Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dværghøns vs. vagtler  (Læst 10787 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Freya

• Passiv bruger
Dværghøns vs. vagtler
« Dato: 08 August , 2011, 21:40 »
Hej  :-)

Jeg overvejer at få vagtler og håber i den forbindelse, at I vil være behjælpelige med afklaring af et par spørgsmål.  :-)  

Først og fremmest er jeg lidt i tvivl, om jeg skal vælge dværghøns eller vagtler. Jeg har en mindre have, hvor der ikke er plads til en stor hønsegård. Derfor har jeg overvejet, om man måske kunne holde dem i et kaninbur lignende dette: http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/kaninbur_udendoers/outback/226575 – evt. kunne man kombinere den med en løbegård som denne: http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/loebegaarde/trae/186885.

Grunden til at jeg vil holde høns/vagtler er primært, at jeg gerne vil have lidt liv i haven samtigt med, at man kan nyde de æg, der måtte komme og få lidt mere ud af salat, tomater osv., man ikke selv får spist. Det er derfor rimeligt vigtigt, at det er en type, der lægger mange æg og gerne store  :-)
Samtigt må der heller ikke være for meget støj fra dyrene, da jeg bor i et rækkehus med en lidt sart nabo på den ene side  ;-)

Jeg ved, at der findes en type vagtel, der hedder Jumbo – ville den kunne opfylde mit behov eller er der en anden type, I vil anbefale (det må selvfølgelig gerne være en type, der er til at få fat på uden at skulle være hele landet rundt)?  

Ville vagtler/dværghøns kunne gå i et kaninbur som ovenstående hele året rundt eller skal de helst indenfor? :-)

Glæder mig til at høre fra jer  :-)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Dværghøns vs. vagtler
« Svar #1 Dato: 08 August , 2011, 21:57 »
Jeg ville ikke holde høns i sådan et bur. De får træk og det er alt for lille. Et lille legehus vil være bedre. Det kan du nemt indrette så det passer til høns. Hvis du Laver en meget lille hønsegård rundt om kan du til gengæld lukke hønsene ud i haven når du er hjemme. Der findes racer der ikke skraber så meget. F.eks dem med fjer på fødderne. Jeg vil tro de samme problemer gælder for vagtler. Men de vil sikkert flyve væk hvis du prøver at lukke dem ud. Der findes også færdig-løsninger til høns. De er også meget små og producenterne overdriver noget, når de skriver hvor mange dyr der kan være i dem, men et par dværghøns eller 3 kan de nok godt indeholde.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 08 August , 2011, 22:00 »
Velkommen på forum, Gitte :D
Jeg vil anbefale, at du får nogle rolige dværghøns. Dværg wyandotter er kendt for at de ikke kræver særlig meget plads, de lægger også pænt store æg. Jeg vil dog mene, at du skal have lidt mere plads til dem.
Hønsene ville kunne gå ude året rundt, og mon ikke du ville få lyst til at lade dem komme ud i haven, når du er hjemme, for det er nok noget af det mest hyggelige, man kan tænke sig.
Du kan ikke holde vagtler i den type bur.
Nå, du var hurtigst, Henriette. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Freya

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 08 August , 2011, 23:01 »
Hej :-)

- og tak for jeres svar og velkomsthilsen  :-)

Hvis man nu fx. vælger et bur lignende dette:

http://www.sb-trade.dk/shop/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=157&category_id=42&option=com_virtuemart&Itemid=1

Hvor mange høns kan man så have, hvis man vælger dværghøns? Er det synd fx. kun at have to? :-)

Jeg forstår ikke helt, hvorfor de får træk i det andet bur, jeg foreslog, hvis de ikke gør det i det ovenstående, der er specielet til høns?  :-)

Jeg har hørt, at Silkehøns ikke kan flyve og derfor nemt kan gå i en have som min, hvor hækken er min. 100 cm højt - passer det?  :-)

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #4 Dato: 08 August , 2011, 23:14 »
Netop sådan et hus jeg mente. De har et lukket hus de kan gå ind og sove i. Derfor får de ikke træk. Og desuden er der plads til en pind de kan sidde på. I kaninburet er der trådnet for forsiden. Jeg ville købe 3 høns. De er flokdyr, og hvis en af dem dør står der en meget ensom og forvirret høne tilbage. Så er det nemmere at supplere op med en enkelt ny. Silker kan ikke flyve, for deres fjer "hænger ikke sammen". Men der er nu masser af andre høns der heller ikke letter synderligt gerne. Og de er ret stedfaste. Jeg har en stor have hvor der ikke er andet end almindeligt enradet el-hegn rundt om, og alligevel bliver de nogenlunde på matriklen, og de finder altid hjem om aftenen. Held og lykke med hyggeprojektet.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 09 August , 2011, 10:23 »
Jeg har dværg maran i to farver og også dværg wyandotter, min have er hegnet med trådnet, der nogle steder kun er 45 cm højt, de højeste steder er det 90 cm. Mine høns flyver ikke over; de kunne sagtens, hvis de ville, og det kan da godt være, at det ville ske i en stress-situation, hvis f.eks. der kom et rovdyr, og de flygtede.
Hvis dit hegn har en fast kant foroven, vil hønsene gerne flyve op og sætte sig, og så kan det nemt ske, at de hopper ned på den anden side, hvis det er hæk, kan du bare sætte lidt tråd forneden, det vil også hurtigt blive skjult i hækken, så det ikke ser grimt ud.
Jeg mener som Henriette, at du skal have minimum tre høner, og her vil jeg ikke anbefale silker, fordi du skriver, at du vil have hønsene for æggenes skyld. Silker er berømte (berygtede) for, at de gerne vil skrukke næsten hele tiden, og så kommer der jo ingen æg.
Dværg wyandotter lægger pæne, relativt store æg med store blommer, de har også en vis skrukkelyst, men slet ikke på niveau med silkerne. Dværg maran lægger også pæne, store, ret mørke æg, og de skrukker ikke meget, de er også nemme at afskrukke hvis nødvendigt.
Både silker, wyandotter og maraner er rare og tillidsfulde høns, der nemt bliver helt tamme.
Prøv at gå ind i vores racebeskrivelser i vores leksikon her på siden, og læs lidt om racerne, gå evt. på biblioteket og lån nogle bøger og læs der.
Held og lykke med din beslutning. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline steffenverlin

