Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er det her dyrplageri eller?  (Læst 4258 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Er det her dyrplageri eller?
« Dato: 06 Juli , 2011, 21:20 »
Jeg var i går en tur i geografisk have i Kolding. de har en del forskellige fugle og også en lille stamme fodbefjedret dværghøns (sabelpoot tror jeg)

Jeg blev så ked af det da jeg så dem.  Alle dyr var stærkt angrebet af hvad jeg tror er kalkmider, har aldrig set det så udbredt så er i tvivl. den ene hønes ene tå var drejet næsten 180*
på især den ene af hønerne var miderne særligt slemme, det så næsten ud som om den fik med et koralrev på fødderne.

Jeg var rystet over at disse dyr gik på et offentligt sted. ydermere havde ingen af dem fodring på, så jeg kunne ikke se hvor gamle de var...

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lone Knap

• Bruger
Sv: Er det her dyrplageri eller?
« Svar #1 Dato: 06 Juli , 2011, 21:56 »
addd...hvor ulækkert. Er enig med Søren.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #2 Dato: 06 Juli , 2011, 21:58 »
Jeg synes at du skal tage kontakt til dem. Det er ikke engang sikkert at de er klar over at deres høns har så slemme kalkben...Forhåbentlig gør de noget ved det når de bliver gjort opmærksomme på det. Gør de ikke det, så må det bringes videre
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline jsk007

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 06 Juli , 2011, 22:16 »
Kan li' Finn's tilgang .......
Det er måden at gøre det på  /o

/Johnnie

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 06 Juli , 2011, 22:55 »
Helt enig.

Det er nemlig yderst sandsynligt at de ikke ved hvad kalkmider er. Hvis de ikke har beskæftiget sig med høns før har de ingen forudsætninger for at have denne viden.

Da jeg startede op med høns for ca 12 år siden, havde jeg aldrig haft høns før. Jeg bemærkede efter ca 1 år at hønsene fik nogle ualmindeligt tykke stænger, men jeg forbandt det ikke umiddelbart med sygdom (snyltere). Det lærte jeg først flere år senere.
Mvh
Erik Andersen

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 06 Juli , 2011, 23:13 »
Det er ikke direkte geografisk have der har med dyrene at gøre (tror jeg ikke) der stod et skilt med at fuglene var udlånt af sydøstjysk fugleforening.... jeg mener, de må da vide lidt om hvad de har med at gøre. JEg ringer til geografisk have og vil se om jeg kan finde en fra foreningen at kontakte også.... det ødelagde det meste af min sociale aften da jeg så de stakkels dyr.... men der var en hel del der fik lært om kalkmider (og langt de fleste var IKKE hønsefolk ;) )
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Carsten Blohm

• Bruger
« Svar #6 Dato: 06 Juli , 2011, 23:20 »
Hej Wanda

Prøv at kontakte Kolding Fjerkræklub og lad dem se på sagen,
de kan måske gå direkte til den fugle forening.

At melde dem er en tåbelig ide, rådgivning er bedre.
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 06 Juli , 2011, 23:25 »
Igen enig.

Dialog er som regel bedre end konfrontation.
Mvh
Erik Andersen

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 06 Juli , 2011, 23:35 »
Så absolut.... det er faktisk så gralt med deres fødder at jeg var helt i tvivl om det virkelig var kalkmider... Men nu siger alle jer dejlige eksperter jo også det er, så jeg ringer direkte til dem der udlåner fuglene i morgen....

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 06 Juli , 2011, 23:43 »
Selv om billederne kunne have været en lille smule bedre er jeg ikke synderligt tvivlende mht din vurdering af at der er tale om svære angreb af kalkmider.

Så en kontakt til udlånerne er helt klart en god ide.
Mvh
Erik Andersen

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 11 Juli , 2011, 08:31 »
Jeg forstår godt jeres indgangsvinkel, at man bør kontakte dem og forklare osv, fordi det er bedre at kommunikere bla bla...men hvis man anskaffer sig dyr, bør man så i det mindste ikke låne en bog om dem på biblioteket eller lignende, så man ved, hvad man har med at gøre!?!? Jeg siger MELD DEM.. Måske ikke den indgangsvinkel I andre ville vælge, men jeg har bare set alt for tit, at folk anskaffer sig dyr uden at vide en dyt...senest en besøgsgård, hvor deres pony var så alvorligt forfangen, at den blev aflivet på stedet!! Jeg mener, manden er bonde, og konen er fuldtidsbæskæftiget på gården...kig dog på jeres dyr..hvor svært kan det være.. Plus at låne bøger er ganske gratis - det kræver blot en indsats, og ejg fornemmer, at det tit er dér, den er gal for den slags mennesker  :(

Håber at høre om, hvordan det gik med anmeldelsen/kontakten/de stakkels høns  ???
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

GKV

• Gæst
« Svar #11 Dato: 11 Juli , 2011, 09:07 »
De stakkels høns skal da behandles og det kan ikke gå for stærkt!!!!

