Hej.
Ved godt, at der er andre tråde med ovenstående, men jeg kan ikke lige overskue, hvilke jeg skulle ind over for at få råd - derfor tillader jeg mig lige at starte en ny

Jeg er ved at lave en rugemaskine i en gammelt køleskab af en højde på ca. 80 cm.
Data:
Varmekilde: 60 w. glødepære - lysdæmper påmonteret for regulering af varme (der bliver købt en termostat senere)
Termometer: vinkeltermometer fra America samt et digitalt og et almindelig køleskabstermometer
Ventilator fra gammel computer.
Hygrometer
Jeg har sat varmekilden i bunden og ventilatoren i toppen.
vinkeltermometeret er ca. 10 cm. fra toppen
Derudover har jeg så sat køleskabstermometer samt det digitale i midten af køleskabet.
Så til spørgsmålet:
Hvordan kan det være at temperaturen er ca. 1,1 grad højere i midten end i toppen?
De to termometre i midten af skabet viser nøjagtig det samme og hele tiden, mens temperaturen stiger, er der en forskel på 1,1 grad på hhv. top og bund.
Jeg vil da mene at der burde være varmest i toppen??
Jeg har placeret ventilatoren i toppen, da jeg går ud fra at varmen vil stige op, og det her vil blive varmest. Ventilatoren skulle så blæse varmen rundt i skabet............... Hmmmm jeg forstår det ikke

Jeg håber virkeli,g at nogle af jer hjemmebyggere kan hjælpe mig videre - 1,1 grad er jo alt for meget for at få en ensartet rugning.
Mvh.
Lars