Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: De hvide blomsterhøns!  (Læst 9342 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

• Gæst
De hvide blomsterhøns!
« Dato: 30 Juli , 2011, 11:03 »
Jeg har i år fået 3 helt hvide skånske blomsterkyllinger. Jeg ved godt de findes, men ikke noget om hvor tit de kommer. Jeg har ikke haft dem de 2 foregående år.

Hvad er jeres erfaring? Kan huske Egon har haft en eller flere osse...

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Sv: De hvide blomsterhøns!
« Svar #1 Dato: 30 Juli , 2011, 11:15 »
Jeg har haft en eller to helt hvide, kan ikke lige huske hvordan det var, men har ihvertfald haft en hvis høne! Sådan som jeg husker det, så skal man så vidt muligt undgå at bruge dem til videre avl, for det er jo ikke sådan at blomsterhøns skal se ud. Hvad det kan skyldes ved jeg faktisk ikke, kan ikke lige komme på noget, men måske nogle gener som i en bestemt kombinationer giver den næsten helt hvide blomsterhøne :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #2 Dato: 30 Juli , 2011, 11:19 »
Det er vist noget med at dobbelt anlæg for blå (grå) giver næsten hvide høns. Jeg er ikke inde i genetik, men har læst det her:

http://www.stighanefjord.com/images/Rasram.jpg

Jeg har aldrig haft hvide blomsterhøns, men på den anden side - så har jeg heller aldrig haft nogle blå. Min stamme laver mange gule høner, de er meget smukke. Til gengæld får jeg næsten aldrig sort-hvide kyllinger, hvilket jeg synes er lidt mystisk.
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 30 Juli , 2011, 11:20 »
Der var den Louise, det har selvfølgelig nok noget med det at gøre :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

karina dj

• Gæst
« Svar #4 Dato: 30 Juli , 2011, 11:22 »
Det passer med at det skulle være fra den hane jeg kalder kobbersplash med blå, og en høne nogenlunde ligedan  ???

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 30 Juli , 2011, 11:24 »
Hm.. Ja ihvertfald noget hvor der indgår det blå gen, det behøves heller ikke være fuldt synligt, altså kan det også opstå hvis den blå farve ligger nedarvet i generne ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

karina dj

• Gæst
« Svar #6 Dato: 30 Juli , 2011, 11:27 »
Ok, det er et godt bud.

De ser skønne ud i sådan en flok spragleri  :D

Offline Louise S.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 30 Juli , 2011, 11:34 »
Det er jo derfor vi elsker blomsterhønsene  /o Det er bare så spændende at følge sådan en flok kyllinger og se, hvad de udvikler sig til.

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren

karina dj

• Gæst
« Svar #8 Dato: 30 Juli , 2011, 11:54 »
Faktisk er jeg ked af at må sige deres eksistens er truet på denne matrikel  :-\

Jeg har længe været træt af deres temperament, som så lissom blev utroligt stærkt understreget af at min ene hane kastede sig rundt langs vægge og lofter bare man skulle nd og fylde deres foderautomater. Er godt klar over han er et særtilfælde, men stilen har været lidt den der totale panik hvis man kom gående rundt om et hjørne eller i en "smal" passage. Det er høns der gik som kyllinger hos utroligt tillidsfulde skrukmødre, de er blevet håndfodret og det hele.
Det endte med jeg aflivede hystadehanen, og den mere forsigtige solgte jeg...jeg gad ikke avle mere, men ville beholde hønerne så længe de er produktive, fordi de trods alt lægger utroooligt flotte æg!

Jeg har så fået en del kyllinger til slagt i år af de 2 haner jeg havde, og hvad sker der så! Alle har fået samme behandling, de er maskinudrugede, har gået under varmelampe og blev ikke rolige/håndtamme til trods for de var i hænder flere gange dagligt! De ryger videre ud i hønsehuset, hygger sig i haven!
PLUDSELIG er der bare én af hanerne der følger mig overalt!!!  :o Han vil nusses, ta's op og gør kur til mine hunde (hvilket den ene dag kostede ham lidt halsfjer da han var noget nærgående...og hunden den stakkel kravlede ind i huset for den havde jo rørt en af hønsene...nåede ikke engang at skælde ud  :-[) og så elsker han at sidde på skødet og skal nulres under hageflappen!

Jamen jeg skal jo IKKE!!! ha blomsterhøns mere! BASTA!!!

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #9 Dato: 30 Juli , 2011, 12:20 »
Ja jeg har haft nogle af de hvide. I år endda 2 haner ud af ialt 8 kyllinger, så ualmindelige er de ikke hos mig. Men om det har noget med blå gen at gøre er jeg nu i tvivl om. Jeg har også læst det som du henviser til Louise. Men nu har jeg haft 3 hvide haner og 2 hvide høner og ALDRIG så meget som en blå/grå. Og det undrer mig hvis hvid er blå gen i dobbelt form.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Jan Markus

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 30 Juli , 2011, 12:22 »
Jeg har også fået enkelte hvide, lidt gule kyllinger. Hanen er sølvgrå, måske blålig, og det er en af hønsene også. Hønsene og kyllingerne er meget tillidfulde, og nemme at have med at gøre.
Nu har jeg fået et hold kyllinger, der nedstammer fra nogen genbanker i Sverige. De er mest sorte og brune, og de er slet ikke så tillidsfulde.
JMO

Offline Jan Markus

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 30 Juli , 2011, 12:26 »
Og æggene fra dem der nedstammede fra genbankerne var ikke ensfarvede cremefarvede. De var forskellige farver fra helt hvide til mørkebrune, med cremefarvede ind imellem.
JMO

Offline Louise S.

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 30 Juli , 2011, 12:29 »
Jeg kan sagtens følge dig, Karina - og jeg fornemmer at der er mange der har skilt sig af med blomsterhønsene pga. temperamentet. Men det kommer vel meget an på hvad man forventer af sine høns.

Her på matriklen er høns ikke kæledyr, de bliver ikke taget op og nusset, og jeg forventer ikke at de opsøger mig på nogen måde. Så her passer deres temperament meget godt med mine forventninger. Selvfølgelig skal de ind i mellem håndtere - fx tjekkes for utøj, men det gør jeg altid efter sengetid, og så er det aldrig et problem at "plukke" dem ned fra pinden.

For mig er de perfekte høns - gode æg, rimeligt kød, smukke-smukke dyr at se på og så er de sunde og gode til at klare sig selv. Det meste af året går de jo frit og da er mine foderudgifter minimale, det er helt utroligt så meget mad de selv finder. (De har selvfølgelig altid fri adgang til æglægningsfoder).

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren

karina dj

• Gæst
« Svar #13 Dato: 30 Juli , 2011, 12:41 »
Louise jeg forventer heller ikke af dem at de skal kæles med, for det siger mig ikke så meget  ;)

Men når jeg er vant til mine australorps og wyandotters utroligt rolige sind, så bli'r forskellen tydelig når man færdes meget udenfor. Dagligt bli'r jeg ramt af blomsterhøns i panik fordi vi møder hinanden på staldgangen, rundt om hjørnet, i hønsehuset osv...Nogle af mine er osse fra "Sverige" via Lomo, og de er klart de værste. Deres adfærd er alt for "panikagtig" til mit temperament  :D

De andre racer (bortset fra araucanaerne) stopper bare op og lader mig passere...ja, ta'r den med ro!  ;)

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 30 Juli , 2011, 21:37 »
De første 2-3 år jeg havde skånske blomsterhøns fik jeg ikke nogen hvide kyllinger. Så blev hanen skiftet ud og så kom der enkelte hvide kyllinger.
Endnu engang er hanen skiftet ud og i år har jeg fået ca. 10 hvide kyllinger ud af ca. 100 kyllinger. Alle år har jeg haft blå/grå høner i flokken og det ene år havde jeg 3 haner gående hvoraf den ene var blå. Dette år fik jeg heller ingen hvide...

Danny
Himlen bør altid være blå!