Buræg... Tja, en forfærdelig tanke for mange... Men... Nu skal vi så til at tage stilling selv....
Prøv at sætte dig selv i hønens sted, og tænk så på dette...
Burhønen, sidder som regel i et bur, sammen med 2 andre... De står i et relativt åbent hus, selv om der kan være tusindvis af høns i huset, er luften altid frisk, og med en temperatur, der svarer til udendørs temperaturen.. Men dog beskyttet mod sol & regn....
Skrabehønen, går i en stald, vinduerne er kalket til, og der er kun relativt lidt lys... De går oven i lang tids møg... Og taget i betragtning, at slagtekyllinger i gennemsnit bliver 37 dage gamle, og allerede har syreskader på fødderne... Der foruden, hakkes der flittigt, ja nærmest helt fjerløse høns, er ikke usædvanlige... Luften er tung af ammoniak, der er vel godt 40 grader varmt... Da det ikke er alle, der har nødstrøms generatorer... Kan selv en ganske kortvarig strømafbrydelse betyde massedød, da hønsene vil dø både af varme, og gasserne fra deres egen afføring...
Dem jeg startede med, var aflagte økologiske høns, ganske vist fra en Proff ægproducent.... Men selv disse, var slemt pillede... Og her var der altså tale om Økologiske høns.... Men selvfølgelig, sammenlignet med de to forrige levede de jo en luksus tilværelse....
Men helt ærligt.... Hvem af de to første, ville du selv vælge at være ?
Det gjorde det ikke svært for mig at vælge... At mine skulle være fritgående... For det er så vidt jeg kan se, den bedste måde at være høne på.... Selvom det også har sine skyggesider...
M.V.H....Benny..