• Passiv bruger
  • En plakat en af mine venner selv har designet.
« Svar #6 Dato: 09 August , 2011, 11:40 »
Jeg vil anbefale dig at få vagtler i stedet for høns :D

Da jeg elsker vagtler  /o
De ville elske det sidste bur + løbegård du lagde ind .
Kinesisk vagtel 0.1
Japansk vagtel 1.3
Agerhøns 0,0,10

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 09 August , 2011, 13:15 »
De ville elske det sidste bur + løbegård du lagde ind .
Men de kan ikke overleve i det om vinteren, hvor de skal have det tørt, specielt i bunden af volieren.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Freya

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 09 August , 2011, 15:02 »
Tak for jeres mange svar - det er en stor hjælp  :)
Jeg har besluttet mig for, at det bliver høns - så nu mangler jeg bare at finde ud af, hvilken race og hvor man kan få dem  :)

Jeg har nu læst lidt om de forskellige racer og der er ingen, der foreslår mig en race som Dværg Orpington - er der en grund til dette?  :)

Vil en lille hønsegård som denne være ok, hvis de også fik lov at løbe i haven om dagen, der er indrettet med fliser og flis (4x6 meter ca.): http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/loebegaarde/226576

Min have en indhegnet med en hæk, der er lukket forneden med tråd, så de kan ikke komme ud den vej. Så håber jeg bare, at de ikke smutter over hækken, hvis de pludseligt bliver forskrækkede  :)

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #9 Dato: 09 August , 2011, 15:11 »
Dværgorpingtoner vil være fine. Faktisk de fleste dværge af "tung" race. Faverolles, orpington, brahma, sussex, barnevelder, plymo´er og wyandotter m.m.
1 Dansk Landhøne. Stor.

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 09 August , 2011, 19:01 »
Jeg er enig i at alle dværge af tunge racer vil være dejlige, og nemme at gøre tamme hvis du ofre tid på dem, med at gøre dem håndtamme.
Jeg vil dog anbefale dig at vælge det hus der er bygget til hønsehus. det sidste hus du linker til er et kaninhus og det bliver mere besværligt for dig at få fat i æg i rederne, ligesom jeg mener at "hønsegården " er meget lille.
Jeg har selv fem dværg faverolles, de er skønne og de fem giver næsten hver dag fire æg.
Venlig hilsen
Eva

Offline Freya

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 10 August , 2011, 13:08 »
Endnu engang tak for jeres svar - det er super dejligt  :)

Jeg kom til at tænke på sådan noget som en sovepind i et hønsehus - er det nødvendigt?
Jeg har tit set og hørt, at høns sover i en lille "bunke" på gulvet af hønsehuset og slet ikke bruger pinden, selvom de har den til rådighed  :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 10 August , 2011, 13:40 »
Fordelen ved sovepinden er, at man nemt kan fjerne hønseklatterne, som ligger i fine rækker under pinden. Desuden bliver deres fjerdragt ikke svinet til.
Alle mine høns sover på pind.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Freya

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 10 August , 2011, 13:48 »
Det giver jo god mening  :)  Hvor højt skal pinden sidde og hvor lang skal den være pr. dværghøne? Er der en speciel måde, den skal være udformet på m.h.t. form og tykkelse?  :)

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 10 August , 2011, 14:28 »
Nu kan jeg godt se, at du HAR besluttet dig for høns - det ville jeg også klart anbefale dig.. Jeg har selv begge dele - vagtlerne i drivhus og fritgående høns i haven. Jeg har blandt andet dværg wyandotter, dejlige, rolige, spiser ikke ret meget og lægger fine æg. Jeg har et 1,5 m højt hegn om hønsegården - det gider min ene dværghøne ikke at finde sig i, så den flyer over. Til gengæld flyver den aldrig fra haven, selvom hækken nogle steder kun er ca 1,20 m og et sted kun tråd på 90 cm. I haven/hønsegården føler de sig trygge og stikker ikke sådan af.

Pind i huset? Ja!!! Det er helt rigtigt, at nogle sover i en bunke på gulvet - det er primært kyllinger eller høns, der ikke har lært andet. Selv mine kæmpe store hvide slagte/industrikyllinger, der nærmer sig de 5 kg, flyver på pind om aftenen. Denne giver dem tryghed for den slemme ræv, der jo går på jorden  ;D Og de har lært det af dværghønen!

Der findes flere steder her på siden med racebeskrivelser/hønsehus beskrivelser og løsninger mht pinde osv, men jeg har fået rigtig meget ud af at låne på biblioteket - prøv dér, så får du også billeder af det hele  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling