Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Brug for hjælp vedr. skrukhøne  (Læst 16600 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Indianer

• Gæst
Brug for hjælp vedr. skrukhøne
« Dato: 19 August , 2008, 13:22 »
Hej.
Står med en skrukhøne, som jeg fandt i haven under nogle brændenælder, liggende på ca. 15 æg.
Det var den 25.07 at jeg fandt den, dvs for 24 dage siden..
For ca. 14 dage siden, flyttede jeg høne, rede og æg over i en kattetransporter og ind i hønsehuset.
(Så var den skånet for ræve, katte og dårligt vejr..)
Den har gladeligt ligget på reden siden, meeen.. nu er den jo gået over tid, so to speak, og jeg ved ikke hvad jeg skal mene eller gøre..
Vil rigtig gerne unde den kyllinger, så har ikke lyst til bare at smide æggene ud, men den kan jo heller ikke blive ved med at ligge, hvis den ligger på rådne æg..
Slog dog et æg ud i en rist ved vejen, men nåede ikke at se kyllingen, kunne bare høre plompet og se at der var frisk blod i skallen...
Suk og hjælp... :(
Har ingen lysningsapparat..
Håber på svar hurtigst muligt.. ???
Vh. :)

Offline Majs

• Passiv bruger
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
Sv: Brug for hjælp vedr. skrukhøne
« Svar #1 Dato: 19 August , 2008, 13:32 »
Da min skrukhøne gik af reden med 4 kyllinger var der stadig 4 æg tilbage i reden, for at være helt sikker på at der ikke var liv i dem, kradsede jeg forsigtigt hul med en kniv og kunne konstatere at de ikke var befrugtede.
Den første gang hun lå på æg gik der 25 dage, så måske gi et par dage mere.
Hvis der ikke er liv kan du jo prøve at skaffe nogle daggamle kyllinger og lægge under hende.

Håber det lykkes for dig, held og lykke...

Mvh.
Majs :)
Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 19 August , 2008, 14:27 »
Når du er så langt i forløbet, skulle du jo kunne tjekke dem ved at lægge æggene i håndlunt vand, så skulle du kunne se om æggene bevæger sig.
Jeg er selv novice, men det er hvad jeg har fået forklaret, man skulle kunne fra 19. dagen.
Held og lykke!
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #3 Dato: 19 August , 2008, 16:29 »
Hvis der ikke kommer kyllinger :'( og du gerne vil have fat i nogle daggamle til hende, så har jeg æg, der klækker på fredag.

Du kan købe nogle af disse kyllinger, hvis du er interesseret. Det er 22stk ½ stor kochin og for aller første gang  ;D 12stk ren stor silke rød/gul. 30kr pr. stk. eller 4stk for 100,-
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #4 Dato: 19 August , 2008, 17:28 »
Indianer
Hvis du forsigtig tager et æg op til dit øre  ::) så ville du kunne høre at den rumler rundt eller pikker indefra ægget.
Da det ikke er sikkert at alle er befrugtet og de er jo nok lagt over flere dage,derfor ville jeg  ::) (altså hvis jeg var dig lige nu ;)) vente og se om der ikke kom en kylle eller to i løbet af de næste dage. At hun har lagt i 24 dage er ingen problem hverken for hønen eller at der måske er dårlige imellem.
Det der nok vil ske er, at hvis der kommer kyller så vil hønen nok ikke vente til alle æggene er klækkede så de sidst lagte ikke når ud af ægget før hun går af reden med de første
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 19 August , 2008, 18:47 »
Du kan sagtens lyse æggene med en kraftig lommelygte. Vent til det er mørkt, lys æggene "nedefra" og skærm af, sådan at al lyset bliver koncentreret på ægget og i ægget.

Pøj-pøj  :)
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #6 Dato: 19 August , 2008, 19:18 »
Du kan også tage et stykke pap og lave et rundt hul i.

Hullet skal have en størrelse, så ægget kan gå ca 5-10mm derned.

Så lyser du under pappet (kan f.eks. bare være en alm. fatning med en ganske alm. pære) og kikker over pappet, helst et nogenlunde mørkt sted.

Den metode brugte jeg selv før jeg fik en "rigtig" lyser.

Håber beskrivelsen er til at forstå, for andre endmig selv?? ;D
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Liv

