Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tidl. kat i hønsegården? nu billeder  (Læst 2445 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Joankinu

• Passiv bruger
Tidl. kat i hønsegården? nu billeder
« Dato: 24 Juli , 2011, 06:31 »
Det var dog nogle skønne fotos;-)
« Senest Redigeret: 27 Juli , 2011, 19:31 Fra Finn Jensen »
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: kat i hønsegården?
« Svar #1 Dato: 25 Juli , 2011, 17:29 »
 Erik Andersen
Der er temmelig sjovt det med de fotos.
Det startede med at jeg lagde nogle af mine egne ud via facebook.

Alle var sjove billeder med dyr. Jeg fik så kontakt til nogle med samme
interesse 0g fik tilsendt flere fotos. Vi er ca. 10 nu som samler billeder op og sender til hinanden. De er fuldt lovlige at gengive.

På den måde har jeg fået forbindelse til både Rusland, Mexico og USA.

Uanset hvordan du vender og drejer det, bliver det aldrig lovligt at bruge andres billeder, heller ikke fra FB de er ikke offentlig ejendom fordi nogen har lagt dem ud der, du eller andre kan ikke ophæve ejendomsretten, og loven i DK vedrørende billeder skal overholdes her, også på Facebook.
Jeg ved ikke hvor du har det fra, men jeg kender flere der har måtte betale voldsomme bøder for at krænke andres ejendomsret til billeder, det er ligesom dokumenter, dem må du delvist gengive når du opgiver kilden, men da du ikke kan delvist gengive et billede, er det ikke muligt at gøre det lovligt, uden tilladelse fra ophavsretindehaveren.
Uanset hvilken forening du er medlem af, er der intet der kan gøre det lovligt.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 26 Juli , 2011, 07:13 »
Du har jo nok ret Ina.
Jeg forstår det bare ikke. De fotografer jeg har talt med, lægger deres billeder ud, fordi de ønsker at mange skal se dem.
I de fleste tilfælde uden afsender. Jeg kan simpelthen ikke finde fotografen.  I Miami USA er der f.ex. en fotoklub, der lægger ca. 200 rigtig flotte billeder ud om måneden. Jeg får dem så via en ven, men vi er nødt til at spørge hvis vi ønsker at få navnet på den enkelte "fotomager" .
Man kan godt gengive et foto delvis : man klipper bare 1 cm. af  ;) ;D

Lige 2 eksempler, hvor det nok vil tage en rum tid at finde fotografen.
Undskyld min spam af tråden. Dette har intet med katte i hønsegårde at gøre.

Søren, jeg kommer lige med mit input også: Jeg fotograferer rigtig meget, og lægger mine billeder ud på nettet. Det er fordi jeg gerne vil dele dem med andre, men jeg bliver ked af det, skuffet og vred, når jeg ser mine billeder på andres hjemmesider.

På Facebook har flere i min familie kopieret mine billeder af fx deres børn, og lagt ud i deres egne fotoalbums uden angivelse af kilde. Her bliver billederne kommenteret af min families venner, som tror det er min fætter eller kusine der står bag billederne.

For nylig tog jeg en række opstillede modelfotos af min niece til hendes konfirmation. Disse ligger nu også spredt i andres albums, uden den mindste angivelse til kilde. Det ville da glæde mig hvis der lige stod hvem der havde taget billederne.

Jeg bruger meget lang tid på mine billeder. De bliver efterredigeret og mange også manipuleret, og derfor bliver jeg skuffet og irriteret når de bliver brugt andre steder, uden jeg bliver spurgt først.

Det mindste man kan gøre er at spørge først, og så iøvrigt henvise til kilden.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 Juli , 2011, 07:39 »
jeg oplevede at et af mine billeder  fra min hjemmeside pludselig dukkede op i en raklame avis for dyre artikler... jeg blev rasende da, de ikke have spurgt om lov..havde de bare spurgt mig var det noget andet... men men jeg kontaktede dem og fik en undskyldning og en chek på 500 kr... pengene var jeg ligeglad med men man skal ikke bare tage andres billeder uden at spørge om lov og jeg havde enda skrevet at jeg havde copy retten på alle mine billeder på min hjemmeside!

0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #4 Dato: 26 Juli , 2011, 13:38 »
jeg oplevede at et af mine billeder  fra min hjemmeside pludselig dukkede op i en raklame avis for dyre artikler... jeg blev rasende da, de ikke have spurgt om lov..havde de bare spurgt mig var det noget andet... men men jeg kontaktede dem og fik en undskyldning og en chek på 500 kr... pengene var jeg ligeglad med men man skal ikke bare tage andres billeder uden at spørge om lov og jeg havde enda skrevet at jeg havde copy retten på alle mine billeder på min hjemmeside!

Klart de har skyndt sig at sende dig 500, det er nemlig måden at få et billigt billede på, hvis du havde forfulgt sagen havde det kostet dem mange tusinde kroner :)

Min ene killing sad pludselig under det grønne net i min kyllingegård, men den blev hurtigt klogere, da der kom en skruk om hjørnet, så fik den travlt med at skrige efter sin mor, ikke mig men hunkatten, der ikke så meget som overvejede at forcere nettet, og for øvrigt ikke selv rører kyllinger, hun sad bare på den anden side som om hun sagde " så ka' du lære det."
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #5 Dato: 26 Juli , 2011, 20:01 »
Synes det er sjovt at se hvilket af de billeder Søren viser, som har flest hits! :D

Bliver helt nysgerrig, må vi ikke se billedet? :)

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 27 Juli , 2011, 17:58 »
skal jeg være ærlig gider jeg ikke til at ligge det ind :-) det var et billed af en fransk vædder unge der spiste mælkebøtter... :-)
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline ina.....

• Moderator
Sv: Tidl. kat i hønsegården? nu billeder
« Svar #7 Dato: 27 Juli , 2011, 23:02 »
Niks du kan ikke overdrage ejendomsret, det er stadig den der har taget billedet der har ejendomsretten med mindre der foreligger en handelsaftale, som hvis du sælger et billede til en avis.. og der bliver hele tiden afgjort sager i den forbindelse, så sludder det er det ikke, man skal bare holde snitterne væk fra andres billeder og gengive dem med navn på den der ejer dem, og jeg er absolut ikke bagud, jeg er helt opdatteret.  /o
Jeg kan slet ikke forstå det er så svært for dig at acceptere at andre ejer retten til deres billeder, du kan se dem og glæde dig over dem, og så er det ligesom det, hvor svært kan det være.
Venlig Hilsen INA

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #8 Dato: 28 Juli , 2011, 06:32 »
Sidste år faldt der en dom, hvor en bruger og en hjemmeside blev dømt for krænke ophavsretten.
http://journalistforbundet.dk/Nyheder/2010/Februar/DJ-vinder-principiel-sag-om-ophavsret-pa-nettet/

Citat fra ovenstående.

”Retten har endelig tilkendegivet, at man ikke bare må bruge andres materiale, og at man ikke må uploade andres materiale. Det er rigtig godt og jeg håber denne sag vil få uploadere og webmastere til at tænke sig om en ekstra gang inden de vælger at bruge andres materiale.”
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

karina dj

• Gæst
« Svar #9 Dato: 28 Juli , 2011, 09:04 »
Jeg tror Søren at det du skriver skam blir både læst og forstået...men et almindeligt menneske kan ikke sætte sig over gældende lov.

Det nytter jo fx ikke at jeg gi'r dig lov til at banke mig! at du på forhånd har fået en tilladelse betyder ikke det er lovligt det du gør  ;)
Bare sådan for at gøre det lidt overdrevent tydeligere...

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #10 Dato: 28 Juli , 2011, 09:09 »
Men Søren - det er jo ikke kun billeder fra din "klub" du uploader. Der er jo tidligere set eksempler på at du har uploadet andre brugeres billeder her på forum.
Jeg må sige at din lemfældige omgang med andres værker er en af årsagerne til at jeg stort set aldrig lægger billeder på Forum længere...
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #11 Dato: 28 Juli , 2011, 09:16 »
Jeg har fundet et billede af min mand og svigerfar i en vildt fremmeds album på flickr! Det bryder jeg mig bestemt ikke om - det er at overskride min personlige grænse, og jeg ved at både min mand og svigerfar absolut ikke bryder sig om de ligger der til offentlig skue, hvilket gør mig forlegen, da det er mig der har uploadet billedet til nettet i sin tid.

Af den grund lægger jeg ikke længere personlige billeder ud på min offentlige hjemmeside, men på en underside hvor der skal bruges kode for at se billederne. Sørgeligt, men jeg er træt af at finde mine billeder her, der og alle vegne. Mange af mine fotovenner beskytter deres billeder med et vandmærke for at prøve på at undgå tyveri.

Hvis jeg får en forspørgsel fra nogen der vil bruge mine billeder, bliver jeg glad og stolt over at nogen synes mine billeder er værd at gengive. Uden kildeangivelse, så det ser ud som om andre har taget billedet, ja så bliver jeg skuffet og irriteret.

« Senest Redigeret: 28 Juli , 2011, 15:04 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 28 Juli , 2011, 10:02 »
Hold da op hvor er i stejle  ::)

Søren fortæller, at de er nogle mennesker der gennem Facebook er blevet enige om, at de vil dele deres egne billeder. De har alle sagt OK til at billederne bruges som man lyster, så er det sgu da omsomst at snakke om ophavsret, bøder osv. Hvad to eller ti mennesker aftaler indbyrdes rager sgu da ikke andre ::)
« Senest Redigeret: 28 Juli , 2011, 10:04 Fra LisbethPilkjær »

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #13 Dato: 28 Juli , 2011, 10:31 »
Jeg må sige at din lemfældige omgang med andres værker er en af årsagerne til at jeg stort set aldrig lægger billeder på Forum længere...
Hvilket lige præcis er hvad vi ikke ønsker!

Billleder er fjernet fra denne tråd.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

GKV

• Gæst
« Svar #14 Dato: 28 Juli , 2011, 11:47 »
Hold da op hvor er i stejle  ::)

Søren fortæller, at de er nogle mennesker der gennem Facebook er blevet enige om, at de vil dele deres egne billeder. De har alle sagt OK til at billederne bruges som man lyster, så er det sgu da omsomst at snakke om ophavsret, bøder osv. Hvad to eller ti mennesker aftaler indbyrdes rager sgu da ikke andre ::)

Mange af de billeder som Søren har vist os, har jeg set på andre fora, så måske er de på en eller anden måde frigivet til videre brug.

Problematikken er især, når man tager helt private billeder, som bliver lagt ud f.eks herinde, eller som er på en hjemmeside.

Søren har jo mange gange efterlyst billeder af os i vores profil og jeg må indrømme, at jeg frastår fra at bringe nogen af mig og min familie. Ikke at vi er specielt interessante eller grimmere/kønnere end andre, bare en ulyst til måske at ende på nettet i en helt andet sammenhæng, vedhæftet en dumsmart bemærkning, efter at have været igennem en masse mennesker.

Jeg synes det er godt at det bliver oplyst, for jeg tror ikke ret mange er klar over det, men mener at nu er de offentliggjort og så er der frit spil.

Det er til gengæld tilladt at linke til dem.

VH Gunni.