Du har jo nok ret Ina.
Jeg forstår det bare ikke. De fotografer jeg har talt med, lægger deres billeder ud, fordi de ønsker at mange skal se dem.
I de fleste tilfælde uden afsender. Jeg kan simpelthen ikke finde fotografen. I Miami USA er der f.ex. en fotoklub, der lægger ca. 200 rigtig flotte billeder ud om måneden. Jeg får dem så via en ven, men vi er nødt til at spørge hvis vi ønsker at få navnet på den enkelte "fotomager" .
Man kan godt gengive et foto delvis : man klipper bare 1 cm. af

Lige 2 eksempler, hvor det nok vil tage en rum tid at finde fotografen.
Undskyld min spam af tråden. Dette har intet med katte i hønsegårde at gøre.
Søren, jeg kommer lige med mit input også: Jeg fotograferer rigtig meget, og lægger mine billeder ud på nettet. Det er fordi jeg gerne vil dele dem med andre, men jeg bliver ked af det, skuffet og vred, når jeg ser mine billeder på andres hjemmesider.
På Facebook har flere i min familie kopieret mine billeder af fx deres børn, og lagt ud i deres egne fotoalbums uden angivelse af kilde. Her bliver billederne kommenteret af min families venner, som tror det er min fætter eller kusine der står bag billederne.
For nylig tog jeg en række opstillede modelfotos af min niece til hendes konfirmation. Disse ligger nu også spredt i andres albums, uden den mindste angivelse til kilde. Det ville da glæde mig hvis der lige stod hvem der havde taget billederne.
Jeg bruger meget lang tid på mine billeder. De bliver efterredigeret og mange også manipuleret, og derfor bliver jeg skuffet og irriteret når de bliver brugt andre steder, uden jeg bliver spurgt først.
Det mindste man kan gøre er at spørge først, og så iøvrigt henvise til kilden.