At anmelde synes jeg ikke er vejen, vi har efterhånden skabt et anmeldesamfund, når det gælder pasning af dyr, der overskrider grænsen. Folk bliver anmeldt for den mindste smule, især hesteverdene  er gået helt agurk.

Nogen mener, hellere en anmeldelse for meget end een for lidt, måske, men jeg tror nu det skader mere end det gavner.

I stedet bliver dyrene sat steder, hvor de ikke kan ses.

Selvfølgelig skal man sætte sig ind i dyrets behov, men andre faktorer spiller altså ind.

De omtalte høns er lånt ud, jeg tror ikke de var synligt angrebet på det tidspunkt, men har udviklet det på stedet, derfor skal der gives indblik i problemet så det kan afhjælpes, i stedet for at gå så drastisk til værks.

Jeg er næsten sikker på, at de vil behandle hønsene omgående, når de får at vide, hvordan det skal gøres, samt at de vil være frygteligt kede af, at det er kommet så langt med de dumme ben, uden at de vidste det var et angreb af mider.

Hvad angår ponyen, ja så er det bare så synd, når de bliver forfangne. På den anden side kan de jo blive anmeldt, hvis den bliver sat i tøjrpæl, eller på en jordfold, for det er også Åh, så forfærdeligt.

VH Gunni.

GKV

• Gæst
« Svar #12 Dato: 11 Juli , 2011, 12:15 »
Selv et 5-års barn kan se at der er noget galt med de høns !

Der er INGEN UNDSKYLDNING.  Hvis ikke andre tager henvendelse

gør jeg altså !!!

Det er der måske ikke, men jeg mener nu, at det havde  været mere passende, om man havde henvendt sig straks, til de der har ansvaret for dyrene og øst ud af al sin viden. Både med hensyn til diagnose, men især om behandling af miderne.Hvor svært er det?

Billederne er fra den 5 Juli, i dag har vi den 11.De kunne allerede nu have været i behandling i 5-6 dage. I stedet er det blevet lagt ud på nettet, hvor man mener at der skal anmeldes, men det kom altså i første omgang ikke hønsene til gode.

Det primære må da være at de stakkels høns får hjælp, ikke at jorde folk.

VH Gunni.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #13 Dato: 11 Juli , 2011, 13:15 »
Jeg har bedt Wanda om at komme med en opdatering. Det er jeg sikker på at hun gør snarest. Der kan jo meget vel være at der allerede er noget i gang.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #14 Dato: 11 Juli , 2011, 13:16 »
Nu må i skisme holde.

MELD DEM MELD DEM. Her tænker jeg lige på den sag med hende der skulle afskaffe sig nogen af sine høns da hun havde for mange.

Man skal nok lige feje foran sin egen dør før man bare melder løs. Nogen har sgu en gyldig grund til at ens dyr ser sådan ud.

Jeg havde f. eks. en hoppe der blev så tynd når hun ikke fik græs om vinteren og jeg fodrede og fodrede men hun tog bare ikke på. Hun havde fået ormekur mm. Jeg ville blive træt af at blive meldt for noget jeg umulig kunne gøre anderledes.

Min svigerfar havde købt 3 radmagre heste som absolut ikke var blevet fodret ordentlig og dem fik han ondt af og tog imod. Dem fik han på højkant igen, men der blev han da meldt for at sulte sine heste, men at der så gik 20 andre der var pæn i stand så andmelderen ikke.

Det var bedre at anmelde hr. fuldesen der knap kan se ud af sine øjne bag rettet, men der er det politiet den er gal med.....

Jeg kan simpelthen ikke tage udtrykket "meld dem" uden at folk har tjekket baggrunden og begrundelsen først.

Det er også lige før at hestefolk har mere travlt med om heste er chippet i en salgsannonce end om de har det godt. Pga af en lor.. regel der er blevet lavet.

Sorry lige en sidebemærkning jeg nok bliver upopulær på...  
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.