Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Åh nej!  (Læst 7993 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SigneJohanneBonde

• Passiv bruger
Åh nej!
« Dato: 22 August , 2011, 14:26 »
Hej.
Mine høns har i ca 10 dage nu været syge med forkølelse altså nysen, øjenbetændelse, hosten og hakken og træthed. De spiser heller ikke så meget. 1 enkelt høne er død (hun havde diarre oveni, hvilket de andre ikke har). Når man så sidder og læser om sygdomme, kan jeg ikke rigtig se forskel på symtomerne på en alm forkølelse og så den frygtede fugleinfluenza!!??  <W
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Åh nej!
« Svar #1 Dato: 22 August , 2011, 16:02 »
Hvis dine høns var ramt af fugleinfluenza af den grimme slags, så var de ikke syge i 10 dage, men væk i løbet af et par dage,,,,,, syg en dag død næste  :o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 22 August , 2011, 16:40 »
Det var nok heller ikke gået upåagtet hen i medierne, hvis du havde fået fugleinfluenza i hønsegården. Oh ramaskrig, der næsten kunne få valgrygterne til at forstumme. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 22 August , 2011, 19:26 »
Jeg får dyrlæge imorgen, mest pga den voldsomme øjenbetændelse og ophævning i hovedet.
 Er der nogen, der ved noget om, hvad hun vil gøre? Tager hun prøver eller lytter på hønsene? Og hvad koster sådan en omgang? Det blir sikkert mega dyrt!! Jeg gav 800 kr først på året for behandling af coccidiose og det var kun for medicinen. Som ikke virkede oven i købet.....
Åh jeg håber de blir raske igen!!!! Har bare været SÅ hårdt ramt af sygdom det sidste års tid <W <W <W <W
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #4 Dato: 22 August , 2011, 19:55 »
Mon ikke, du skal regne med det samme? Virkede medicinen mod coccidiose ikke, skriver du? Hvad skete der dog???
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 22 August , 2011, 20:04 »
Spørg dyrlægen om du kan få en recept på Tylan vet. det er super til de der slemme forkølelser.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 22 August , 2011, 20:16 »
Jeg havde en høne(min smukke hvid/guldrandede wyandot) som døde i armene på mig nærmest, efter én dags sygdom bare. Hun havde voldsom diarre, som bare løb ud af hende. Jeg håbede, at det var en forgiftning, men efter et par dage begyndte de andre at hænge, og dyrlægen blev kontaktet. Hun mente bestemt, at det måtte være coccidiose og udskrev et middel. De syge blev dog ikke raske, men der var ikke flere der døde heldigvis. Men dyrlægen mente, at de sku ha endnu en omgang, da den voldsomme diarre blev ved og ved. Til sidst efter 1 månedes tid holdt diarren op, men jeg tror slet ikke det var coccidiose. Men hvad det var, ved jeg ikke. Jeg havede samme problem før jul, og der mente dyrlægen, at det var et udbrud af salmonella og udskrev penicillin. Der blev dog ikke taget prøver nogen af gangene og det var to forsk. dyrlæger. Imorgen kommer så en helt tredje(!!!) dyrlæge, da hun sagde, at de ikke måtte udskrive penicillin uden at se flokken... Arh men jeg kan snart ikke holde styr på de dyrlæger mere.

Offline mutti

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 22 August , 2011, 21:01 »
mine har lige haft noget lignende.Jeg mistede en 5-6 stykker på den konto.
Min dyrlæge kaldte det en slags turberkulose.
Jeg fik noget gult pulver som skulle hældes i deres vand 3-5 dage.
Det var rigtigt effektivt og nu er alle mine heldigvis friske og raske igen
Helle Signe Jacobsen

<P
34 Isa Waren
1.10 dværg opington
7 dværg wyandotter
2 dværg kochin
1 Børge hest og 1 Gaffemis
2

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #8 Dato: 22 August , 2011, 21:04 »
@Signe, da det er dig der betaler mener jeg du skal bede dyrlægen om at finde ud af hvad dine høns fejler og ikke nøjes med at gætte.
Der kan tages en lille prøve på en vatpind ved øjnene og laves en undersøgelse af det, og det burde dyrlægen kunne gøre i sin egen praksis..
De skal da gerne komme sig i en fart og det kræver jo den rigtige behandling.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #9 Dato: 22 August , 2011, 21:07 »
Vi har haft rigtig god effekt at Esbetre mod coccidiose som vi havde for et par år siden. Kun de fire dyr, der havde blod i afføringen, døde. De andre var slatne men blev "tvangsvandet" med medicinopløsningen - og overlevede. De dør af væskemangel pga diarreen. Det er enormt vigtigt at få væske og salte i dem.
Forkølelse har vores aldrig haft (22 år med høns) trods utæt hønsehus - så det kan jeg ikke råde om. Men der bør vel tages prøver, hvis ikke kuren hjælper på et par dage.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #10 Dato: 22 August , 2011, 21:13 »
Du har ikke fugtig underlag vel? Mine får nemlig den tur hvis de vælter sit vand og der så bliver fugtig inde i deres hønsehus uden jeg lige opdager det med det samme.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 22 August , 2011, 21:27 »
Kunne det være e-coli bakterie infektion? Der er jo bøvl med drikkevandet på Fyn og Langeland pt  ???
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 22 August , 2011, 21:53 »
Jeg har aldrig set blod i afføringen hos mine høns, med undtagelse af min brakel, der "skød" tarmen ud, og måtte aflives. Ellers aldrig faktisk. Og ja dyrlægen bør tage prøver i stedet for at gætte. Og det er jo altid: "Jaaa vi ved jo ikke så meget om høns," ligemeget hvem, man kontakter. Det er møg irriterende. Burde de ikke vide ligeså meget om høns som om køer og grise?

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 22 August , 2011, 21:56 »
De har tørt underlag, så det kan ikke være det.
Og så er de forresten stoppet med æglægning her de sidste par dage ???

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 22 August , 2011, 22:05 »
Mon ikke du kan finde en anden dyrlæge?
Da jeg fik geder i foråret fandt jeg ud af at min sædvanlige dyrlæge ikke kunne klare "sådan nogle dyr" (som de sagde)  :( så skrev jeg mails til alle dyrlæger indenfor rimelig afstand, indtil jeg fandt en der havde forstand på "sådan nogle dyr".
De har heldigvis også en derude der er "ekspert" i hønsesygdomme.  :D
Det kan godt betale sig at spørge sig for inden man får brug for dem. :)
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe