Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Endelig nogen som gør noget !!  (Læst 17190 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

• Gæst
Sv: Endelig nogen som gør noget !!
« Svar #15 Dato: 06 August , 2011, 08:19 »
Dejligt at se at en butikskæde vil gøre noget for at undgå æg fra burhøns. Desværre er forbrugerne jo nok dem der bruger færrest af dem.

Industrien vil være bedøvende ligeglad, bare de kan få æggene billigt. Så burhøns vil desværre være en del af produktionen fremover, så der kan fåes billige kager, mayonaiser, færdigretter o.s.v.

VH Gunni.

Susanne

• Gæst
« Svar #16 Dato: 06 August , 2011, 08:30 »
Dem du har lyst til at slå dér er økoegoisterne... de er en helt gruppe for sig! Har aldrig ku´snuppe den holdning, undskyld til jer derude som føler jer ramt  ;D

Karina, mener du, at man udelukkende skal købe økologiske varer eller udelukkende ikke-økologiske?
(Jeg føler mig altså ikke spor ramt - er bare nysgerrig ?)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #17 Dato: 06 August , 2011, 08:56 »
Dejligt at se at flere butikker ikke sælger buræg.

Jeg handlede ind hos Irma via nettet den anden dag, og der kom en brochure med sammen med varene. I den står der bl.a.:

"I Irma findes ikke emballage med PVC eller æg fra burhøns...." Så Irma sælger heller ikke buræg. /o

Sjovt nok kan jeg tydeligt se forskel på det der handles ind herude på landet, og det der handles inde i byen. I Rødovre tog langt størstedelen af dem jeg lagde mærke til, økomælk, mens jeg stort set aldrig ser nogen nede i Brugsen her i Undløse, handle økologisk. Brugsen har et par gange haft lidt øko-kød, men det kan sjovt nok ikke sælges herude på landet ???. Jeg tror de fleste synes det er for dyrt.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

karina dj

• Gæst
« Svar #18 Dato: 06 August , 2011, 09:22 »
Susanne: En "økoegoist" er en hjemmestrikket betegnelse for en forbruger der køber økologisk udelukkende af egoistiske overvejelser "Jeg vil ikke fyldes med pesticider"-tanken. De overvejer ikke hvad de lukker ud i vasken af produkter fx, men køber efter ikke at få allergi.

Den anden "økolog", køber økologisk udfra flere overvejelser som ku' være at passe på naturen, CO2 fri produktion, fairtrade/bæredygtighed, dyrevelfærd + de samme overvejelser som økoegoisten.

Jeg var bare fræk, kan seføli godt snuppe dem, jeg er generelt meget tolerant...men jeg har boet med en del hippikriter (=dobbeltmoralske hippier) så jeg blev nødt til at lave denne opdeling for at skille de der virkelig mente det, fra dem der bare havde det i munden  ;)

Susanne

• Gæst
« Svar #19 Dato: 06 August , 2011, 09:45 »
Susanne: En "økoegoist" er en hjemmestrikket betegnelse for en forbruger der køber økologisk udelukkende af egoistiske overvejelser "Jeg vil ikke fyldes med pesticider"-tanken. De overvejer ikke hvad de lukker ud i vasken af produkter fx, men køber efter ikke at få allergi.

Den anden "økolog", køber økologisk udfra flere overvejelser som ku' være at passe på naturen, CO2 fri produktion, fairtrade/bæredygtighed, dyrevelfærd + de samme overvejelser som økoegoisten.

Jeg var bare fræk, kan seføli godt snuppe dem, jeg er generelt meget tolerant...men jeg har boet med en del hippikriter (=dobbeltmoralske hippier) så jeg blev nødt til at lave denne opdeling for at skille de der virkelig mente det, fra dem der bare havde det i munden  ;)

Ok - det gi'r god mening! Tak for redegørelse - jeg havde faktisk tænkt mig frem til lidt af det samme efter jeg havde skrevet :D

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #20 Dato: 06 August , 2011, 11:48 »
Tanja - den observation har jeg også gjort, i min lokale brugs kan man også spotte en tilflytter ud fra varerne i indkøbskurven  ;)

Karina - hvor har du bare ret! Hippikriter er hermed tilføjet min personlige ordbog "Hippikrit se under Familien Mauritzen" (kernesund egoisme)  ;) ;)
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

karina dj

• Gæst
« Svar #21 Dato: 06 August , 2011, 12:46 »
Det er måske mere korrekt at kalde dem hippikrits  ;)

Faktisk opstod det langt tidligere for mig dengang jeg rejste en del...stødte hele tiden på åh så rene i sjælen folk der røg den ene chillum efter den anden...men rene det var de..uhadada!
« Senest Redigeret: 06 August , 2011, 12:49 Fra karina dj »

Susanne

• Gæst
« Svar #22 Dato: 07 August , 2011, 20:13 »
MILJØET er dog  ligeglad med folks motiver, så set fra den vinkel er det meget bedre, at nogen køber en vis andel økologisk end slet ikke!

Uanset om det er for egen skyld, for syns skyld eller for en tredie grunds skyld, uanset om nogen kalder dem det ene eller det andet eller om det fremkalder trang til vold!

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #23 Dato: 07 August , 2011, 20:36 »
Jeg tror folk køber buræg af uvidenhed.... de tænker det er ligesom en pose kartofler.... "jeg tager de billigste"......

Jeg kunne godt tænke mig en happening, hvor man tager et bur på 1m2 og propper 8-12 af ens racehøns ind. (man betyder ikke mig, jeg har ingen høns i øjeblikket)  Så stiller man sig ned på byens lørdagstorv eller hvor der nu samles mange mennesker og sælger æg.... Der vil gå 5-10 minutter, så vil nogen forarges.... og så kan man få en lille snak. "Om 2 timer lukkes disse høns ud til græsplæne/eng/mark osv., men burhøns kommer aldrig ud at græsse. De lægger æg til de dør af det... osv."

For mange år siden var vi på Roskilde dyrskue og der var Dyrenes beskyttelse med et bur på velnok 1,5 x 1,5 i areal + 2 m i højden. Der stod: "tag 15 af dine venner med ind på dette areal. Så ved du hvordan en burhøne har det." DET virkede, jeg har aldrig siden købt een eneste bakke buræg (havde selv høns, (orpington, så er man nødt til at købe æg det halve af året  ;D ) så der smuttede en imellem en bakke buræg i indkøbskurven, men det var af uvidenhed, måske også selvvalgt uvidenhed: Hvad forskel gør en enkelt bakke.... osv.)

Oplysning er vejen frem.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #24 Dato: 10 August , 2011, 13:21 »
Og tilbage til Lenes indlæg med Rema1000 i Norge.

Jeg valgte at kontakte Rema1000 i Danmark, for at høre om det er noget man også følger i Danmark.

Har vedhæftet den mail jeg modtog retur fra dem. Fra denne fremgår det klart, at man i Danmark ikke har tænkt sig at lege "politimand". De vil fortsætte med et udvalg af forskellige æg, så forbrugerne selv kan vælge.
De giver udtryk for, at det er en god idé, men at danskerne ikke er klar til det - de vil bare handle æg et andet sted.
Det må jeg jo desværre give dem ret i, som flere har nævnt her, bruges der penge på økologisk frugt, grønt og kød mv., men det er stadig de billigste æg, som ender i kurven.

Og her er så svaret fra Rema1000:

Hej Tina !

Tak for din henvendelse.

Vi tilbyder i dag buræg, skrabeæg og økologiske æg, således at vi lader valget være helt op til forbrugeren.
På samme måde som vi gør når det gælder valg om sunde og usunde produkter.

Vores fokus er ikke på at vi skal gøre valget for forbrugeren, men at vi i vores sortiment - i så mange tilfælde som muligt - giver kunderne valgmulighederne mellem at vælge fx dyrevelfærd, bæredygtighed, sundhed, danske produkter osv.

Vi vil gerne at flest mulig spiser økologisk, bæredygtig, dyrevelfærd og sundt, men sådan er Danmark ikke alene i dag – selvom det går i den rigtige retning.
Derfor forsøger vi gennem valgmulighederne at give kunden mulighederne for at flytte sig i den økologiske, dyrevelfærds, bæredygtige, sunde retning. Det gør vi ikke ved blot at fjerne alle ”uetiske produkter” fra den ene dag til den anden, for så handler de kunder et andet sted.

Håber denne mail er et tilfredsstillende svar på din henvendelse ellers er du altid velkommen til at kontakte os igen.

Med venlig hilsen

Torben Lund
Rema 1000 Danmark
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #25 Dato: 10 August , 2011, 18:57 »
Hæ.. Jeg skrev også til Rema 1000 om de ville gøre som i Norge.. til deres PR-chef og han svarede at de ville undersøge det. Siden har jeg ikke hørt noget.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #26 Dato: 10 August , 2011, 19:04 »
Jeg synes faktisk at Rema 1000 er den af vores lokale butikker der har et af de største udvalg af øko-varer. Men det er selvfølgelig ikke medtaget hvis jeg gider køre til Odense og handle. Men det gør jeg ikke så tit. Får det lidt ligesom "Svante i stormagasinet". Totalt stress over de der kæmpevogne og folk der maser sig frem. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #27 Dato: 29 August , 2011, 10:15 »
Jeg synes egentlig ikke at man kan sidestille valget buræg/skrabeæg kontra valget øko æg på samme måde som valget mellem usundt og sundt. Som den danske Rema gør.

Det er sgu da levende dyr det går udover...og det må der tages ansvar for.

@ Tanja

Findes der så heller ikke færdigprodukter i Irma med buræg i ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #28 Dato: 29 August , 2011, 10:52 »

Buræg... Tja, en forfærdelig tanke for mange... Men... Nu skal vi så til at tage stilling selv....

Prøv at sætte dig selv i hønens sted, og tænk så på dette...

Burhønen, sidder som regel i et bur, sammen med 2 andre... De står i et relativt åbent hus, selv om der kan være tusindvis af høns i huset, er luften altid frisk, og med en temperatur, der svarer til udendørs temperaturen.. Men dog beskyttet mod sol & regn....

Skrabehønen, går i en stald, vinduerne er kalket til, og der er kun relativt lidt lys... De går oven i lang tids møg... Og taget i betragtning, at slagtekyllinger i gennemsnit bliver 37 dage gamle, og allerede har syreskader på fødderne... Der foruden, hakkes der flittigt, ja nærmest helt fjerløse høns, er ikke usædvanlige... Luften er tung af ammoniak, der er vel godt 40 grader varmt... Da det ikke er alle, der har nødstrøms generatorer... Kan selv en ganske kortvarig strømafbrydelse betyde massedød, da hønsene vil dø både af varme, og gasserne fra deres egen afføring...

Dem jeg startede med, var aflagte økologiske høns, ganske vist fra en Proff ægproducent.... Men selv disse, var slemt pillede... Og her var der altså tale om Økologiske høns.... Men selvfølgelig, sammenlignet med de to forrige levede de jo en luksus tilværelse....

Men helt ærligt.... Hvem af de to første, ville du selv vælge at være ?

Det gjorde det ikke svært for mig at vælge... At mine skulle være fritgående... For det er så vidt jeg kan se, den bedste måde at være høne på.... Selvom det også har sine skyggesider...

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #29 Dato: 29 August , 2011, 11:30 »
Skrabeæg er bestemt ikke bedre end buræg..
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub