Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan en moskus and svede gennem næsen?  (Læst 5695 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline brittbritt

• Passiv bruger
Kan en moskus and svede gennem næsen?
« Dato: 15 August , 2011, 22:43 »
Hej alle.

Jeg passer en moskus ælling, ind til den er voksen hvor den vil blive sat ud i en privat, lukket sø.

Den blev fundet i en efterladt rede hvor den lå blandt 4 døde ællinger. Det er mine forældres nabo der har søen og efter at have givet ællingen varme og tvangsfodret den i 2 dage, blev den frisk og jeg fik den med hjem.

Den bor i stuen i en stor kasse og kommer ud i haven flere gange om dagen sammen med mig. Den har et svømmebasin den bader i nogle gange om dagen.

Et par gange om dagen tager jeg et håndklæde om den og så kommer den op i sofaen og putter og bliver aet fra panden og ned af nakken (så slapper den helt af :) )

Men efter et stykke tid begynder næsen at løbe og det er som om den får det for varmt. Er det normalt at de sveder ud af næsen?

Den er 6 uger gammel og det er blevet værre nu hvor den har fået fjer på undersiden.

Uden for er der ingen ting, der kan vi sider og putte i lang tid. Så lukker den øjnene og smasker.

Håber i hvertfald at det bare er som den sveder for den nyser ikke. Kun når den bader for at rense næsebordene.

Hilsen Anna

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kan en moskus and svede gennem næsen?
« Svar #1 Dato: 16 August , 2011, 21:12 »
Velkommen på forum, Anna :D
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med svar, for jeg her ikke særlig meget forstand på ænder, men det er der heldigvis andre her, der har.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 16 August , 2011, 21:25 »
...også velkomme fra mig.

Jeg ved heller ikke ret meget om ænder, men jeg synes, at din formodning lyder meget sansynlig med de iagttagelse, du har gjort med den lille  ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 16 August , 2011, 22:02 »
nåhh en kæleand  *p
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline brittbritt

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 17 August , 2011, 21:05 »
Hov ej det er da sat forkert ind.

Så ikke jeg havde sat det ind under høns. Men jah en rigtig kæle and, så heldig er jeg :)

Smider lige indlæget ind under ænder

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 17 August , 2011, 21:09 »
Jeg flytter lige din tråd, så vi undgår dobbelt-tråde.
Marianne - admin.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #6 Dato: 18 August , 2011, 08:30 »
Min gås Keld gjorde noget lignende sidste sommer, da han var lille. Han kunne ligge og hygge sig og kvidre muntert, men rejste sig så pludselig med et piv og begyndte at trække vejret højlydt med åbent næb. Det var helt klart, fordi han havde det for varmt. Han dryppede også fra næbbet. Når han fik koldt vand at snaske i eller stå i, holdt han op med at gispe og dryppe.

Jeg tror, at gæslinger - og åbenbart også ællinger - har sværere ved at regulere varmen end de voksne. De overopheder lynhurtigt.

Keld sov i min seng om natten, og han pev og var ked, hvis han blev placeret på det køligere gulv. Jeg lagde ham derfor på et opklippet køleelement til vinflasker, direkte fra fryseren, når han skulle sove. Det hjalp faktisk bedre end vandet (og var noget nemmere at administrere i sengen!). Man kunne næsten høre det sagde "fzzzzzzz", når han plantede sine store, varme fødder på køleelementet, og så begyndte han at kvidre igen.

Du skriver, at du pakker et håndklæde omkring din ælling. Måske vil det hjælpe, hvis du nøjes med at have håndklædet under den? Keld havde ble på, så jeg havde ikke behov for håndklæder. Hvis den stadig får det for varmt, kan du måske lægge en pose frosne ærter eller lignende under håndklædet først, så ællingen ikke får det så varmt.

Her er en lille video af Keld på køleelement: http://youtu.be/aseptQZar_w
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #7 Dato: 18 August , 2011, 15:51 »
Altså den Keld  *p
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Gitte Langkniv

• Passiv bruger
  • - ønsker mig flere timer i døgnet
« Svar #8 Dato: 18 August , 2011, 23:02 »
Kom lige til at se lidt flere youtube'r af Keld  ;D

Det tomme kar, som Keld kigger på...hvad er det for et kar? Størrelsen ser perfekt ud!!
Bedste hilsener
Gitte Langkniv
med katte, gæs og ænder

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #9 Dato: 18 August , 2011, 23:53 »
Kom lige til at se lidt flere youtube'r af Keld  ;D

Det tomme kar, som Keld kigger på...hvad er det for et kar? Størrelsen ser perfekt ud!!

Ja, Keld er lidt af en filmstjerne, hehe! Karret er Kelds fine spabad af glasfiber - som på det tidspunkt lige var blevet installeret i sit hul - og som han ikke har brugt siden det tidlige forår... >:(

Han drikker stadig af det og er også faldet i et par gange, men så han pisker ud med en fart, som var der en haj efter ham. Da isen lige var smeltet, lå han og svømmede rundt i timevis hver dag. Min teori er, at han er blevet bange for nogle trådalger, der dukkede op, men som forlængst er væk. Der skal ikke meget til at skræmme ham, og han husker som en elefant.

Jeg troede, han ville komme over sin frygt her i løbet af sommeren, men nej. Størrelsen er perfekt, 2x2 m. og 60 cm. i dybden. Og det var et hestearbejde at grave det ned og få det i vater. Jeg går nu og ruger over en plan for at få ham i igen. Jeg vil installere en form for rampe, som går oppe fra græsset og ikke ret langt ned i vandet. Så bliver det mere som en strandbred, og så vil han forhåbentlig begynde at soppe og senere svømme igen. Men jeg er endnu ikke helt sikker på, hvad jeg skal konstruere rampen af.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline brittbritt

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 19 August , 2011, 09:50 »
 Hej igen :)

Nå men det er da godt at vide at det er normalt. Jeg plejer også at smide Ælling i en balje med lidt vand når han får det varmt. Jeg har ikke håndklædet svøbt helt om ham, men han sider på det og så er det smækket op om hans numse. Vi har været ude for et "raket" uheld ud over sofaen :(

Jeg ville sådan ønske at jeg kunne beholde ham. Så ville jeg også have købt en ble til ham, og selvfølgelig en ven/inde til ham.

Jeg er sikker på han er en han. Kan har kæmpe store fødder og han har hvæst nogle gange når han er blevet bange.

Jeg er vokset op med moskusænder. Jeg gjorde alle ællingerne tamme som hvert forår var i søen bag mine forældre. Og hver efterår forsvandt de alle sammen :(
Dog fik ejeren så ondt af mig at der var 3 som jeg fik lov til at beholde i 4 år. Det var nogle dejlige år og hver dag var jeg over ved søen med skåle proppet med orm, biller og snegle jeg havde gravet op til mine ænder :) Nu er det ved at være 10-12 år siden så det er SÅ dejligt at have muligheden for at have Ælling.

Jeg har ham 5 uger endnu, så er han 3 måneder og det er på tide at han kommer tilbage til søen. Han får lov til at få et langt lykkeligt liv og jeg kan komme og besøge ham når jeg vil. Jeg håber han vil blive ved med at være tam, og kunne genkende mig :)