Jeg har dværg maran i to farver og også dværg wyandotter, min have er hegnet med trådnet, der nogle steder kun er 45 cm højt, de højeste steder er det 90 cm. Mine høns flyver ikke over; de kunne sagtens, hvis de ville, og det kan da godt være, at det ville ske i en stress-situation, hvis f.eks. der kom et rovdyr, og de flygtede.
Hvis dit hegn har en fast kant foroven, vil hønsene gerne flyve op og sætte sig, og så kan det nemt ske, at de hopper ned på den anden side, hvis det er hæk, kan du bare sætte lidt tråd forneden, det vil også hurtigt blive skjult i hækken, så det ikke ser grimt ud.
Jeg mener som Henriette, at du skal have minimum tre høner, og her vil jeg ikke anbefale silker, fordi du skriver, at du vil have hønsene for æggenes skyld. Silker er berømte (berygtede) for, at de gerne vil skrukke næsten hele tiden, og så kommer der jo ingen æg.
Dværg wyandotter lægger pæne, relativt store æg med store blommer, de har også en vis skrukkelyst, men slet ikke på niveau med silkerne. Dværg maran lægger også pæne, store, ret mørke æg, og de skrukker ikke meget, de er også nemme at afskrukke hvis nødvendigt.
Både silker, wyandotter og maraner er rare og tillidsfulde høns, der nemt bliver helt tamme.
Prøv at gå ind i vores racebeskrivelser i vores leksikon her på siden, og læs lidt om racerne, gå evt. på biblioteket og lån nogle bøger og læs der.
Held og lykke med din beslutning.