 24 August , 2008, 21:58 »
Og så blev det søndag og der er ikke sket en s... med det sidste æg, kan da helt blive i tvivl om der overhovedet er liv derinde...
Lagde det i lunken vand, men der var ingen bevægelse - men det behøver jo ikke betyde, at der ikke er liv.
Men begynder at miste troen på, at der overhovedet er noget  :(
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #6 Dato: 25 August , 2008, 07:55 »
Gad vide om det at du har behandlet mod kalkben, kan have gjort noget ved æggene, jeg tænker her vaseline på løbene, og de kommer jo tæt på æggene, ja jeg ved ikke om det kan have noget med det at gøre, men da vi lyste var der foster i æggene  ??? men ellers ved du jo hvor jeg bor  :D
Hilsen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 25 August , 2008, 19:31 »
Dorte, er der sket noget i reden?
Jeg krydser fingre for dig  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Dorte Hee

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 25 August , 2008, 20:25 »
Der er i skrivende stund ikke sket en s...  :(
Kig under "Æg og Kalkben" i Problemer og sygdomme. Måske ved du om vaseline på benene på en skruk kan lukke luftporrene i ægget og dermed gøre en ende på kyllingen??
Øv hvor er det træls hvis der er tilfældet  >:( Jeg ved heller ikke hvor meget lyst jeg har til at bryde skallen for at se hvad der er indeni...
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #9 Dato: 25 August , 2008, 20:41 »
Øv hvor er det ærgeligt, du havde sådan glædet dig, prøv om du kan skaffe nogle dag gamle kyllinger og lig under hende, når det er mørkt, så tror hun det er hendes egen  ;D
Hilsen

Offline Dorte Hee

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 25 August , 2008, 21:10 »
Hvor får jeg fat i nogle daggamle kyllinger???
Er der nogen i nærheden af Skanderborg, der har et par stykker i overskud???
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington

Offline Majs

• Passiv bruger
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
« Svar #11 Dato: 26 August , 2008, 06:59 »
Hej Dorte
Jeg krydser fingrer og håber det lykkes for dig <L

Mvh.
Majs <S
Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #12 Dato: 26 August , 2008, 11:27 »
Jeg er ked af at være lyselukker, men der kommer ikke noget levende ud af æg der er ruget på i 25 dage, eller mere.
giv hønen nye æg, eller forsøg at få hende på bedre tanker.

Jeg vil også gerne slå et slag for at vandprøven er værdiløs, og ofte misvisende og i værste fald drukner kyllerne.
Æget ligger i overfladen hvis lufftblæren er stor nok (ingen garanti for levende kylling)
Æget vipper i overfladen (levende kylling) men ingen garanti for at de der ligger stille ikke er i live.
og vis man overser revner eller huller, ja så drukner kyllingen.
Ud med vandprøven.

Jeg synes også man skal pille så lidt så muligt, selvom det er ulideligt spændende.

Det er en god ide at lyse æg på dag 12-15 der kan alle, også de helt uerfarne, se om der sker noget i ægene, og hvis man ikke har set i et æg før, så tag et nyt æg og lys i det, sådan ser et ubefrugtet æg også ud efter 12-15 dage. Ud med dem, så de ikke rådner og forurener reden.
Derefter kan man trygt stole på hønen til dag 24 der er hun nemlig gået af reden hvis kyllingerne er klækket på dag 21-22 og de sidste æg der ikke klækker, tja dem kan man jo høre om de pipper og tage dem ind under lampe, eller de der er tavse når man pikker på skalden, uden at blinke bære dem ud i skraldespanden. Jeg ville aldrig knække et æg for at se om kyllen var færdig halvfærdig eller bare død....
Så fingrene væk før og efter dag 12-15. og smid resterne ud når hønen er gået med kyllingerne, eller stadig ligger på dag 24-25.
Det kan godt være at hønen ikke er så klog, men vi kunne lære meget af hendes tålmodighed.

« Senest Redigeret: 26 August , 2008, 18:22 Fra ina.... »
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Majs

• Passiv bruger
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
« Svar #13 Dato: 26 August , 2008, 12:30 »
Jeg har brugt vandprøven og for mig fungerer den fint og har ikke været misvisende.
Det har åbenbart været et debatemne tidligere og det er såmen ikke for at rippe op i det igen, men man kan vel ikke bare sige den ikke virker når den virker for nogen.

Og jeg har også prikket hul i resterende æg når hønen er gået fra reden med kyllerne, for at konstatere at de var ubefrugtede og der ikke var en kylle der ikke kunne komme ud <W

Håber du får fat i nogle daggamle kyllinger eller nogle nye æg :) held og lykke ;)

Mvh.
Majs <S

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #14 Dato: 26 August , 2008, 13:08 »
Jeg har lært af bitter erfaring, jeg holder fingerne væk fra æggene, det eneste jeg gør er at lyse mine æg, og der fungere rigtig godt for mig.  :D
Hilsen