Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Svage høner og halt hane  (Læst 2733 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lise.pedersen

• Passiv bruger
Svage høner og halt hane
« Dato: 26 Juli , 2011, 17:41 »
Jeg har i går opdaget 2 lidt svage høner i min gård. De ville ikke rigtig spise så meget og så ligesom ud til at stå og små sove og have lidt dårlig ballance. Her til morgen var den ene død i huset men den er ude i gården men hænger med næbet og er ikke aktiv. Det skal siges at de kun er ca 9 mdr gamle og ellers altid har været friske. Har til morgen opdager jeg så også min store flotte hane ligeledes 9 mdr gammel halte!!! Hvad er dog dette? Jeg ved ikke om jeg skal tage dem ud af gården og væk fra de andre eller? Alle 3 høns som er sløje/halt er fra samme kuld og opdrætter. Ingen af mine andre høner fejler noget (endnu...7-9-13)

Kan dette have en forklaring.

Hilsen Lise

Offline egely41

• Bruger
Sv: Svage høner og halt hane
« Svar #1 Dato: 26 Juli , 2011, 18:24 »
Hvor længe har hønerne været sløje?
Camilla.

Offline Lise.pedersen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 Juli , 2011, 08:47 »
Ikke mere end max 24 timer før den første døde. Her til morgen lå den anden så også død. Hanen halter endnu. Kan jeg forvente det er noget der smitter? Ingen andre i min flok har vist tegn på sygdom.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #3 Dato: 27 Juli , 2011, 08:53 »
Har du tjekket grundigt for utøj? Det er typisk at nogle pludselig bliver sløje og så dør. Tag et stykke køkkenrulle (hvidt) og tør på undersiden af siddepindene. Bliver papiret rødt, så har du smådyr! Og så er der tjekket i gumpen på hønen. Se godt efter, om der er krible-krable eller insekt-bæ.... Og så frem med Staldchock-sprayen.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lise.pedersen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 27 Juli , 2011, 08:57 »
Jeg må ned og i gang. Denne Staldchock-sprayen, hvor skaffer man den? og skal den sprøjtes på hønen eller i huset?

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #5 Dato: 27 Juli , 2011, 09:17 »
Staldchok kan du købe i foderstof-udsalg. Måske hedder den noget andet, men de ved, hvad du skal bruge. Du sprøjter på siddepindene (hvis det er blodmider, så husk UNDER siddepindene) - og så et pust i måsen og et under hver vinge når du har fat i hønen. Forsigtigt, så det ikke kommer i øjnene. Derefter "god og kærlig pleje" med rigeligt guf at spise, nem adgang til vand - måske en skål ved siden af den syge - eller lidt vådt foder såsom udskrabede agurkekerner. Men læs først, hvad der står om utøj i artiklerne ude til venstre på denne side. Der er mange ting at blive klog på. Der er åbenbart ingen ende på krible-krable-muligheder. Husk i øvrigt at behandle ALLE dine høns. Held og lykke!
« Senest Redigeret: 27 Juli , 2011, 09:35 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lise.pedersen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 27 Juli , 2011, 09:30 »
Mange tak for den hurtige hjælp. Jeg går i gang med det samme.

Rigtig god Sommer!!!! /o