Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Min ene gæsling vokser ikke...  (Læst 3552 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

smilla25

• Gæst
Min ene gæsling vokser ikke...
« Dato: 19 Juli , 2011, 10:40 »
Mine gæslinger er nu snart 8 uger gamle og de trives fint, bortset fra den ene... Hun vokser ikke rigtig, hun ligner stadig en lille gæsling på 2-3 uger. Indimellem ligger hun bare nede og ser sløj ud, men så når man kigger til hende igen så går hun rundt med de andre og spiser og ser ud til at klare sig fint...
Er bange for om hun klarer den, da hun er meget meget lille og ser lidt mere pjusk ud...
Nogen andre der har oplevet noget lignende?

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Min ene gæsling vokser ikke...
« Svar #1 Dato: 19 Juli , 2011, 12:04 »
vores hittegæsling var 3-4 uger yngre end de 3, vi supplerede op med. Men han fik fjer meget senere end dem og først her i weekenden smed han de sidste dun. Han har i opvæksten gået 1-2 meter for derefter at lægge sig og nippe græs. Hele tiden. Han lagde sig bare KONSTANT ned. Men nu er han med på de andres niveau. Så altså, det der med at den ligger meget ned tror jeg ikke nødvendigvis er afgørende. Resten kan jeg desværre ikke hjælpe dig med. Held og lykke.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #2 Dato: 19 Juli , 2011, 19:50 »
Jeg har ikke selv oplevet det men har læst om fænomenet på andre fora, fx. her: http://www.backyardchickens.com/forum/viewtopic.php?id=359627&p=1

Det lader ikke til at være helt ualmindeligt med en lille "vantrivning" i en flok. Nogle af dem klarer sig - de fleste går desværre til. Når dine er blevet hele otte uger gamle, skulle den lille have en ret god chance. Især hvis du tager dig lidt ekstra af hende og sørger for, at de andre fx. ikke spiser al maden for næbbet af hende.

Så vidt jeg har læst mig frem til, skal man behandle sådan en lille en ikke som den alder, den har; men som den alder, den ser ud til at have. Den vil sikkert udfjedre senere end de andre og derfor ikke være "vejrligssikret" samtidig med dem. Måske vil det også være en god ide at give den ekstra godbidder med rigelig næring i - startfoder og/eller lidt hundefoder som ekstra proteintilskud.

De små vantrivninger er mere udsat for sygdom end de andre, så hold øje med, at hendes vejrtrækning er ok. Det ser ud til, at gæslinger især er sårbare for lunge-/åndedrætsinfektioner. Svampesporer i fugtige/støvede omgivelser kan udløse infektion - som fx. gammelt hø.

Hun bliver temmelig sikkert ved med at være mindre end de andre, også når hun bliver voksen.

Jeg er ikke nogen "gåsolog", men jeg har efterhånden læst en del om andres erfaringer. Hvis hun var min, ville jeg nok tage hende til dyrlægen - der kunne jo være noget helt andet galt.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

smilla25

• Gæst
« Svar #3 Dato: 19 Juli , 2011, 21:13 »
Så døde hun.... Da jeg var ude at fodre nu til aften lå hun død i det ene hjørne.... :'(
Det var nok det bedste for hende...

Offline Alfred Kirk

• Bruger
« Svar #4 Dato: 20 Juli , 2011, 00:48 »
Det kan være en vævsfejl, et lille hjerte, som måske ikke vokser, hvorved den bliver bagefter og til sidst dør.
Det har jeg set en gang.
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #5 Dato: 20 Juli , 2011, 06:37 »
det var trist - men som du selv siger måske nok det bedste. Godt du stadig har de andre.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.