Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Strips tips  (Læst 955 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
Strips tips
« Dato: 17 August , 2008, 09:46 »
I min hønsegård har det lige været 'strips-tid'  ;D

I Harald Nyborg købte jeg for nogle år siden en pakke med 6 forskellige farvede strips.

Hvert år får mine store kyllinger disse på, så jeg kan kende forskel på dem.

Et år fik alle de hanekyllinger der skulle slagtes et sort et på. Så var det let at tage dem ud om morgenen til øksen, for jeg skulle kun kigge på deres ben (og ikke se dem i øjnene), og haps ud under øksen.

Ellers giver jeg de forskellige høner de gule, røde og hvide strips på. Så kan jeg kende forskel på dem og se hvordan de udvikler sig. De to hanekyllinger jeg skal have valgt i mellem i år, har blå og grøn på.

Det gør det let at skelne ens høns fra hinanden, og de får på en måde også mere personlighed.....

Man kan f.eks lettere se hierakiet i flokken - den blå får altid først og har magten over den grønne. Den gule spiser altid sidst osv.

Man kan også købe de gammeldags hønseringe hos Amerika, men strips er lette at bruge (man skal blot huske ikke at sætte dem for stramt på de dyr der stadig vokser).

Er der andre der mærker deres høns på andre måder?? <S <S <S <S
« Senest Redigeret: 17 August , 2008, 11:45 Fra Hanne Lottrup »

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: Strips tips
« Svar #1 Dato: 17 August , 2008, 11:56 »
Jeg har brugt hønseringe på samme måde for at kende dem jeg selv ville beholde og dem der var til salg så man ikke får solgt nogen forkerte dyr i farten  :(
Men ellers er det jo netop en af fordelene ved de Skånske Blomster høns. De ser ikke ens ud  ;D
Ligeledes har jeg også før givet alle hanekyllingerne 1 farve og hønerne en anden.
Det er også lidt sjovt at se om det køn man gættede på, da de kun var et par uger gamle, nu også passede.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Strips tips
« Svar #2 Dato: 17 August , 2008, 16:47 »
jeg bruger strips på de gode mødre, så jeg til næste år kan se hvem der kan finde ud af at være mor, og hvem der er et fjols, fjolserne får ingen kyllinger.
Og hvis jeg beholder kyllinger til mig selv, ja så får de en strip på i årets hønseringefarve.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn