Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Halt kylling/høne - Mareks sygdom ?  (Læst 10420 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Peter Thorning Jacobsen

• Passiv bruger
Halt kylling/høne - Mareks sygdom ?
« Dato: 29 Juni , 2011, 22:55 »
Kære forum venner

En af mine 14 uger gamle kyllinger halter. Gik rundt i gården og trak kraftigt på det ene ben. Jeg undersøgte ben og fod uden noget at se. Da jeg lukkede dem ud i haven, gik den lidt rundt for sig selv, fik ligesom benene igang og kunne fint løbe væk når jeg prøvede at fange den. Spiste og opførte sig normalt. Kom selv ind i gården til aften. ... men oppe på trægulvet i hønsehuset var den helt gal. Nærmest som Bambi på glatis... kunne ikke holde benene under sig.

Har pløjet gamle tråde igennem om halte kyllinger og Mareks sygdom (det lyder lidt som dette ?)

Vil gerne dele mine kvaler med jeg og høre om nye erfa / erkendelser om Mareks sygdom osv.???

... ellers må jeg jo have øksen frem .. øv det var ikke lige sådan jeg havde forestillet mig den første slagtning.

kh
Peter
mvh

Peter Thorning Jacobsen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Halt kylling/høne - Mareks sygdom ?
« Svar #1 Dato: 29 Juni , 2011, 23:02 »
Det lyder ikke så godt hvis den har svært ved at styre bentøjet.
Kunne være Mareks, men det er nok lidt tidligt at sige med sikkerhed endnu hvis den indtil i dag har opført sig helt normalt.
Er der nogen tegn på 'hængende' eller begyndende 'hængende vinger'? 
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 29 Juni , 2011, 23:05 »
Hej Peter

Jeg har for nylig haft en halt kylling. Jeg troede det var mareks, og var klar til at aflive kyllingen da den efter flere dage slet ikke kunne støtte på benet, men pludselig fik den det bedre og er i dag helt rask.

Se evt. denne tråd: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=18132.0

God bedring med din kylling.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 29 Juni , 2011, 23:27 »
Tak Erik og Tanja !

Jeg synes ikke, at der er noget med vingerne. Jeg må prøve at se grundigt til hende i morgen. Jeg kan se i tråden, at der kan forekomme "mirakuløse helbredelser" :-)

Som jeg kan læse om Mareks er det meget smitsomt, og er i så tilfælde allerede overalt i flokken. En dag eller to kan jeg vel under alle omstændigheder give hende ?

Peter
mvh

Peter Thorning Jacobsen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 29 Juni , 2011, 23:40 »
Peter,

Ja det ville jeg ikke være bekymret for. Som du selv skriver, er det Mareks har det allerede ramt hele flokken. Det betyder dog ikke at de alle vil gå til. Langt fra.
For et par år siden oplevede jeg et tilfælde af Mareks i et hold kyllinger. Jeg tror jeg havde 12-15 stk gående sammen. Kun 3 af dem blev syge og måtte aflives.
Jeg ved ikke om jeg var specielt heldig eller at dette kan tilskrives normen, men det er jeg sikker på andre ved meget mere om.
Mvh
Erik Andersen

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #5 Dato: 30 Juni , 2011, 12:32 »
jeg fik 10 daggamle hvori der huserede mareks

3 døde helt sikkert af dét (og 1 blev ædt af hanen). Af de tilbageværende 3 haner var 1 tydeligvis medtaget af at have afværget det værste. Den havde dårlig holdning og selvtillid, hvis man kan sige sådan om en hane. Altså... den var sgu et skravl at se på. Selvom den overlevede. For en af hønerne gælder det samme.

Jeg har en kraftig mistanke om at det mareksangreb har været medvirkende til at der er dårlig befrugtning i den flok. Hanen fungerer upåklageligt (men det var heller ikke ham, der bar tegn på at have overlevet sygdommen), men 1-2 af hønerne lægger altså æg, der aldrig bliver til noget.

HVIS det er mareks, så bliver det værre den næste uges tid, så kan den få et par gode dage, men så bliver det skidt igen. Den ER færdig, hvis det er mareks. De 2-3 stykker jeg har, som jeg siger "har været angrebet" har man aldrig kunnet se var syge - men deres udvikling har langt fra været lige så god som de øvriges.

Men der kan da være masser af andre årsager til at den går dårligt, så giv den endelig lidt tid. Som du selv siger er det allerede spredt i flokken, hvis det virkelig ER mareks.

Held og lykke og god bedring med den.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 03 Juli , 2011, 21:56 »
Så er jeg en kylling mindre. Den blev ved med at skvatte rundt og ikke have styr på særligt højre ben. Den mistede hovedet og blev kasseret. øv, øv.
Nu sidder jeg tilbage med overvejelser omkring resten af flokken. Er de øvrige egnede til slagtning (når den tid kommer) hvis de netop med garanti, bærer smitten? Hvad med æggene fra smittede høns? osv osv.

Jeg må på nettet og studere.

øv, det var en dårlig hønse-week-end.

mvh
Peter
mvh

Peter Thorning Jacobsen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 04 Juli , 2011, 07:39 »
Æg bærer ikke smitten fra Mareks sygdom.
Hvis dine andre dyr ikke fejler noget, ville jeg ikke være bange for at slagte dem og spise dem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #8 Dato: 04 Juli , 2011, 08:31 »
De dyr, der overlever, kan du sagtens spise - og deres æg er fine og kyllinger immune. Good luck!
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Willy Littau

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 04 Juli , 2011, 13:03 »
Man kan komme af med Mareks på 2 måder. Den ene er at man altid vaccinerer sine daggamle kyllinger, så får de ikke sygdommen.
Den anden er at man avler sin stamme fri for sygdommen. Har man sygdommen vil der være nogle som overlever - det er dem man avler videre på. Næste generation vil der være færre som får sygdommen og dem der bliver tilbage avler man videre på. Fortsæt indtil sygdommen ikke optræder mere i stammen.
Folk som har prøvet at avle sig fri for sygdommen siger der skal 3-4 generationer til, så er den væk.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 04 Juli , 2011, 21:39 »
Ulempen ved at vaccinere (i mine øjne), er at kyllingerne IKKE kan gå sammen med en skruk pga. smittefare, og derfor altid skal være i en kyllingemoder.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk