Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjemmebyg af rugemaskine - søger råd  (Læst 14166 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lars beck

• Passiv bruger
Hjemmebyg af rugemaskine - søger råd
« Dato: 21 Juli , 2011, 21:13 »
Hej.

Ved godt, at der er andre tråde med ovenstående, men jeg kan ikke lige overskue, hvilke jeg skulle ind over for at få råd - derfor tillader jeg mig lige at starte en ny ::)

Jeg er ved at lave en rugemaskine i en gammelt køleskab af en højde på ca. 80 cm.

Data:

Varmekilde: 60 w. glødepære - lysdæmper påmonteret for regulering af varme (der bliver købt en termostat senere)
Termometer: vinkeltermometer fra America samt et digitalt og et almindelig køleskabstermometer
Ventilator fra gammel computer.
Hygrometer
Jeg har sat varmekilden i bunden og ventilatoren i toppen.

vinkeltermometeret er ca. 10 cm. fra toppen

Derudover har jeg så sat køleskabstermometer samt det digitale i midten af køleskabet.

Så til spørgsmålet:

Hvordan kan det være at temperaturen er ca. 1,1 grad højere i midten end i toppen?

De to termometre i midten af skabet viser nøjagtig det samme og hele tiden, mens temperaturen stiger, er der en forskel på 1,1 grad på hhv. top og bund.

Jeg vil da mene at der burde være varmest i toppen??

Jeg har placeret ventilatoren i toppen, da jeg går ud fra at varmen vil stige op, og det her vil blive varmest. Ventilatoren skulle så blæse varmen rundt i skabet............... Hmmmm jeg forstår det ikke ??? ???

Jeg håber virkeli,g at nogle af jer  hjemmebyggere kan hjælpe mig videre - 1,1 grad er jo alt for meget for at få en ensartet rugning.

Mvh.

Lars
Lars

Offline Kaffka

• Bruger
Sv: Hjemmebyg af rugemaskine - søger råd
« Svar #1 Dato: 21 Juli , 2011, 23:19 »
Sådan som du har bygget det op får du ikke en særlig god cirkulation af luften. Den bliver ikke virkelig cirkuleret men bare rodet rundt. Tror det der sker er at der opstår en for for ligevægt imellem blæseren der blæser nedad og varmen der stiger opad.

Mange af de mindre og billigere maskiner kører til dels efter dette princip, men ved speciel opbygning af kabinettet og ved brug af en eller flere fordelings plader er luftfordelingen forbedret væsentligt og maskinerne virker fint.

Hvis du vil have optimal cirkulation er du nød til at efterligne de dyrere trærugemaskiner hvor der er luftkanaler i siderne hvor luften bliver blæst ned igennem og kommer ud i bunden af maskinen, hvor den så stiger opad igen til blæseren og dermed cirkulerer konstant.
Mvh

Claus

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 22 Juli , 2011, 00:29 »
Det er ikke sikkert dine termometre måler rigtigt, det er faktisk det mest almindelige problem, prøve at tage et af de to termometre der viser ens, og flyt det henholdsvis op og ned,´så du kan få et reelt billede
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline lars beck

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 22 Juli , 2011, 06:31 »
Hej igen.

Jamen hvis jeg ser på min maskine fra America - en motorrugemaskine - den klassiske i træ - så er der her også placeret ventilator i toppen. Jeg ser ikke nogen fordelingplader  - og vel heller ikke så luften kan cirkulere bagom og komme ud i bunden af maskinen.

Jeg har tjekket mine termometre og den fejlfaktor skulle altså være limineret.

Vil det være  en fordel at placere endnu en lille ventilator i bunden eller måske i midten?

Tak for svar - mange flere må godt komme ind over ;-)

Mvh.

Lars
Lars

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #4 Dato: 22 Juli , 2011, 06:36 »
En blæser fra en PC er ikke ret kraftig.Jeg ville montere den America kalder "Den sorte".Den koster lidt under 200,00.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline lars beck

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 22 Juli , 2011, 07:55 »
Ja, det kan godt være du har ret angående blæser - troede egentlig at den kunne flytte luft nok. Men måske jeg skulle forsøge at sætte en plade foran motoren, hvori der er boret en masse huller - Så vil luften vel blive fordelt over et større område i maskinen eller hvad?

Kan man eventuel fordele luft og dermed temperatur på anden måde?

Det skal iøvrigt siges, at jeg ikke har boret ventilationshuller endnu - Kan det eventuel have indvirkning?

Hvor skal jeg placere dem?

Mvh.

Lars
« Senest Redigeret: 22 Juli , 2011, 08:03 Fra lars beck »
Lars

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 22 Juli , 2011, 09:22 »
Jeg vil sige som Claus (Kaffka) efterlign en af de dyrere træmotorrugemaskiner´s varme- og luftsystem. De fungere helt fantastisk. Har selv sådan en.
Tag evt. og nær-studere en sådan. Så har du alle forudsætninger for at opnå et optimalt resultat.

Offline lars beck

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 22 Juli , 2011, 22:00 »
Hej Jørn.

Jeg skal lige vende tilbage med de indre mål på køleskabet.

Angående kapacitet - så må svaret være - lige så mange gåseæg der kan være i køleskabet :)

Hvis jeg havde råd, købte jeg såmænd bare en motorruger fra America som kan tage 100 gåseæg - men det vil økonomien bare ikke være med til - derfor forsøger jeg at bygge selv, man bliver jo nødt til at forsøge ikke?? ::) ::)

Med venlig hilsen og god weekend til alle :)

Mvh.

Lars
Lars

Offline lars beck

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 22 Juli , 2011, 23:01 »
Jeg har iøvrigt syslet lidt med monstrumet her til aften og fundet en fejl 40 - jeg havde vendt blæseren forkert, så den sugede op og ikke blæste ned. Efter at have vendt den, er min temperaturforskel mellem top og bund faldet til 0,5 grad -

Hvor nøjagtig kan man forvente, at temperaturen er fra top til bund?? er det ikke nærmest umuligt at få fuldstændig samme temperatur i hele maskinen?

Mvh.

Lars
Lars

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #9 Dato: 23 Juli , 2011, 17:55 »
Jørn:

På det første billed kan jeg se hvad jeg tror er en vende motor. Hvor for man fat i netop den model (hive/skubbe)?

Kan ikke se den på hverken Hemel's eller Heka's hjemmeside.
Mvh

Claus

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #10 Dato: 24 Juli , 2011, 09:49 »
Jørn:

På det første billed kan jeg se hvad jeg tror er en vende motor. Hvor for man fat i netop den model (hive/skubbe)?

Kan ikke se den på hverken Hemel's eller Heka's hjemmeside.

America sælger en helt udmærket vendemotor.Jeg har den selv og er helt tilfreds med den.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline lars beck

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 25 Juli , 2011, 22:23 »
Nå, nu har jeg købt en elektronisk termostat hos America. Glæder mig til installere den.

Jeg har syslet lidt med min hjemmebyg - har placeret varmekilden i toppen - erstattet den lille pc-ventilator med en ventilator fra en ovn - altså den som sender varmen rundt. Har bygget/lavet en ny "propel" af blik - og den fungerer rigtig fint. Den oprindeligt 40 w pære er erstattet af en 100 w.

Når jeg lader den varme igennem så der over 40 grader i kammeret og derefter slukker for pæren og kun ventilatoren kører - så er der kun et spring på 0,5 grad  - maks. - mellem øverste og nederste bakke - er det ikke ganske ok?

Jeg regner med at forskellen bliver yderligere nedsat når termostaten bliver installeret og maskinen får lov til at stabilisere sig.

Men det lyder vel ikke helt tosset eller hvad?

Maskinen ligner faktisk noget som George Georgeløs har været med til at lave. ;D ;D ;D ::) ::) ::)
« Senest Redigeret: 25 Juli , 2011, 22:59 Fra lars beck »
Lars

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #12 Dato: 26 Juli , 2011, 07:02 »
Du kan bedst indkøre den når termostaten er monteret.Lad den køre en dag eller 2 mens du justerer termostaten og maskinen bliver godt gennemvarmet.Skal vi ikke se et billede af vidunderet ? /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline steffenverlin

• Passiv bruger
  • En plakat en af mine venner selv har designet.
« Svar #13 Dato: 28 Juli , 2011, 19:25 »
Jeg har TURN-X-RUGEMASKINE hvor pinden til vende æggene er ødelagt.
Kan jeg nøjes med at vende æggene omkring hver 3. dag?
Eller er det nødvendig at de vendes hverdag :)?
Kinesisk vagtel 0.1
Japansk vagtel 1.3
Agerhøns 0,0,10

Offline Didde D.

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 28 Juli , 2011, 20:04 »
Hej Steffen,

Se evt. dette indlæg: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=11076.0
Hønsehilsner fra Didde

http://candselv.blogspot.com/