• Bruger
« Svar #7 Dato: 19 August , 2008, 21:00 »
Jeg lyser bare med lygten i min mobil, det er to små diode-lignende pære der sidder i lygten, men de lyser rigtigt kraftigt og fordi lygten kun er ca 1x0,5 cm, så behøver jeg ikke dække ægget af når jeg lyser. Jeg kan ikke oplyse næsten klække-parate æg, men jeg kan se om der er liv i æggene op til 16-17 dage inde i forløbet. Så på den måde kan ubefrugtede og døde æg/kyllinger sorteres fra.
Venlig hilsen
Liv

helle skøtt

• Gæst
« Svar #8 Dato: 19 August , 2008, 21:46 »
Aj, hvor jeg kender det.
Prøvede at lyse forleden, og der var bare mørkt i æggene. Så puttede jeg dem i vand, og de plumpede alle sammen ned på bunden. Altså intet liv - kun råddenskab.
Knækkede et æg - aj, det var en kylling - sorry, sorry.
Er der ikke en eller anden, der en dag holder et 'vi lyser æg og træner vandprøven'-kursus, som man kan melde sig til...?
Jeg erkender blankt, at min rugekasse lige nu lugter 'specielt', som min mand siger - men hvad skal jeg gøre - jeg hader at slå levende kyllinger ud af ægget, fordi jeg tror, de er døde. Så nu ligger de sorte æg igen i maskinen.... (Kaos opstod, da vi havde feriepasser på. To skukker fik pludselig tilført friske forsyninger af æg dagligt i næsten 14 dage - suk). Jeg ved, der er et dårligt æg - jeg kan bare ikke finde det.
MEN - jeg har lavet en lyser af en plastik-dåse, der tidligere har været fiskefoder i - sådan en lille 1 kg dåse. Den har jeg boret et hul i, som jeg har proppet en stump metalrør i. Dåsen har jeg herefter pakket ind i sort stof.
Den holder jeg hen foran en gammel arkitektlampe i metal - og vupti kan lyset kun komme ud gennem metalrøret. .. Jeg har én gang set en 'ægte' æglyser, og jeg synes ikke forskellen er stor...
Endelig vil jeg sige, at jeg nu tre gange har hentet klække-parate æg, og det har været en stor fornøjelse for både mig og hønen, at hun har fået æg, der klækker et døgn eller to efter. De behøver altså ikke være daggamle for at blive flyttet...
god fornøjelse

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 20 August , 2008, 11:25 »
Helle kan du ikke snuse dig frem - mine skrukker plejer (de to gange jeg har prøvet det ;) ) selv at skubbe æggene ud af reden...

helle skøtt

• Gæst
« Svar #10 Dato: 20 August , 2008, 18:18 »
Helle kan du ikke snuse dig frem - mine skrukker plejer (de to gange jeg har prøvet det ;) ) selv at skubbe æggene ud af reden...
;D jo, det lyder som en fin idé, jeg skal bare finde en skruk, der gider ligge i rugemaskinen  ;D ;D
Spøg tilside - jeg har aldrig oplevet, i hvert fald ikke registreret, at det var derfor evt. æg røg ud over redekanten. Her tror jeg mest det sker, fordi damerne er nogle klumpedumper ind imellem...
Er det normalt kendt, at de gør det?
Tror jeg fik skovlen under det skyldige æg her til formiddag... ::)

Indianer

• Gæst
« Svar #11 Dato: 22 August , 2008, 22:44 »
Opdatering:
Jeg hentede idag 5 æg som allerede så småt var begyndt at klægge. (Tak søs)  :)
Så tog jeg de ææg ud, som var under hønen og lagde de andre æg ind.
Men bryder mig ikke om, at smide æggene direkte i kontaineren, så puttede dem én af gangen i en frysepose, slog knude på posen og hul på ægget. De første tre eksploderede med sort vand. Så de har ikke været befrugtede. Men så var der skisme en kylling i det fjerde!  :(
Den var helt færdigudviklet, men manglede nok en 4 dage endnu til at åbne øjnene helt og kunne stå på sine ben osv.. Øv hvor var jeg ked af det. Den lå og spjættede lidt, så mig ind efter kødøksen.... :'(
Ja, det er jeg altså ikke god til.
Så de sidste 4 æg, kom altså tilbage under mutter høne.
Nu ved jeg bare ikke, hvad jeg skal gøre, hvis hun går af reden i morgen pga. de nye kyllinger...
Sikke en redelighed. ::)
Men det gode er dog; at hun puster sig vældigt op i sin rede og det pipper lystigt under hende.  ;D

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #12 Dato: 23 August , 2008, 08:13 »
Det bliver spændende at se hvad hun gemmer på, jeg håber da også at du får noget ud af de æg du lagde ind igen.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #13 Dato: 24 August , 2008, 12:24 »
Er meget spændt på at høre, om vores flytning af æg er lykkedes 100%?

Har du mon fået lov, at kikke under hønemor??
Søs, Tisted, 9510 Arden

Lee

• Gæst
« Svar #14 Dato: 24 August , 2008, 19:48 »
Hej Indianer
Jeg synes du skulle, som tidligere foreslået, tage en balje med håndlunt vand, sætte den på et fladt underlag, når vandet er blevet stille lægger, du forsigtigt æggene i. Du vil slet ikke være i tvivl, hvis der kun er 4 dage til ægget bliver klækket ;) for det kan slet ikke ligge stille i vandet, nogle gange kan man endda høre lidt forsigtig pippen fra ægget. Det kunne ihvertfald være en mulighed, istedet for at slå næsten færdige kyllinger ud af ægget :-\ øv altså
hilsner,
Lee