Aj, hvor jeg kender det.
Prøvede at lyse forleden, og der var bare mørkt i æggene. Så puttede jeg dem i vand, og de plumpede alle sammen ned på bunden. Altså intet liv - kun råddenskab.
Knækkede et æg - aj, det var en kylling - sorry, sorry.
Er der ikke en eller anden, der en dag holder et 'vi lyser æg og træner vandprøven'-kursus, som man kan melde sig til...?
Jeg erkender blankt, at min rugekasse lige nu lugter 'specielt', som min mand siger - men hvad skal jeg gøre - jeg hader at slå levende kyllinger ud af ægget, fordi jeg tror, de er døde. Så nu ligger de sorte æg igen i maskinen.... (Kaos opstod, da vi havde feriepasser på. To skukker fik pludselig tilført friske forsyninger af æg dagligt i næsten 14 dage - suk). Jeg ved, der er et dårligt æg - jeg kan bare ikke finde det.
MEN - jeg har lavet en lyser af en plastik-dåse, der tidligere har været fiskefoder i - sådan en lille 1 kg dåse. Den har jeg boret et hul i, som jeg har proppet en stump metalrør i. Dåsen har jeg herefter pakket ind i sort stof.
Den holder jeg hen foran en gammel arkitektlampe i metal - og vupti kan lyset kun komme ud gennem metalrøret. .. Jeg har én gang set en 'ægte' æglyser, og jeg synes ikke forskellen er stor...
Endelig vil jeg sige, at jeg nu tre gange har hentet klække-parate æg, og det har været en stor fornøjelse for både mig og hønen, at hun har fået æg, der klækker et døgn eller to efter. De behøver altså ikke være daggamle for at blive flyttet...
god fornøjelse