Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spiser rotter kyllinger?  (Læst 16923 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kåre Bach

• Passiv bruger
Spiser rotter kyllinger?
« Dato: 23 Juli , 2011, 12:22 »
Jeg har søgt og søgt, men kan ikke helt blive klog på risikoen for at rotter tager kyllinger?

Vi har en håndfuld kyllinger (vores første kuld) gående i stuen, men de bliver jo større og skal snart ud.
I første omgang vil jeg gerne have dem ud i en nedlagt stald som jeg kan bruge.
Stalden har ikke været brugt i mange år, og der er altid rottegift flere steder i bygningerne. Umiddelbart mener jeg ikke der skulle være "rotteplaget".
Men jeg bliver nervøs alligevel...
Planen er at bygge en midlertidigt indhegning af hvad jeg lige har liggende, indtil de bliver så store at de kan komme ud i den rigtige gård (hus på pæle og 150 m2 til 10 høns, så her burde rotter ikke være et problem).

Men den midlertidige indhegning til kyllingerne er ikke rottersikret. Der kommer ikke tag på, og er bare sat sammen af nogle jernlåger som de ikke kan komme igennem, men nok godt kan forcere ovenover.
Min bekymring er så om en rotte vil tage mine kyllinger?

Når jeg søger på rotter og høns, går den største bekymring bare på at rotterne er der, pga. madrester i gården , at de tager æg osv, men det er ikke mit problem, for jeg har ikke set tegn på rotter i hønsehuset.

Hvad siger I? Er der stor sandsynlighed for at mine kyllinger vil forsvinde hvis de ikke er 100% indhegnet, og der skulle komme en rotte forbi?

mvh
Kåre

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Spiser rotter kyllinger?
« Svar #1 Dato: 23 Juli , 2011, 12:33 »
Rotter behøver ikke meget plads for at komme ind, ca 1,5 cm
de tager små kyllinger hvis de kan komme til dem og er sultne..
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lærke M. P.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 23 Juli , 2011, 12:39 »
Vi havde rotter på et tidspunkt, der over en længere periode spiste dele af vores moskusællinger, så vi fx. kom ud og fandt en halvt død med et åbent sår i halsen
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline Kåre Bach

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 23 Juli , 2011, 13:20 »
Hmmm det lyder som om de ikke er bange for størrelse...
Mit hønsehus er på ingen måde rottesikret, men er dog lavet så det ikke er interessant for rotter at tage bo, og her har jeg ingen problemer. Heller ikke med rotter som kommer forbi og laver ravage.

Mon jeg kan være rimelig sikker på at der så heller ikke er nogen til at tage mine kyllinger?
Det er jo ikke så længe de skal gå der. Nok kun indtil de er varmefri, og sandsynligvis tidligere, afhængig af om jeg får lavet klar til at de kan komme over i min indhegning.

mvh
Kåre

karina dj

• Gæst
« Svar #4 Dato: 23 Juli , 2011, 13:23 »
Jeg ved vi har rotter, men jeg har indtil nu været heldig at de har nøjes med korn fra automaterne... så både kyllinger og ællinger er sluppet indtil videre  :-\

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 23 Juli , 2011, 13:39 »
Rotter, kan ligesom ræven, være en slem trudsel mod ens fjerkræ.
Hvis man har mange rotter, kan de godt æde en del kyllinger imens de er mindre, såfremt de får smag for disse.
Jeg har heldig næsen aldrig set rotter på gården, og kommer der en strejfer og slår sig ned, sættes der omgående adskillige fælder hvor den er set. Gift er altid udlagt forebyggende. Hvis de når at etablere sig og lave gang-systemer (som så står klar til "næste" strejfer, når de er udryddet) så er de næsten umulige at komme til livs.

Offline Kåre Bach

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 23 Juli , 2011, 13:53 »
OK, det lyder som om at det ikke er helt umuligt at have dem gående i fred.

Stalden bruges ikke og har ikke været i brug i mange år. Står bare tom, så der er heller ikke halm, korn eller lignende.
Der lægges forebyggende rottegift ud, og afløbende/kloak inde i stalden er lukket med noget rotteblokkering.
Så umiddelbart er der gjort hvad der kan gøres, og jeg mener heller ikke der er rotteproblemer.

Som jeg hører det, er der en risiko, men den er nok tålelig.

mvh
Kåre

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 23 Juli , 2011, 14:44 »
Rotter kan sagtens endda tage halvstore kyllinger.

Jeg fik endvidere at vide af "min nye rottemand" at har man gift stående så tiltrækker det rotter, ligesom tilgængligt foder  ???
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bolding

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 23 Juli , 2011, 15:17 »
Jeg ved ikke om rotter tager kyllinger, da det med høns stadig er ganske nyt, men jeg ved da lidt om rotter.
Har man vegetabilsk foder (korn, kaninpiller og lignende) stående frit tilgængeligt skal man være meget uheldig hvis man får rotter. Rotter foretrækker mere proteinrig kost end fx. mus, dem du kan være helt sikker på at have hvis du har korn stående.
Problemet er at har man først rotter er de afsindig svære at slippe af med og de er rigtig lede i forhold til deres valg af mad.
Jeg havde en årrække kaniner i en gammel kostald og min veninde havde marsvin samme sted. Een sæson havde vi rotter i stalden og på trods af en ihærdig indsats (gift, klapfælder, løse ildere og en hund der fandt rederne) tog det det meste af et år at slippe af med dem. I det år havde vi ingen overlevende unger på hverken kaniner eller marsvin og de slog marsvin på op til et halvt kg ihjel, spiste hovedet og lod resten ligge  <R .
Så min tanke er at du nok ikke skal regne med at der er rotter i stalden, da der ikke er noget at komme efter lige nu. Det er nok rigtig fint at der er rottesikret hvor der er, men egentlig skal du nok ikke regne med at det er kyllingernes foder der tiltrækker rotterne, men snarere kyllingerne selv, hvis rotterne er sultne nok.
Så på trods af mine ringe hønse-erfaring tør jeg med sikkerhed godt sige at hvis en rotte vil have en kylling, så napper den en kylling  >:(

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #9 Dato: 23 Juli , 2011, 15:46 »
øhm løse ildere  ? de tager jo også marsvineunger og kaniner, og kan komme ind ad huller der er mindre end meget små, jeg er da lige ved at tro at ildere kan komme ind på mindre plads end rotter, så det var da en ringe løsning.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Bolding

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 23 Juli , 2011, 15:53 »
øhm løse ildere  ? de tager jo også marsvineunger og kaniner, og kan komme ind ad huller der er mindre end meget små, jeg er da lige ved at tro at ildere kan komme ind på mindre plads end rotter, så det var da en ringe løsning.
Ilderne var 3 tamme ildere jeg havde, som jeg lod rundere stalden med jævne mellemrund. Det geniale var netop at de kunne komme ind alle steder. Det hele foregik naturligvis under opsyn, men havde de først fært at rotterne var de komplet ligeglade med de andre dyr.

karina dj

• Gæst
« Svar #11 Dato: 23 Juli , 2011, 16:01 »
 :o det lyder den dælme godt nok effektivt  /o

Offline Bolding

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 23 Juli , 2011, 17:34 »
:o det lyder den dælme godt nok effektivt  /o
De er så effektive til jagt at det faktisk er lidt uhyggeligt. Derfor må jeg også indrømme at jeg med mit kommende hønsehold mere frygter at få besøg af en mink eller andre dyr af samme familie end af ræven. specielt fordi jeg ved at vilde mink er et problem en del steder i nærheden af grænsen

karina dj

• Gæst
« Svar #13 Dato: 23 Juli , 2011, 17:40 »
Min nærmeste hønsenabo havde osse besøg af mink i vinters, fordi en minkfarm ikke kunne klare snepresset og braste sammen. Men det de har i effektivitet har de ikke i snuhed, for han havde fanget begge 2 på ½ time i de fælder han havde sat op med andehoveder i  /o

Offline Kåre Bach

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 23 Juli , 2011, 17:47 »
Rotter, mink, ræv, ilder eller ej...
Nu er de små sat ud i stalden.
Ind til videre synes de godt om det. Nu kan de rigtig prøve vingerne af, og basker lystigt rundt, men lander som oftest i hovedet på en bror eller søster :o)
Om jeg er lige så naiv/uvidende som dem, må tiden så vise...

mvh
Kåre