Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hævet og betændt nakke  (Læst 10163 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

• Passiv bruger
Hævet og betændt nakke
« Dato: 24 Juli , 2011, 12:54 »
Jeg opdagede til min store skræk, at min ene dværg Barnefelder (pt 4uger gl) for 4 dage siden havde fået en meget hævet og betændt nakke. Den er først lige ved at udvikle fjer i det område, og derfor havde jeg ikke rigtig set det! Det er meget tykt, ømt, fjerudviklingen er nærmest sat ud, den er også blevet tyk ned af halsen, og det ser ikke godt ud. Igår så det ud som om, at der var kommet betændelse ud, og der havde dannet sig en fin skorpe - i morges var der igen kradset hul i, og det så ikke for godt ud  :'(

Er der nogen, der uden at have set et billede af det, ved hvad det kunne være?

Det skal siges, at den er ret frisk og livlig. Den går inde i værkstedet lige nu og var ved at blive klar til udslusningsburet udenfor, men ville vente lidt pga vejret plus at den ene anden kylling, som den går med, er lidt mere bagud i fjerudviklingen. Jeg tænkte også, at den stakkels kylling måske havde sat fast i noget, men det kan den umuligt have gjort - der er ikke noget at sidde fast i!

Billede kommer senere.. Jeg vil så nødigt skulle aflive, da den kun går sammen med én anden kylling  :(
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hævet og betændt nakke
« Svar #1 Dato: 24 Juli , 2011, 13:01 »
Kan du måske klemmen noget betændelse ud, og så vaske godt med f.eks. klorhexidin. Hvis du har noget penicillinsalve eller -pudder, vil det også være godt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 24 Juli , 2011, 16:52 »
Kan du måske klemmen noget betændelse ud, og så vaske godt med f.eks. klorhexidin. Hvis du har noget penicillinsalve eller -pudder, vil det også være godt.

Hmm, har prøvet at klemme lidt, men det gør ondt på den.. Men omvendt klør det også, den klør sig selv til blods hele tiden, og det kan da heller ikke være godt  :( jeg prøver at vaske let med noget rensende..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 24 Juli , 2011, 20:39 »
Det ser sådan ud... Vil f... gerne have, at det går i orden og den ikke skal aflives, jeg har det elendigt med, at den ser sådan ud og måske endda har temmelig ondt  :(
Mette

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 24 Juli , 2011, 20:52 »
Jeg tror den har fået et stik, og det klør, og den har kløet så der går hul.
Køb en stift eller salve på apoteket mod insektstik, og smør på et par gange om dagen,
Vask det lille sår hver dag, med vand og håndsæbe, skyl med vand eller klorhexidin. smør med insekt midel.
God bedring
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 24 Juli , 2011, 20:54 »
Er den svært angrebet af utøj, feks lus? Nakken er det sted den har lettest ved at komme til at klø sig, så måske kunne det være forklaringen. Hver gang et eller andet bider/stikker klør den sig hvor den kan komme til at klø sig???

Check om noget kribler rundt på huden mellem fjerene. Hvis du har staldchok ved hånden så giv den et pust under hver vinge og ved gumpen.

Hvis det er lus kan forklaringen på at det kun er den ene der er medtaget af det, være at den reagerer voldsommere på deres bid end den anden kylling gør. Vi mennesker reagerer også meget forskelligt på diverse bid/stik.
Mvh
Erik Andersen

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 24 Juli , 2011, 21:55 »
Er den svært angrebet af utøj, feks lus? Nakken er det sted den har lettest ved at komme til at klø sig, så måske kunne det være forklaringen. Hver gang et eller andet bider/stikker klør den sig hvor den kan komme til at klø sig???

Check om noget kribler rundt på huden mellem fjerene. Hvis du har staldchok ved hånden så giv den et pust under hver vinge og ved gumpen.

