Jeg er ked af at være lyselukker, men der kommer ikke noget levende ud af æg der er ruget på i 25 dage, eller mere.
giv hønen nye æg, eller forsøg at få hende på bedre tanker.
Jeg vil også gerne slå et slag for at vandprøven er værdiløs, og ofte misvisende og i værste fald drukner kyllerne.
Æget ligger i overfladen hvis lufftblæren er stor nok (ingen garanti for levende kylling)
Æget vipper i overfladen (levende kylling) men ingen garanti for at de der ligger stille ikke er i live.
og vis man overser revner eller huller, ja så drukner kyllingen.
Ud med vandprøven.
Jeg synes også man skal pille så lidt så muligt, selvom det er ulideligt spændende.
Det er en god ide at lyse æg på dag 12-15 der kan alle, også de helt uerfarne, se om der sker noget i ægene, og hvis man ikke har set i et æg før, så tag et nyt æg og lys i det, sådan ser et ubefrugtet æg også ud efter 12-15 dage. Ud med dem, så de ikke rådner og forurener reden.
Derefter kan man trygt stole på hønen til dag 24 der er hun nemlig gået af reden hvis kyllingerne er klækket på dag 21-22 og de sidste æg der ikke klækker, tja dem kan man jo høre om de pipper og tage dem ind under lampe, eller de der er tavse når man pikker på skalden, uden at blinke bære dem ud i skraldespanden. Jeg ville aldrig knække et æg for at se om kyllen var færdig halvfærdig eller bare død....
Så fingrene væk før og efter dag 12-15. og smid resterne ud når hønen er gået med kyllingerne, eller stadig ligger på dag 24-25.
Det kan godt være at hønen ikke er så klog, men vi kunne lære meget af hendes tålmodighed.