Hvis det er lus kan forklaringen på at det kun er den ene der er medtaget af det, være at den reagerer voldsommere på deres bid end den anden kylling gør. Vi mennesker reagerer også meget forskelligt på diverse bid/stik.

Jeg har netop været ude og tjekke den, og ejg har kigget den over det hele - den har ikke et eneste utøj, og fjerdragten ser ganske fin/almindelig ud.. Åh jeg er i syv sind  ???
Mette

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 24 Juli , 2011, 21:57 »
Jeg tror den har fået et stik, og det klør, og den har kløet så der går hul.
Køb en stift eller salve på apoteket mod insektstik, og smør på et par gange om dagen,
Vask det lille sår hver dag, med vand og håndsæbe, skyl med vand eller klorhexidin. smør med insekt midel.
God bedring

Det kan være et stik ja, tror jeg vil prøve med creme/stift mod insektbid! Nøj det ser forfærdeligt ud, og det er helt sikkert betændt, og det ser ud som om betændelsesbulen flytter plads fra højre til venstre og omvendt  :-\
Mette

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 24 Juli , 2011, 22:03 »
Har du staldchok ved hånden synes jeg du skal give den et par pift under alle omstændigheder.

Betændelsen kan skyldes infektion forårsaget af at den klør sig meget. Høns har meget sjældent 'rene negle', så der kommer jord, snavs og bakterier ned i rifter som de forårsager ved at klø sig 'til sår'.
Mvh
Erik Andersen

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #9 Dato: 25 Juli , 2011, 06:39 »
Mette...det vigtigste lige nu er, at du får gjort kål på den betændelse. Du skal have fat i noget penicillinpulver eller salve, når der ligefrem er en stor samling af betændelse, så tror jeg ikke på, at klorhexidin er nok
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 25 Juli , 2011, 09:30 »
Har du staldchok ved hånden synes jeg du skal give den et par pift under alle omstændigheder.

Betændelsen kan skyldes infektion forårsaget af at den klør sig meget. Høns har meget sjældent 'rene negle', så der kommer jord, snavs og bakterier ned i rifter som de forårsager ved at klø sig 'til sår'.

Hvor er det lige, at jeg køber det?  :)
Mette

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 25 Juli , 2011, 09:31 »
Mette...det vigtigste lige nu er, at du får gjort kål på den betændelse. Du skal have fat i noget penicillinpulver eller salve, når der ligefrem er en stor samling af betændelse, så tror jeg ikke på, at klorhexidin er nok

Nu spørger jeg måske ret dumt, men skal man ikke have en dyrlæge recept for at få pencillin pluver/creme? Hvis nej, hvor får jeg så fat i det henne???  :)
Mette

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #12 Dato: 25 Juli , 2011, 09:40 »
Jo, hvis du skal have noget effektivt så er det igennem dyrlægen. Utøjsspray kan man stadig købe i foderstofudsalg.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #13 Dato: 25 Juli , 2011, 10:35 »
Det er rigtigt...du skal ringe til..og sikkert en tur forbi dyrlægen for at få et anitibiotikum, som virker. Din store kylling lider tydeligvis og holder ikke ret længe, hvis ikke du gør noget seriøst for at få bugt med betændelsen. Du kan ikke komme myggemalsam eller endet smart i et betændt sår.

Ring til dyrlægen /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #14 Dato: 25 Juli , 2011, 17:17 »
Nu ville jeg nok ikke smøre insektmidel direkte i et sår, men det tog jeg for givet at alle ved, det ville man jo heller ikke gøre med sine børn.
Hvis der er så meget betændelse, og du gerne vil beholde dyret, så skal du nok på nuværende tidspunkt ofre et dyrlægebesøg.
Jeg ved ikke om der er fjerkrædyrlæge på Falster, men ellers ringer du til Dyrlægen i Hårlev på Sjælland, han er god til fjerkræ, og er flink til at hjælpe, du kan evt, sende ham et billede på mms....
Ring til ham, Bjarne Rasmussen.
http://www.haarlevdyreklinik.dk/
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn